یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
فروش کتاب با بن خرید سودمندتر از فروش با تخفیف است

نیک‌روش فروش کتاب با بن خرید را روشی سودمندتر از فروش با تخفیف دانست، زیرا در این روش کاربر همواره دلیلی برای بازگشت به سایت فروشنده کتاب و انجام خرید بیشتر خواهدداشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ایران پیپر سامانه ارائه کتاب و مقالات به روز از همه کشورها به دانشجویان، پژوهشگران، ناشران و مخاطبان ایرانی است. مسئولان این سایت یک یا دوبار در سال کتاب‌ها را با تخفیف می‌فروشند، اما در حال حاضر روش دیگری جایگزین فروش با تخفیف کرده‌اند. در این سایت با انجام هر خرید، درصدی از قیمت کتاب در حساب کاربر ذخیره می‌شود تا او را برای خرید مجدد ترغیب کند.
 
محمدرضا نیک‌روش، یکی از مدیران ایران پیپر به لزوم ارائه کتاب با تخفیف با فاصله‌های زمانی طولانی از هم اشاره کرد، زیرا از نظر او در غیر این
صورت کاربر به خرید کتاب با تخفیف عادت می‌کند و همیشه از کتاب‌فروشان مطالبه تخفیف دارد.
 
چه کتاب‌هایی را در سایت ایران پیپر می‌فروشید و فروش آثار به چه شکلی انجام می‌شود؟
ایران پیپیر فقط کتاب‌های خارجی می‌فروشد. کتابی آماده برای دانلود روی سایت نیست. مشتری کتاب مورد نظرش را سفارش می‌دهد و مسئولان ایران پیپر در ارتباط با واسط‌های خارجی کتاب را با قیمت پایین در مدت 12 ساعت تهیه می‌کنند. به این دلیل که واسط‌ها تامین‌کننده‌های بزرگ کتاب هستند، می‌توانیم کتاب را با قیمت پایین‌تری نسبت به بازار تامین کنیم و کتاب را در هر فرمت دیجیتال که ناشر برای کتاب مشخص کرده‌باشد، به مخاطب تحویل بدهیم.  
 
کتاب را یک‌بار از ناشر خارجی می‌خرید و چندبار به مشتری می‌فروشید یا باید برای هر خرید به ناشر خارجی پرداخت داشته باشید؟
کتاب‌های خارجی قفل 15 روزه دارند، راه‌هایی هست که قفل‌ها را بشکنیم اما قفل کتاب‌های برخی از ناشران را نمی‌توان شکست. البته به این دلیل که دامنه سفارش کتاب‌ها خیلی زیاد است، خیلی کم پیش می‌آید که مخاطبان مختلف یک کتاب را چندبار سفارش بدهند؛ مگر اینکه کتاب مرجع باشد و دانشجویان بخواهد از آن استفاده کنند.
 
چطور توانستید ارتباط با ناشران دیگر کشورها برای تهیه کتاب را برقرار کنید؟
به ناشران بزرگ وصل شدیم و اطلاعات کتاب‌های تازه منتشر شده را از آن‌ها می‌گیریم. برای مثال به صورت میانگین هر هفته 200 کتاب جدید در حوزه پزشکی به بازار کتاب الکترونیک می‌آید. این اطلاعات را به سایت اضافه می‌کنیم و هرکس بخواهد از ما خرید می‌کند.
 
ناشران، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها هم از شما خرید می‌کنند؟
همه ناشرانی که کتاب‌های زبان اصلی تهیه می‌کنند، مشتری ایران پیپیر هستند. آن‌ها کتاب‌های اصل –اورجینال- را با کیفیت بالا از ما می‌خرند و بعد اقدام به ترجمه و انتشار آن می‌کنند یا به صورت زبان اصلی چاپ می‌کنند. با خیلی از دانشگاه‌ها قرارداد داریم و براساس نیاز دانشجویان کتاب تهیه و فاکتور را ارسال می‌کنیم.
 
چه روشی برای جذب مخاطب و بالابردن خرید در سایت ایران پیپر درنظر گرفتید؟
کتاب اگر تخفیف داشته‌باشد خیلی جذاب نیست. روش ایران پیپر به این صورت است که برای هر کتاب بن تخفیف درنظر می‌گیرد. به این صورت که فرد کتاب را خریداری می‌کند و 20 درصد مبلغ کتاب به حساب کاربری او در سایت شارژ می‌شود. این بن تخفیف می‌تواند برای خریدهای بعدی او در سایت در نظر گرفته‌بشود. با این روش، اکثر کاربران ما برگشتی شدند؛ یعنی به سایت اعتماد کردند و با کد کاربری که دارند به صورت مرتب برای خرید کتاب اقدام می‌کنند.
 
آیا استمرار ارائه کتاب با تخفیف در فضای مجازی می‌تواند این تاثیر را بر مخاطب داشته‌باشد که همواره در خرید کتاب انتظار تخفیف داشته‌باشد؟
روال فعالیت ایران پیپر با تخفیف‌های معمولی متفاوت است. اگر روند عادی فروش با تخفیف را در نظر بگیرید، ممکن است منجر به نتایج خوبی نشود. در ایران پیپیر به صورت 6 ماهه یا یک‌ساله تخفیف‌های خیلی خوبی برای کاربران در نظر می‌گیریم؛ یا اینکه حساب کاربران را با عدد بالاتری شارژ می‌کنیم. مثلا برای کاربری که باید حسابش 30 هزارتومان شارژ شود، 50 هزار تومان شارژ می‌کنیم.

نوروز امسال برای همه کتاب‌ها 50 درصد تخفیف دادیم. اگر فاصله زمانی کمپین‌های تخفیف که برگزار می‌کنیم زیاد باشد، نتایج خیلی خوبی خواهدداشت و با یک اطلاع‌رسانی به کاربران، فروش انجام می‌شود. اما اگر به صورت دائمی تخفیف داشته‌باشید یا به بهانه هر رویدادی در تقویم، تخفیف درنظر گرفته‌شود، مخاطبان حتی زمانی که کمپین تخفیف اجرا نمی‌شود، از کتاب‌فروش انتظار تخفیف خواهندداشت. این درحالی است که معمولا کاربران ایران پیپیر درخواست تخفیف نمی‌کنند، زیرا تخفیف را در خریدهای بعدی می‌توانند با بن 20 درصدی که برای این منظور در نظر گرفته شده‌است، استفاده کنند. با این روش کاربران راغب می‌شوند کتاب‌های بیشتری بخرند و مشکل تخفیف هم رفع می‌شود.
 
به نظر شما مخاطبان به خرید با بن عادت می‌کنند؟ در این شرایط اگر زمانی بخواهید کتاب را بدون بنِ خرید بفروشید، چه اتفاقی می‌افتد؟
ابتدا اگر به عنوان کتاب‌فروش، عناوین کتاب‌ها را به‌روز نگه دارید، از باقی فروشندگان جلوتر هستید. اگر نفر اول در این جامعه باشید یعنی در سرچ گوگل سایت ایران پیپیر بالاتر از باقی سایت‌ها بالا بیاید، در صورت جذب مشتری، حتما از سایت خرید انجام می‌شود؛ اما اگر این ساز و کار مشکلاتی داشته‌باشد مخاطبان به سمت استفاده از راه‌های دیگر مانند کانال‌های تلگرام می‌روند.

به نظرم تخفیف‌ها، بیشتر به دلیل بالابردن خرید کاربران همیشگی است و نه جذب کاربر جدید. اگر به کاربر جدید امکانات و قیمت مناسب ارائه بدهید، کتاب را می‌خرد و نیاز به تخفیف ندارد.
 
به عنوان کتاب‌فروش وقتی تخفیف می‌دهید یا کتاب را با بن می‌فروشید، از سود خودتان کم می‌شود، معمولا چه درصدهایی در نظر می‌گیرید؟
میزان درصد تخفیف‌هایِ کتاب‌هایِ مختلف متفاوت است. این عدد بستگی به حاشیه سود و هزینه‌های جاری دارد. حساب می‌کنیم که با برگزاری کمپین تخفیف چه میزان فروش خواهیم‌داشت، با تخفیف درنظر گرفته‌شده چه میزان به فروش اضافه می‌شود. با در نظر گرفتن این مسائل تخفیف مناسب برای فروش کتاب را تعیین می‌کنیم.
 
تخفیف شما در چه حدودی است 20 درصد یا بالاتر از 50 درصد؟
می‌تواند تخفیف 50 درصد باشد، اما بالاتر از آن نیست. سالی یکبار تخفیف زیادی درنظر می‌گیریم، اما ارائه بن خرید 20 درصد در همه سال ادامه دارد.
 
آیا اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان بر تخفیف کتاب‌های الکترونیک نظارت می‌کند؟
کسی بر ما نظارتی ندارد و برای تخفیف‌ها محدودیتی نداریم.
 
مگر کتاب‌فروش چقدر سود دارد که همه سال بتواند برای همه فروش‌ها بن خرید 20 درصدی در نظر بگیرد؟
باید اینگونه فکر کنید که فروش نخستین کتاب با قیمت کامل انجام می‌شود و کتاب‌فروش سودش را به صورت کامل دریافت کرده‌است، همچنین با بُنی که در نظر گرفته می‌شود کاربر برای خرید کتاب‌های بعدی رغبت پیدا می‌کند. مخاطبان آن‌قدر کتاب می‌خرند که سود اندکی که برای فروش هر کتاب در نظر گرفته‌شده‌است، سود بالایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط