یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
«تجلی آیات قرآن در غزلیات سعدی» منتشر می‌شود

کتاب «تجلی آیات قرآن در غزلیات سعدی» به کوشش محمدرضا سهرابی‌نژاد توسط انتشارات خانه کتاب مراحل چاپ را طی می‌کند. در این کتاب حدود 50 غزل سعدی از نظر آیات قرآن و اشاراتی که به داستان‌های قرآنی داشته‌ است بررسی شده است.این اثر در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شود.\

سهرابی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «تجلی آیات قرآن در غزلیات سعدی» کتابی 150 صفحه‌ای است و در این اثر سعی کرده‌ام شیوه‌ای را پیش بگیرم که مخاطبان آن از یک سو با قرآن مجید و از سوی دیگر با غزلیات سعدی به صورت منسجم و در یک کتاب روبرو باشند.

وی در ادامه توضیح داد: در این کتاب حدود 50 غزل سعدی را از نظر آیات قرآن و اشاراتی که به داستان‌های قرآنی داشته‌ است بررسی کرده‌ام و احتمال دارد در آینده مجلدهای بعدی این کتاب که به دیگر غزل‌های سعدی اختصاص خواهد داشت منتشر شود.

این پژوهش‌گر به شیوه نگارش کتاب اشاره و تشریح کرد: هریک از غزل‌های سعدی که به آیاتی از قرآن اشاره داشته‌اند به‌طور کامل در این کتاب آمده است و در انتها بیت‌های شاهد را که در برگیرنده این آیات قرآنی هستند آورده‌ام. از سوی دیگر پس از هریک از این بیت‌ها، آیه قران و معنای سلیس آن آمده است.

وی افزود: همچنین اگر برخی از غزل‌ها دربرگیرنده مناسبت‌ و یا اشارت‌های تاریخی هستند توضیحی درباره آن‌ها ارایه کرده‌ام.

تدوین این کتاب بیش از یک سال به‌طول انجامیده است و سهرابی‌نژاد هدف از انجام چنین پژوهشی را ارایه شناختی از قرآن مجید و غزلیات سعدی برشمرد که مخاطبان و به‌ویژه نسل جوان را با تلمیحات قرآنی که سعدی به‌کار گرفته است آشنا می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: در بررسی حدود 50 غزل سعدی در این کتاب، آیات و مفاهیم 53 سوره قرآن به‌کار رفته است که اسامی این سوره‌ها را در فهرستی تدوین کرده و در انتهای کتاب آورده‌ام.

این کتاب توسط انتشارات خانه کتاب در دست چاپ است و در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارایه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط