جمعه ۲۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۵
شاعران کودک و کودکان شاعر تقدیر شدند

برگزيدگان نخستين جشنواره ملي شعر كودك، عصر پنجشنبه 19 آبان‌ماه با معرفی 12 شاعر کودک و کودک شاعر به کار خود پایان داد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيين پاياني نخستين جشنواره ملي شعر كودك عصر پنجشنبه 19 آبان ماه در شاهین شهر برگزار شد. در اين مراسم از 12 نفر برگزيده اين جشنواره تقدير شد. به دلیل این‌که تعداد بسیار کمی از کتاب های شعر منتشر شده در سال 1389 به جشنواره رسیده بود، هیات داوران تصمیم گرفت که بررسی و انتخاب بهترین کتاب های شعر کودک و خردسال را به سال بعد موکول کند.

مریم اسلامی، اسماعیل الله‌دادی، کبری بابایی، غلامرضا بکتاش، مریم زندی، زهرا موسوی و مریم هاشم‌پور برگزیدگان بخش شاعران کودک و امیرحسن ابراهیمی، روژان علامه‌زاده، سحر فلاح‌پور، غزل علامه‌زاده و سارا کاظمی به عنوان برترین کودکان شاعر این جشنواره معرفی و تقدیر شدند. آثار برگزیده و منتخب این دوره از جشنواره همه با عنوان نخستین جشنواره ملی شعر کودک و خردسال معرفی شده و جایزه یکسانی به همه آنها تعلق گرفته است و رتبه‌های اول و دوم و سوم از میان این آثار انتخاب نشده است.

در بیانیه گروه داوری این جشنواره آمده است: شعر کودک و خردسال ایران به پایگاهی از کمیت انتشار و تعداد مدعیانش رسیده است که بازنگری و توجه ویژه‌ای را برای ادامه‌اش طلب کند. با این که شعر خردسال عمر زیادی ندارد، ولی دچار ساده‌نگری‌هایی است که چه بهتر در همین آغاز راه، اهمیتش بازنگری شود. در کنار آن شعر کودک با این که به جایگاه نوع سابقه‌دارتری از ادبیات معاصر کشورمان رسیده،  تتبع علمی و سامان‌یابی تازه‌ای را نیازمند است که به حد شایستگی کودکان این مرز پرگهر برسد.

در بخش دیگری از این بیانیه با بیان سطحی بودن شعر کودک امروز آن را از پیام‌های انسانی و حکمت ژرف، نگاه و جهان‌بینی و فلسفه وجودی کودک خالی دانسته است. در ادامه مشکلات دیگری در این حوزه عنوان شده است: از نظر قالب و زبان شعر کودک به سه بلای استفاده مکرر از قالب تکراری چهار پاره، وزن‌های تکراری و به هم‌ریختگی زبانی از نظر دستوری مبتلاست.

بیانیه با توصیف وضعیت شعر خردسال ادامه می‌یابد: شعر خردسال در آغاز راه خود به روایت دور از شاعرانگی اتفاق‌های روزمره زندگی، موضوع‌های سفارشی و موردی، قاطی شدن وزن‌های هجایی و عرضی، مخلوط شدن محاوره و معیار، درهم ریختگی ریخت‌زبانی ، اصرار بر استفاده از لهجه تهرانی و گاه ناشیانه و وزن‌های تکراری و نصیحت‌های بزرگسالانه آلوده شده است.

داوران این جشنواره یکی از مهم‌ترین آسیب‌های مشترک شعر خردسال و کودک را چنین شرح داده‌اند: چه شعر کودک و چه شعر خردسال، اغلب، از تجربه‌های به روز و خلاقانه شاعران خالی است و درگیر بیان حس‌هایی است که شاعر تجربه نکرده و یا حاصل بهره‌گیری از تجربه‌های دوران کودکی اوست.

در ادامه بیانیه آمده است: تلاش کنیم که شعر کودک و خردسال را با تمام ویژگی‌های لازم مثل: زبان درست، رعایت دستور زبان، نگاه تازه و خلاق، عاطفه و حس و حکمت‌آمیزی متناسب یک ویژگی‌های روانشناختی مخاطب و شایسته حال و هوای بچه امروز پدید بیاوریم و گسترش دهیم.

«ناصر كشاورز»، «جعفر ابراهيمي»، «مصطفي رحماندوست»، «بنفشه رسوليان»، «شكوه قاسم‌نيا» و «افسانه شعبان‌نژاد» مسووليت داوري آثار و انتخاب برگزيدگان را برعهده داشته‌اند. 

نخستين جشنواره‌ ملي شعر كودك، چهارشنبه 18 آبان‌ماه با حضور استاندار و جمعي از مسوولان استان اصفهان و جمعي از شاعران حوزه كودك در سالن بزرگ ورزشگاه تختی شاهین‌شهر، كار خود را آغاز كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها