دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
اگر تغذیه صحیح باشد، به داروی گیاهی هم نيازي نيست

انتشارات سبحان نور كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» را منتشر كرد. اين كتاب موضوع «نان» و اهميت استفاده از «نان سبوس‌دار» را در آيات و روايات و همچنين در منابع و نظرات علمي و علوم تغذيه بررسي مي‌كند.-

دكتر محمد دريايي، نويسنده اين كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب در ادامه مجموعه آثار من درباره طب و تغذیه اسلامی، به ويژه طب قرآنی و اهل بیت(ع) است. در اين كتاب «نان» به عنوان يكي از مواد غذایی که در قرآن به آن اشاره شده، با توجه به دیدگاه‌های روایی و حدیثی و تفاسیر شیعی به همراه تحلیل‌های علم جدید که این مباحث را تایید می‌کند، بررسي شده است.

دريايي افزود: نان در بين مردم كشور ما از احترام و جايگاه خاصي برخوردار است و روايات متعددي از پيامبر و ائمه(ع) درباره احترام به نان وجود دارند كه نشان‌دهنده اهميت آنند. در فرهنگ و ادب مردم ايران نيز نان جايگاه رفيعي دارد، به طوري كه از نان به عنوان بركت خداوند ياد شده است و بر گراميداشت آن بسيار تاكيد كرده‌اند.

متخصص علوم زيستي و گياهان دارويي گفت: به عنوان مثال، در روایت آمده است که پیامبر اسلام(ص) نان بدون سبوس میل نمی‌کردند و ائمه(ع) نیز روی این مساله تاکید داشتند. بیشتر بیماری‌های امروز جامعه، ناشی از تغذیه نادرست، به‌ويژه درست مصرف نكردن نان، شیر، عسل و... است، در حالي‌كه بر اساس مطالب كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» اگر تغذیه صحیح باشد، حتی نیاز به داروی گیاهی نیز نخواهیم داشت. در حقيقت، تاكيد اين كتاب بر تغذیه‌درمانی و طبیعت‌درمانی است.

اين نويسنده با اشاره به صرف حدود دو سال زمان براي نگاش كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» اظهار كرد: بخشي از اين كتاب به نمايش تصاویر انواع نان‌هاي سبوس‌دار اختصاص دارد. علاوه بر اين، در اين كتاب با توليدكنندگان نان‌های سبوس‌دار صحبت شده و انواع نان‌ها از جمله نان بربری، سنگك و لواش بررسی و نقد شده‌ و منافع و مضرات هر یک عنوان شده است. بيان ضررهاي جوش شیرین و ارايه نسخه‌هایی درباره گندم، آرد گندم و سبوس نيز بخش‌هاي ديگري از اين كتابند.

دريايي با بيان اين‌كه «غربی‌ها نيز امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که بايد نان سبوس‌دار مصرف کنند» افزود: در اين كتاب بيان شده است كه استعمارگران، موذیانه تلاش كردند مصرف نان بدون سبوس را در كشور ما رايج کنند.

وي افزود: همان‌طور كه در ابتداي كتاب نيز بيان كرده‌ام، معتقدم بايد به جايي برسيم كه داروخانه‌ها تعطيل شوند و رژیم‌درمانی و کلینیک‌های تغذیه جای آن‌ها را بگیرد. اين حرف اگرچه آرماني است اما امكان‌پذير هم است و پزشکان ما به جای این‌که در درجه نخست، سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها، شربت‌ها و داروهای شیمیایی بروند، بايد مزاج بيمار را بررسي كنند و براي آن دستور غذایی بدهند. در این صورت نه‌تنها نیازی به داروهای شیمیایی نیست بلکه داروهای گیاهی نیز در درجات بعدي قرار می‌گیرند.

وي كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» را نخستين تحقيق جامع درباره نان دانست و گفت: در اين كتاب روایات مختلف درباره نان بررسي شده‌اند و انواع نان در داخل و خارج از كشور و همچنين ضرب‌المثل‌هایی درباره نان در اين كتاب بيان شده‌اند.

نويسنده كتاب «آموزه‌های طبی و بهداشتی امام رضا(ع)» از تحقيق روي موضوع «فست‌فودها» خبر داد و افزود: در حال نگارش كتابي درباره فست‌فودها از جمله ساندویچ، همبرگر، پیتزا هستم و اين غذاها را از نظر علمی بررسي كرده و نظرات دانشمندان خارجی و داخلی را درباره آن‌ها بيان كرده‌ام.

متخصص تغذيه و علوم زيستي ادامه داد: در اين كتاب همچنين درباره مایکروویو، دیگ‌های زودپز نوشته‌ام و تاثيرات استفاده از اين وسايل بر سلامتي انسان‌ها را نقد و بررسي كرده‌ام. اين كتاب به زودي توسط انتشارات «سبحان نور» به بازار خواهد آمد.

كتاب «نان كامل، نان سبوس‌دار» با شمارگان 3000 نسخه، 352 صفحه و به بهاي 70000 ريال توسط انتشارات سبحان نور وارد بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها