چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
نگاهی به دنيای شگفت‌انگيز بيندازيد

«دايرةالمعارف من درباره‌ي دنياي شگفت‌انگيز» عنوان يكي از دايرةالمعارف‌هاي انتشارات محراب قلم است كه از مجموعه‌ي «دايرةالمعارف من» محسوب مي‌شود.

ايبنا نوجوان: اين دايرةالمعارف كه درباره‌ي دنياي پيرامون ماست، اطلاعاتي درباره‌ي تمام موجودات نظير انسان، گياهان، جانوران، علوم، فضا و فناوري ارايه مي‌دهد.

اطلاعات ارايه شده در اين دايرةالمعارف در بخش‌هاي مختلفي نظير «نواحي مختلف جهان»، «مردم و جامعه»، «تاريخ گذشتگان»، «دنياي زنده»، «علم و فناوري»، «سياره‌ي زمين» و «فضا و كهكشان» تقسيم شده است.

در نخستين فصل اين دايرة‌المعارف «نواحي مختلف جهان» درباره‌ي بيابان‌ها، جنگل‌هاي استوايي، درياها و اقيانوس‌ها، رودخانه‌ها و درياچه‌ها، شهرها، علفزارها، علوم، كوه‌ها، مناطق قطبي و نقشه‌ي دريا اطلاعات جامعي دريافت مي‌كنيم.

فصل دوم كتاب با عنوان «مردم و جامعه» به ارايه‌ي اطلاعات در زمينه‌ي تئاتر، زندگي ديني، سرزمين مذهبي، لباس و مد، مردمان، مشاغل، موسيقي، نوشتن و چاپ، ورزش و اوقات فراغت و هنر و معماري مي‌پردازد.

سومين فصل اين اثر كه «تاريخ گذشتگان» اطلاعاتي درباره‌ي اقوام و سرزمين‌هاي گوناگوني چون آزتك، اينكاها و ماياها، انسان‌هاي نخستين، ايران‌باستان، تاريخ، رومي‌ها، شواليه‌ها و قلعه‌ها، قرن بيستم، كاشفان، مصر باستان، وايكينگ‌ها و يونان باستان در خود جاي داده است.

«دنياي زنده» نام چهارمين فصل دايرةالمعارف حاضر است و اطلاعات درباره‌ي موجودات دنيا نظير بدن انسان، پرندگان، پستانداران، حشرات و عنكبوتيان، خزندگان، دايناسورها، درختان و جنگل‌ها، دوزيستان، زندگي گياهان، غذا و گوارش، كشورها و قاره‌ها، گروه‌هاي جانوران، گياهان و غذا، ماهيچه و حركت، موجودات زنده، ماهي‌ها، مغز و اندام‌هاي حسي ارايه مي‌دهد.

 فصل چهارم اين اثر راجع به علم و فناوري است كه در آن درباره‌ي علومي چون ارتباطات، اختراعات و صنعت، الكترسيته، انرژي، تلويزيون و رسانه‌ها، خودروها، كاميون و قطارها، صوت، كشتي‌ها و قايق‌ها، ماشين‌ها و رايانه‌ها، مهندسي، نور و رنگ، نيرو و حركت و هواپيماها مي‌خوانيم.

پنجمين فصل آن راجع به سياره‌ي زمين است و اطلاعاتي درباره‌ي آب، آب و هوا و فصل‌ها، آتش‌فشان‌ها و زلزله‌ها، سنگ‌ها و فسيل‌ها، كره‌ي زمين، منابع معدني زمين، هوا و جو زمين دريافت مي‌كنيم.

«فضا و كهشان» عنوان آخرين فصل از اين دايرةالمعارف است و اطلاعاتي درباره‌ي خورشيد و منظومه‌ي خورشيدي،‌ دنباله‌دارها و سنگ‌هاي آسمان، ستاره‌ها و كهكشان‌ها، سفر به فضا، سيارات و قمر، كاوش‌هاي فضايي، كره‌ي ماه و كيهان ارايه مي‌دهد.

در برخي از صفحه‌هاي اين دايرةالمعارف، دايره‌هاي رنگي وجود دارد كه فعاليت‌هاي علمي را ارايه مي‌دهد و در پايين صفحات كتاب نيز سوال و جواب‌هايي آمده است كه اطلاعات تكميلي به مخاطب ارايه مي‌كند.

كادرهاي بيش‌تر بدانيد و خودآزمايي كه در صفحات مختلف كتاب طراحي شده و جاي گرفته است، دقت و توجه خواننده را افزايش داده و اطلاعات او را درباره‌ي موضوعات مطرح شده گسترش مي‌دهد.

«دايرةالمعارف من درباره‌ي دنياي شگفت‌انگيز» توسط گروهي از مترجمان ترجمه شده است و بخش ايران باستان آن توسط مسعود جواديان تاليف شده است. اين اثر از سوي انتشارات محراب قلم در 164 صفحه و بهاي 14000 تومان روانه‌ي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها