چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴
انتشار جلد دوم دانشنامه زبان و ادب فارسي

جلد دوم از دانشنامه زبان و ادب فارسي، به‌ سرپرستي اسماعيل سعادت، عضو پيوسته و رییس گروه دانشنامه زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسي، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جلد دوم دانشنامه زبان و ادب فارسي كه به تازگي منتشر شده‌ است، دانشنامه‌اي است در شش جلد، و بيش و كم هفتصدوپنجاه ‌صفحه‌اي، جامعِ مهم‌ترين اطلاعات ادبي تاریخ ادب فارسي.

اين دانشنامه به‌ صورت مقالاتي در موضوعات رجال و كتب ادبي، دستور زبان، اصطلاحات عرفاني و معاني و بيان و عروض و قافيه، قالب‌هاي شعري، سبك‌هاي ادبي، زبان‌هاي ايراني، انواع ادبيات، ادبيات پيش از اسلام، اسطوره‌هاي ايراني، اعلام شاهنامه فردوسي و برخي ديگر از اعلام، خاصه اعلام قرآني، ادبيات معاصر و احوال و آثار ايران‌شناساني كه در داخل و خارج کشور، در حوزه زبان و ادب فارسي تحقيق كرده‌اند، تنظیم شده است. 

ادبيات دوره معاصر، از موضوعاتي است كه اين دانشنامه با تاکیدی ویژه به آن مي‌پردازد و نويسندگان و شاعران اين دوره و آثار آنها را در مدخل‌هاي مستقل معرفي مي‌كند.

بنا بر تصميم شوراي علمي دانشنامه، مدخل‌هاي مستقل این اثر تنها به نويسندگان و شاعران درگذشته و برجسته‌ترين آثارشان اختصاص مي‌یابد.

اين دانش‌نامه، نخستين دانشنامه اختصاصي در معرفي اهم اطلاعات مربوط به زبان و ادب فارسي در همه شاخه‌هاي آن است كه در تأليف و تنظيم مقالات خود، از سنت‌هاي جاافتاده و پذيرفته‌شده دانشنامه‌نويسي به اسلوب جديد پيروي مي‌كند و بر درستي و رعايت كامل قواعد دستور زبان فارسي، پرهيز از اطناب و عبارت‌پردازي و اكتفا به عبارات ساده، روشن و قابل فهم و خالي از حشو و ابهام تاكيد دارد.

از ديگر نكات مهمي كه دانشنامه زبان و ادب فارسي در تأليف مقالات مد نظر داشته است، رعايت تناسب موضوع آنهاست.

تعداد مقالات جلد دوم دانشنامه زبان و ادب فارسي به 412 مقاله بالغ می‌شود كه در شمارگان 3000 نسخه و به ‌بهاي 150 هزار ريال، در 766 صفحه منتشر شده‌ است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها