دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
رمز ارزها به‌واسطه ماهیت غیرمتمرکز قابل تحریم نیستند

آقا محسنی گفت: رمز ارزها به‌واسطه ماهیت غیرمتمرکز، قابل تحریم یا مسدود شدن نیستند و اعمال برخی تحریم‌ها نیز صرفاً متوجه صرافی‌های خارجی است که از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند. بنابراین آن بخشی از دارایی کاربران ایرانی که در صرافی‌های خارجی در گردش است در معرض ریسک قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، الهه شمس: ورود به دنیای رمزارزها نیاز به راهنمایی اولیه دارد و بدون آگاهی از شرایط این بازار نباید هیجانی و عجولانه به این بازار ورود کرد. کتاب «سرمایه‌گذاری روی رمز ارزها برای افراد مبتدی» همان‌طور که از نامش پیداست راهنمایی عالی برای شروع سرمایه‌گذاری روی رمزارزها جهت کسب سود سرشار از بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها است به‌شرط آنکه سرمایه‌گذاری روی رمزارزها را با دانش و اطلاعات کافی انجام دهید. وحید آقا محسنی مترجم این کتاب که دانش‌آموخته دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است تلاش کرده است که این کتاب راهنمایی باشد برای افراد مبتدی و مسیر ورود حرفه‌ای به بازار رمزارزها را برای آنان هموار کند از این‌رو در ایبنا با او گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

محور اصلی بحث کتاب همانطور که از اسمش پیداست رمز ارزهاست، اما به عنوان اولین سوال شاید لازم است بدانیم اصلا رمزارز چیست؟
کلمه «رمزگذاری شده» در لغت به معنی مخفی یا پنهان است و از پروتکل امنیت شبکه (رمزنگاری) گرفته شده است. رمز ارز یک ارز دیجیتالی است که ممکن است برای خرید کالا و خدمات استفاده شود، اما توسط یک دفتر کل آنلاین و رمزنگاری قوی تأمین می‌شود. بازارهای رمزارزها غیرمتمرکز هستند، این بدان معناست که توسط نهاد متمرکزی مانند دولت صادر و پشتیبانی نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها در یک شبکه کامپیوتری توزیع می‌شوند. بااین‌وجود، رمزارزها را می‌توان در صرافی‌ها خرید و فروش کرد و در «کیف پول رمزنگاری‌شده» ذخیره کرد. رمزارزها، برخلاف ارزهای سنتی، تنها به‌عنوان یک مدرک مشترک مالکیت در یک بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی وجود دارند. یک کاربر ارز دیجیتال را به کیف پول رمزنگاری شده کاربر دیگر ارسال می‌کند. معامله تا زمانی که اعتبارسنجی نشود و به بلاک‌چین اضافه نشود، کامل تلقی نمی‌شود و از طریق فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج انجام می‌شود. توکن‌های رمزارز جدید اغلب به این روش ایجاد می‌شوند.

سوالی که پیش می‌آید این است که این کتاب چه اطلاعاتی از رمز ارزها در اختیار مخاطب می‌گذارد؟
در این کتاب در مورد هر آنچه باید در مورد رمزارز بدانید صحبت شده است. اینکه از کجا باید رمزارز خریداری کنید و چه مواردی را پیش از خرید باید در نظر بگیرید. نگاهی به مفاهیم اصلی معامله و بهترین صرافی‌های رمزارز، ریسک‌ها و تفاوت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های سنتی در مقایسه با رمزارز، از جمله موارد مطرح شده در این کتاب است. همچنین شیوه افزایش ارزش سرمایه در معاملات رمزارز، نحوه انتخاب بهترین رمزارز برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت، حداکثر مقدار ارزشی که ممکن است بیت‌کوین به آن برسد مورد بحث قرار گرفته است.

در قسمتی از این کتاب رمزارز های دیگر مورد تحلیل قرار گرفته و این سوال مطرح شده که آیا لایت‌کوین می‌تواند جایگزین اتریوم باشد؟ سپس به آموزش و بررسی عمیق تحلیل تکنیکال جهت برنده شدن در بازار تجارت رمزارزها پرداخته است که آشنایی با نماگرها از جمله آموزش‌های مورد نیاز این حوزه بود. سپس در مورد استخراج دوج‌کوین و آنچه که باید در این مورد بدانید آموزش‌های ابتدایی داده شده است و در نهایت خریدوفروش رمزارز در ایران برای مخاطب ایرانی آموزش داده شده است.

تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگری که در این حوزه تالیف یا ترجمه شده‌اند در چیست؟
برخلاف کتاب‌های دیگر که تمایل دارند در مورد برخی از جنبه‌های منفی رمزارزها حرفی نزنند، این راهنمای کامل برای درک رمزارزها می‌تواند مخاطب را به‌عنوان یک مبتدی کاملاً آگاه، در طول سفر رمزارزها همراهی کند. همچنین چیزی که این کتاب را  نسبت به کتاب‌های دیگر متمایز می‌کند این است که در حوزه رمز ارزها و فناوری بلاکچین معمولاً از واژه‌ها و اصطلاحات پیچیده‌ای استفاده می‌شود و این به خاطر ذات این نوع فناوری جدید و پیچیده است در این کتاب سعی شده است با نثری روان و با کلمات ساده برای افراد مبتدی این حوزه را توضیح داده شود که در فهم مطالب دچار مشکل نشوند. معمولاً کتاب‌هایی که در این زمینه می‌توان مطالعه کرد دارای نثری پیچیده و اصطلاحات فنی بسیار زیاد است. استفاده کننده و مخاطب مبتدی چیزی از این کتاب‌ها دستگیرش نمی‌شود ولی سعی کردیم در این کتاب کاری کنیم که همه خوانندگان حتی کسانی که هیچ اطلاعات اولیه از این حوزه ندارند بتوانند آگاهی اولیه نسبت به حوزه رمز ارزها و فناوری بلاک چین به دست بیاورند.

هدف شما از تالیف این کتاب چه بود و چرا مطالعه این کتاب برای مخاطب ایرانی ضروری است؟
چیزی که خواندن این کتاب را برای مخاطب ایرانی لازم می‌کند این است که بعد از بررسی‌هایی که من در چندین سال از مشتریان انجام داده‌ام متوجه شدم با توجه به اینکه این بازار یک بازار نوظهور است، نیاز به آموزش جدی دارد و در ایران اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد و افراد با هدف کسب سود، بر اساس شنیده‌هایی که از دیگران کسب می‌کنند و بدون اطلاعات وارد این بازار می‌شوند و همین عدم اطلاع داشتن در این بازار که دارای فناوری پیچیده است باعث ضرر کاربران و سرمایه‌گذاران می‌شود و بیشتر افرادی که در این زمینه ضرر می‌کنند افراد تازه وارد به بازار هستند که به امید کسب سود آنی وارد این بازار می‌شوند و سرمایه‌های زیادی را در این بازار از دست می‌دهند. این کتاب برای افراد مبتدی با زبان ساده تدوین شده است تا بتوانند دانش ابتدایی برای ورود به بازار داشته باشند.

ورود فناوری بلاک چین و همچنین رمز ارزها در ایران به دلیل وجود تحریم‌هایی که مردم ایران را مورد هدف قرار داده است مورد توجه بسیاری قرار گرفته خیلی از افراد برای نقل و انتقال مالی با استفاده از شبکه سوئیفت و شبکه بین‌المللی بانکی دچار مشکل هستند از یک طرف نقل و انتقال پول مشکل است و از طرف دیگر حفظ ارزش پول. تحریم‌ها باعث شده که افراد نتوانند نقل و انتقال مالی و بین‌المللی داشته باشند و ارزش پول ریالی آنها هم هر روز در حال سقوط است. این دو عامل باعث شده که ایرانی‌ها علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در رمز ارزها نشان بدهند. یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها همین رمز ها هستند که ما برای نقل و انتقالات مالی از آن استفاده میکنیم همچنین افزایش قیمت رمز ارزها و کسب سود، باعث حفظ ارزش پول و دارایی افراد میشود.

قطعاً خبرهای مربوط به تحریم‌ها و محدودیت‌های صرافی‌های خارجی رمز ارز برای ایرانیان را شنیده‌اید. نگرانی در مورد حضور ایرانیان در بازار رمز ارزها به‌واسطه تحریم وجود دارد؛ اما چه باید کرد؟
رمز ارزها به‌واسطه ماهیت غیرمتمرکز، قابل تحریم یا مسدود شدن نیستند و اعمال برخی تحریم‌ها نیز صرفاً متوجه صرافی‌های خارجی است که از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند؛ بنابراین آن بخشی از دارایی کاربران ایرانی که در صرافی‌های خارجی در گردش است در معرض ریسک قرار دارد. در این شرایط، صرافی‌های داخلی بهترین راهکار برای کاهش ریسک مسدود شدن اموال ایرانیان در حوزه رمز ارزها است. کاربران ایرانی بدون نگرانی از مشکلات مربوط به تحریم، می‌توانند در سکوهای تبادل ایرانی خریدوفروش کنند. گرچه امکانات صرافی‌های ایرانی در مقایسه با صرافی‌هایی مثل بایننس کمتر است، اما مسئله مهم در این بازار، در درجه نخست حفظ سرمایه و در درجه دوم کسب سود است، ازاین‌رو با توجه به ریسک‌های موجود، بهتر است کاربران ایرانی از صرافی‌های داخل ایران استفاده کنند.

ریسک‌ها و تفاوت‌های مربوط به سرمایه‌گذاری‌های سنتی در مقایسه با رمزارزها را در چه می‌دانید؟
سرمایه‌گذاری‌های سنتی در دسته‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها قرار می‌گیرند که درواقع تنوع زیادی را در بر نمی‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید با دارایی‌های مختلف مانند سهام، اوراق قرضه، مبادلات خارجی و غیره تنوع ایجاد کنید. همچنین می‌توانید بازده سرمایه‌گذاری خود را به بازه‌های زمانی مانند بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و بلندمدت اختصاص دهید اما رمزارزها معمولاً تعادل در کسب‌وکار شما را تا حد زیادی نشان می‌دهند. بازار رمزارزها نیز بازاری است که به روش‌های مختلف به بازارهای مختلف در سراسر جهان واکنش نشان می‌دهد.

رمزارز یکی از خطرناک‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که توجه شما را به خود جلب کرده است. رمزارزها بی‌ثبات هستند تغییرات غیرمنتظره در نوسانات بازار می‌تواند منجر به تغییرات شدید و ناگهانی قیمت‌ها شود. ارزش رمزارزها می‌تواند به‌سرعت صدها یا هزاران دلار کاهش یابد آنها غیرقابل‌کنترل هستند و در حال حاضر توسط دولت و بانک‌های مرکزی کنترل نمی‌شوند. بااین‌حال، اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال کشور السالوادور آن را از 9 ژوئن 2021 به‌عنوان یک پول قانونی به رسمیت شناخته است. برخی افراد با ارزهای دیجیتال مخالفت کرده‌اند، درحالی‌که برخی در آستانۀ پیوستن به این بازار هستند. همچنین، در مورد اینکه آیا رمزارزها به‌عنوان یک کالا یا یک ارز مجازی طبقه‌بندی شوند، سؤالاتی وجود دارد.

همچنین رمزارزها در معرض خطا و هک هستند و هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از نقص فنی، خطای انسانی یا هک وجود ندارد. آن‌ها همچنین می‌توانند تحت تأثیر از بین رفتن عرضه و تقاضا قرار بگیرند؛ بنابراین، بسیار مهم است که قبل از سرمایه‌گذاری پول خود، چنین خطراتی را درک کنید؛ بنابراین لازم است حتی زمانی که قیمت‌ها افت کرد و ارزش ارزهای دیجیتال کاهش یافت، آن‌ها را نگه‌دارید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها