چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
هند باید از چین فاصله بگیرد

یک دیپلمات سابق آمریکایی در کتابی جدید که مناسبات هند با آمریکا و چین در آن بررسی شده، پیشنهاد می کند که هند باید از نفوذ فزاینده چین در منطقه جلوگیری و آن را از کشوری مانند سری لانکا بیرون کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از فرست پست، ویلیام آوری، دیپلمات سابق آمریکایی در کتاب جدیدی که با عنوان «کابوس چین، رویای آمریکا: هند، قدرت آینده جهانی» نوشته، جزییات مناسبات روبه رشد آمریکا و هند، دو کشوری که او با عبارت «بزرگ ترین و ثروتمندترین دموکراسی های جهان» آن‌ها را توصیف کرده، بررسی کرده است.
 
آوری در کتاب خود رویکردی ضد چینی دارد و تاکید می کند که هند باید با نحوه گسترش نفوذ چین در منطقه از طریق اتحاد با کشورهایی مانند پاکستان، میانمار و سری لانکا مقابله کند. چین خود را به یک قدرت روبه توسعه و گه گاه قلدر در همسایگی هند تبدیل کرده است. 

این دیپلمات آمریکایی می گوید که هند و بیشتر کشورهای «اتحادیه ملل جنوب شرقی آسیا ( آ.سه. آن)» با چین اختلافات سرزمینی عمیقی دارند و هند باید از طریق هزینه های دفاعی بیشتر و استفاده از ابزار های اقتصادی برای نفوذ در همسایگانش، به چالش چین پاسخ دهد. او به سرمایه گذاری گسترده چین برای تبدیل بندر از کار افتاده «هامبانتوتا» در سری لانکا واقع در سواحل جنوب شرقی هند اشاره کرده و توصیف می کند که چطور چین با این سرمایه گذاری، این بندر مرده را به یک بندر پر رونق تبدیل کرده است و از این طریق، استراتژی تجاری بلند پروازانه خود را در جنوب آسیا پیش می برد. این رویکردهای چین، هند را مجبور به بازنگری مناسبات با همسایگانش کرده است. 

به این ترتیب، همه این رویکرد ها باعث شده که آوری برای مقابله با نفوذ فزآینده چین در منطقه، پیشنهادهایی ارایه کند که برخی آن را تحریک کننده توصیف می کنند. اوبا اشاره ضمنی به انقیاد فنلاند توسط شوروی در دوران جنگ سرد، می نویسد: «هند باید در حال حاضر روی «فنلاندی کردن» سری لانکا سرمایه گذاری کند. معنای چنین چیزی در کوتاه مدت، جلوگیری از مداخله کشورهای دیگر غیر از هند در امور سری لانکا است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها