شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
اعاده حیثیت فلسفی از نظریه‌پرداز اقتصاد سیاسی

کتاب «آمریکای آدام اسمیت» که به تازگی منتشر شده، داستان تبدیل شدن این فیلسوف اسکاتلندی به پدر اقتصاد سیاسی را روایت می‌کند و به دنبال اعاده حیثیت از او به عنوان یک فیلسوف است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، کتاب «ثروت ملل» آدام اسمیت که نخستین بار در سال 1776 میلادی منتشر شد، از سوی بنیانگذاران آمریکا به عنوان اثری برجسته و روشنگرانه در زمینه ثروت ملی و سیاست‌مداری، مورد تمجید و تحسین قرار گرفت و امروز اسمیت یکی از تاثیرگذارترین نمادهای اندیشه اقتصادی در آمریکاست.

در کتاب «آمریکای آدام اسمیت» گلوری لیو نشان می‌دهد که چگونه نسل‌های مختلف آمریکا، ایده‌های اسمیت را خوانده، بازتفسیر کرده و به سلاح تبدیل کرده‌اند و بیان می‌کند که چگونه تصویر محبوب او به عنوان قهرمان سرمایه‌داری به سبک آمریکایی و بازارهای آزاد یک ابداع تاریخی است.

لیو با تکیه بر داده‌های آرشیوی روشنگرانه، داستان این را روایت می‌کند که چگونه یک فیلسوف بی‌ادعای اسکاتلندی، تخیل آمریکایی‌ها را تسخیر و نقشی برجسته در شکل دادن به ایده‌های اقتصادی و سیاسی آمریکا بازی کرد. او نشان می‌دهد که چگونه اسمیت در قرن نوزدهم به‌ عنوان پدر اقتصاد سیاسی شناخته شد و ارتباطی قوی با تجارت آزاد داشت، و چگونه پس از رکود بزرگ، مدرسه اقتصاد شیکاگو او را به عنوان نظریه‌پرداز برجسته «سود شخصی» و معجزه بازارهای آزاد معرفی کرد.

لیو همچنین بررسی می‌کند که چگونه نسل جدیدی از نظریه‌پردازان سیاسی و روشنفکران عمومی به دنبال بازیابی مقاصد اصلی اسمیت و اعاده حیثیت او به عنوان یک فیلسوف اخلاق بوده‌اند.
کتاب «آمریکای آدام اسمیت» با ترسیم جذابیت پایداری که این فیلسوف فروتن اسکاتلندی در طول بیش از دو قرن برای خوانندگان آمریکایی داشته، نشان می‌دهد که چگونه او همچنان وسیله‌ای برای بیان اضطراب‌های اخلاقی و سیاسی همیشگی درباره سرمایه‌داری مدرن است.

گلوری ام. لیو، نویسنده این کتاب، عضو کالج و استاد کمیته مدارک در مطالعات اجتماعی در دانشگاه هاروارد است. مقالات او در نشریاتی مانند «تاریخ روشنفکری مدرن»، «تاریخ ایده‌های اروپایی» و «واشنگتن پست» منتشر شده است.

کتاب «آمریکای آدام اسمیت: چگونه یک فیلسوف اسکاتلندی به نماد سرمایه‌داری آمریکا تبدیل شد؟» در 384 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها