سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۰
زندگینامه رییس علی دلواری امسال منتشر می‌شود

محمد ولي زاده در گفتگو با ايبنا از انتشار زندگينامه داستانی رئيس علي دلواري از قهرمانان مبارزه با استعمار انگليس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رئيس علي در دوازدهم شهريور 1294 شمسي در شبيخوني كه به نيروهاي انگليس در تنگك صفري مي‌زند به شهادت مي‌رسد. سيد علي كازروني و سيد محمد رضا كازروني از همراهان رئيس علي در مبارزه با نيروهاي انگليسي بودند كه در آن روزها از طريق بندر بوشهر به ايران وارد مي‌شدند.

اين نخستين بار است كه زندگي دلواري به شكل داستاني نوشته شده و به چاپ مي‌رسد. ولي‌زاده اين كتاب را براي گروه سني جوانان نوشته ولي معتقد است كه براي بزرگسالان نيز حاوي مطالب جذابي خواهد بود. انتشار اين كتاب را انتشارت مدرسه بر عهده دارد . وي اظهار اميدواري كرد كه اين كتاب در سال 86 منتشر شود.

ولي زاده كه اين روزها سرپرستي انتشارات داستان سرا و آيينه جنوب را به عهده دارد فعاليت ادبي خود را از سال 74 با روزنامه عصر در شيراز شروع كرد. در آن روزها ستون عصر پنجشنبه را مي‌نوشت كه بعدها پس از تبديل به ويژه‌نامه عصر پنجشنبه به تدريج شكل و شمايل يك مجله را به خود گرفت. ولي زاده تا تيرماه 79 سردبيري نشريه عصر پنجشنبه را به عهده داشت.

وي در سال 80 با سرپرستي انتشارات نيم‌نگاه به فعاليت‌هاي فرهنگي ادامه داد كه حاصل آن چاپ بيش از 102 عنوان كتاب تا ارديبهشت‌ماه 82 بود. از اين بين 23 عنوان در زمينه شعر و داستان در قالب مجموعه "راه ابريشم" و با انتخاب ولي‌زاده منتشر شدند.

آخرين كتاب‌هاي منتشر شده از ولي‌زاده سه يادنامه از مجموعه "كتاب ديگر " است . يادنامه عبدالعلي دستغيب به نام "عيار نقد در آينه" ، يادنامه حسين پناهي به نام "چه ميهمانان بي‌دردسري هستند مردگان" و يادنامه تيمور ترنج تحت عنوان "اصلا به فكر غيبت پروانه‌ها نباش" از اين مجموعه با تلاش ولي‌زاده به چاپ رسيده‌اند.

از فعاليت‌هاي فرهنگي ولي‌زاده طرح ابتكاري روزنماي ادبيات ايران بود كه از سال 79 به مدت چهار سال منتشر شد. اين مجموعه كه شامل شرحي از زندگينامه و فهرست آثار 365 شاعر و نويسنده است ، از منابع كتاب‌شناسي شاعران و نويسندگان معاصر محسوب مي‌شود.

انتشار كتاب "حتاي مرگ" مجموعه نقد و نظر درباره كتاب "هفتاد سنگ قبر" و " آوازهاي چاپ اول" كه يك مجموعه شعر گروهي است از ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي وي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها