یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
گامي در راستاي توسعه تعاملات فرهنگي با كشورهاي همسايه

رييس «همایش بازکاوی روابط تاریخی و فرهنگي ايران و عراق» با اشاره به ارايه كتاب «فرهنگ رجال معاصر عراق» در اين مراسم، هدف اصلي اين هم‌انديشي كه با حضور عده فراواني از استادان دانشگاه عراق و چهره‌هاي سياسي برگزار مي‌شود را ايجاد بستري براي توسعه تعاملات فرهنگي خواند.\

حجت‌الاسلام دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطالب، عنوان كرد: اين همايش 13 ارديبهشت ماه با حضور 110 تن از استادان دانشگاه عراق، پژوهشگران و مولفان ايراني و برخي از چهره‌هاي سياسي ايراني و عراقي در كتابخانه مجلس برگزار خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه اين همايش را كتابخانه مجلس با همكاري دانشگاه كوفه برگزار مي‌كند، عنوان كرد: اغلب سخنران‌هاي اين همايش يك روزه در شمار محققان و پژوهشگران عراقي هستند. از ميان سخنران‌هاي ايراني نيز علاوه بر دكتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، آيت‌الله تسخيري و حجت‌الاسلام اختري را مي‌توان نام برد.

رييس و موسس كتابخانه تاريخ اسلام، با اشاره به حضور برخي از چهره‌هاي سياسي كشور عراق نظير ابراهيم جعفري و چلبي در اين همايش گفت: «همایش بازکاوی روابط تاریخی و فرهنگي ايران و عراق» با رويكرد بررسي و توسعه مناسبات فرهنگي دو كشور ايران و عراق و ارزيابي راه‌هاي گسترش تعاملات فرهنگي با نگاه تاريخي برگزار مي‌شود و در پي آن است تا با بررسي زمينه‌هاي پژوهشي مشترك، نوعي شناخت متقابل ميان استادان، محققان و پژوهشگران ايراني و عراقي ايجاد كند.

دكتر جعفريان با بيان اين كه براي ميهمانان عراقي اين همايش برنامه‌هاي ويژه‌اي اعم از بازديد از مكان‌هاي فرهنگي ايراني در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اين ميهمانان يك روز ميهمان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند، يك نيم روز به بازديد از مركز دايرةالمعارف بزرگ اسلامي خواهند رفت. همچنين از كتابخانه آيت‌الله مرعشي‌نجفي در شهر قم بازديد مي‌كنند، يك شب نيز ميهمان حجت‌الاسلام سيد جواد شهرستاني، نماينده آيت‌الله سيستاني در قم هستند.

رييس «همایش بازکاوی روابط تاریخی و فرهنگي ايران و عراق» با يادآوري اين كه اين همايش با حمايت مجلس شوراي اسلامي تشكيل مي‌شود، گفت: از ديگر برنامه‌هاي روز همايش مي‌توان به ارايه كتاب «عتبات عاليات، عرش درجات» و «تاريخ التشيع في العراق» اشاره كرد.

نخستين «همایش بازکاوی روابط تاریخی و فرهنگي ايران و عراق» روز سه شنبه، 13 ارديبهشت ماه جاري در كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط