شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷

«توماس مل» نویسنده آلمانی و «سلین مینارد» نویسنده فرانسوی به ترتیب برای رمان‌های «سیکستر» و «بسیار طولانی، لوییز» به عنوان برندگان دومین جایزه ادبی آلمانی - فرانسوی «فرانتس هسل» معرفی شدند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «سیکستر» نخستین رمان «مل» توسط انتشارات روولت و رمان «بسیار طولانی، لوییز» توسط «دنوئل» منتشر شده‌اند. 

در همين رابطه «برند نویمان» وزیر فرهنگ مشاور آلمان گفت: هر یک از نویسندگان جایزه ای 10 هزار یورویی دریافت می‌کنند که قرار است به‌واسطه آن، امکان ترجمه هر یک از این دو رمان به زبان دیگر فراهم شود. 

«مل» متولد 1975 در بن و تحصیلکرده علم ادبیات و فلسفه است و در حال حاضر در برلین به کار و فعالیت می‌پردازد و تا کنون آثار تئاتری بسیاری را منتشر کرده است. او در این رمان، شتابزرگی زندگی در شهرهای بزرگ را توصیف می‌کند.  یک مدیر موفق و یک روزنامه‌نگار شکست خورده و یک نویسنده در مرکز داستان قرار دارند. به عقیده داوران این رمان یک رمان معاصر با ساختار و آرایشی استادانه است. 

«سلین مینارد» متولد 1969 در شمال فرانسه است. رمان «بسیار طولانی، لوییز» در مورد یک رمان‌نویس پیر و مشهور است که در حال نوشتن وصیت‌نامه‌اي ادبی است که در آن مرزهای میان خیال و واقعیت در هم آمیخته می‌شود. «مینارد» که بورسیه ویلا مدیسی در رم است، در سال 2008 برای رمان «نبرد لعنتی» موفق به کسب جایزه ویِژه هیات داوران «پریکس ولپر» شد. 

اين جايزه به نام «فرانتس هسل» نویسنده و مترجم آلمانی (1880 – 1941) نامگذاري شده كه از لحاظ ادبی شخصیتی مسلط در پاریس و برلین بوده است. به گفته «نویمان» وی و همتای فرانسوی او «فردریک میتراند» این جایزه را بیش از هرچيزي به این دلیل راه اندازی کردند که تعامل ادبی میان دو کشور گسترش پیدا کند. او در ادامه افزود: اروپا چیزی فراتر از اقتصاد و یورو است. فرهنگ، منبع خلاقیت است و ما درست در زمان بحران حال حاضر این جایزه را تعیین کرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها