دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
نويسنده ارمني: اعراب و فلسطینیان فریب ابراز دوستی ترکیه را نخورند

یک نویسنده ارمنی در کتابی که به تازگی به زبان عربی منتشر كرده است، به جهان عرب توصیه کرده است که به ابراز دوستی ترکیه اعتماد نداشته باشند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از ياهو نيوز، هاروت ساسونیان نویسنده کتاب «پروتکل‌های ارمنستان- ترکیه: صداقت یا فریب؟» که نسخه عربی آن اخيرا در مراسمی با حمایت کمیته ملی ارامنه لبنان در بیروت رونمایی شد، تاکید کرده که ابراز دوستی دولت ترکیه با اعراب فریبکارانه است.

هاروت ساسونیان در یاداشتی در هفته‌نامه «ارمنین ویکلی» نيز به شرح و تحلیل کتاب خود و بحث‌های مطرح شده در مراسم رونمایی از آن پرداخته است. این کتاب شامل 43 یاداشت و مقاله است که او طی 3 سال گذشته در روزنامه کالیفرنیا کوریر درباره پروتکل‌های بحث‌برانگیز ارمنستان با ترکیه نوشته است.

ساسونیان تاکید دارد که هدف واقعی ترکیه از امضای پروتکل‌های دوستی با ارمنستان این بوده که این کشور را از پیگیری به رسمیت شناختن کشتار ارامنه توسط ترکیه در جامعه بین‌المللی بازدارد. وی همچین معتقد است آنکارا با امضای این پروتکل‌ها فضای غبارآلودی از مذاکرات صلح با ارمنستان ایجاد کرد تا دیگر کشورها از جمله آمریکا از پذیرش بین‌المللی کشتار ارامنه خودداری کنند. وی هدف سوم ترکیه از صلح با ارمنستان را فشار بر این کشور برای بازگرداندن ناگورنو-قره‌باغ به جمهوری آذربایجان و صرف‌نظر از ادعای این کشور علیه ارمنستان غربی می‌داند. همه اینها در حالی است که ترکیه هنوز هم از تصویب نهایی این پروتکل ها اجتناب می‌کند.

این نویسنده ارمنی در قسمت دیگر از سخنانش، با تاکید بر اینکه اقدامات ترکیه بیشتر بازی دیپلماتیک است،گفته که ترکیه در حال حاضر خود را مدافع فلسطین و حامی همه اعراب و مسلمانان نشان می‌دهد ولی به طور همزمان به شراکت استراتژیک با اسراییل ادامه می‌دهد و اطلاعات نظامی محرمانه اعراب را در اختیار اسراییلی‌ها قرار می دهد. او همچنین تاکید کرد که اعراب و فلسطینیان نیازی به دوستی فریبکارانه رهبران جدید ترکیه را که همان رهبران امپراتوری عثمانی هستند، ندارند.

پروتکل‌های صلح بین ارمنستان و ترکیه اواسط سال 1388 با حضور وزیر امور خارجه آمریکا به امضای رهبران ترکیه و ارمنستان رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها