جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
چگونه بازارهای کالاها، جهان آشفته ما را ساختند؟/ نقش قیمت‌ها در ساختن جهان

کتاب «جنگ‌های قیمت: چگونه بازارهای کالاها، جهان آشفته ما را ساختند» اثر روپرت راسل سیاحتی ماهرانه است در مورد نقش قیمت، که از واقعیت گسیخته شده، در افزودن آشفتگی به دنیایی که از قبل هم آشفته بود.

خبرگزاری کتاب ایران)ایبنا)- مترجم سیدامین موسوی‌زاده: اگرچه شغل اصلی روپرت راسل در واقع نویسنده و فیلم‌ساز است و در بیست کشور فیلمبرداری کرده و دو مستند برنده جایزه ساخته، اما او دارای مدرک دکترای جامعه‌شناسی از هاروارد است و در ایندیپندت، دیزد و سالون مقالاتی را منتشر کرده است. «جنگ‌های قیمت» نخستین کتاب اوست که در فوریه 2022 منتشر خواهد شد.

کتاب «جنگ‌های قیمت: چگونه بازارهای کالاها، جهان آشفته ما را ساختند» اثر روپرت راسل سیاحتی ماهرانه است در مورد نقش قیمت، که از واقعیت گسیخته شده، در افزودن آشفتگی به دنیایی که از قبل هم آشفته بود.
 
با توجه به فرضیه بازار موثر، «که معمولاً در حرفه اقتصاد بدیهی انگاشته شده»، بازار وقتی نوبت به تعیین قیمت‌ها می‌رسد، به لطف نوسانات و جریان عرضه و تقاضا، همه چیز را مرتب می‌کند، و قیمت‌ها خود مجموعه‌ای از اطلاعات را نشان می‌دهند که «نظم خود به خودی در اطراف ما ایجاد می‌کنند». با این حال، راسل جامعه‌شناس می‌نویسد، حتی زمانی که ما در جهانی زندگی می‌کنیم که توسط قیمت‌ها اداره می‌شود، این نظم خود به خود اغلب به بی‌نظمی فرومی‌انجامد. بخشی از مشکل در کارکرد «سرمایه‌گرایی مالی جهانی» مدرن نهفته است، که در آن قیمت‌ها تابعی از بازار آتی هستند – و این قراردادهای آتی اکنون تابعی از مشتقاتی هستند که پیوند بین قیمت‌ها و کالاهای واقعی را از بین می‌برند و در عوض به مبادلات نامشهود می‌پردازند.
 
نویسنده با مثال نان شروع می کند، که قیمت آن را می‌توان از نزدیک با آشفتگی اجتماعی گره زد در جاهایی مانند فرانسه قرن هجدهم – که «هشتاد سال قبل از انقلاب، بیست و یک سال تحت شورش‌های نان بود» - و مصر در خاورمیانه مدرن که در هر دو مورد با واردکننده گندم و دولتی سروکار داریم که به طور غیرطبیعی در معرض افزایش قیمت نان و در نتیجه مشکلات اجتماعی است.
 
راسل در ادامه به بررسی دقیق خطرات احتکار می‌پردازد. این مورد عجیب را در نظر بگیرید: به لطف الگوریتم‌های بیش از حد حساس، با هر خبری در مورد آن هاتاوی، بازیگر زن معروف سینما و تلویزیون، شرکت تجاری برکشایر هاتاوی، شرکت عظیم بیمه و سرمایه‌گذاری، دچار سود یا زیان می‌شود. به همین ترتیب و به همین قاعده کشورهایی که دارای منابع غنی هستند دچار برکت یا بلا می‌شوند. راسل می‌نویسد: «کشورهای صادرکننده نفت دو برابر بیش‌تر احتمال دارد که جنگ داخلی داشته باشند.»
 
کتاب «جنگ‌های قیمت: چگونه بازارهای کالاها، جهان آشفته ما را ساختند» اثر روپرت راسل نگاهی تازه به برخی از دگم‌های عمدتاً عمیق علم اقتصاد است که بسیاری را در طول مسیر ویران می‌کند.
 
 
شناسنامه کتاب
Price Wars: How the Commodities Markets Made Our Chaotic World
by Rupert Russell (Author)
Doubleday (February 1, 2022) 288 pages
 
منبع: کرکوسریویو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها