یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
ضرورت گذار از نظام جهانی کنونی/ تاکید بر وجه کارکردی اتوپیا

غفوری می‌گوید: والرشتاین تعریفی جوهری درباره اصطلاح اتوپیا ارائه نمی‌کند و تعریف او تنها وجه کارکردی دارد. به اعتقاد وی، یکی از نظریه‎‌های سیاسی مهمی که والرشتاین نقد کوبنده‌‎ای به آن وارد می‌کند، محافظه‌کاری است. او به هیچ روی با محافظه‌کاری همدلی ندارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «دانش اتوپیا» نوشته ایمانوئل والرشتاین با ترجمه محمد غفوری از سوی نشر صاد منتشر شده است. قرن بیستم شاهد پیروزی‌ها و شکست‌هایی بوده که منجر به خودآگاهی دنیای مدرن شده است. در کتاب «دانش اتوپیا» ایمانوئل والرشتاین استدلال می‌کند که چه‌طور نظم جهانی که از این رویاها تغذیه می‌کند، در حال فروپاشی است. این نظریه‌پرداز نظام جهانی با اشاره به جهانی‌شدن تجارت، تغییر نهادهای کار و خانواده، شکست ایدئولوژی سنتی لیبرال و خطر بحران‌های عمیق زیست‌محیطی، بر این باور است که سیستم دولت-ملت دیگر کارایی ندارد. همچنین او پیش‌بینی می‌کند که تا نیم‌قرن دیگر شاهد فروپاشی نظام کنونی، مناقشات و درگیری‌های بزرگ خواهیم بود. ایمانوئل والرشتاین جامعه‌شناس و متفکر آمریکایی شناخته شده معاصر است که عمدتاً به‌دلیل طرح نظریات انتقادی‌اش به سازوکارهای نظام سرمایه‌داری شناخته می‌شود. او استاد دانشگاه پیل آمریکا بود و چندسال پیش نیز سفری به ایران داشت. در سال ۲۰۱۴ جایزه جهانی بهترین پژوهش انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی به او تعلق گرفت. شهرت او بیشتر مرهون نظریه «نظام جهانی» است که یکی از مناقشه‌برانگیزترین نظریات در میان جامعه‌شناسان به‌شمار می‌آید. به بهانه انتشار این کتاب با غفوری گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

اغلب ما وقتی کلمه اتوپیا رو می‌شنویم چیزی شبیه یک بهشت گمشده یا یک مدینه فاضله دست‌نیافتنی در ذهنمان متصور می‌شویم؛ اما والرشتاین در این کتاب، روی انتزاعی‌بودن این مفهوم دست می‌گذارد و می‌گوید اتوپیاها کارکرد تدارک سیاسی و مذهبی دارند؛ در حالی که عموماً نتیجه عکس می‌دهند. او از واژه دانش اتوپیا برای منظور خود استفاده می‌کند. او تاکید می‌کند که اکنون نیازی به اتوپیاهای بیشتری نداریم. لطفا در ابتدا درباره تعریف این واژه نزد والرشتاین سخن بگویید. 
والرشتاین تعریفی جوهری درباره اصطلاح اتوپیا ارائه نمی‌کند. تعریف او تنها وجه کارکردی دارد؛ یعنی اتوپیا را تنها با کارکردهایش معرفی می‌کند. همان طور که گفتید از نظر وی اصلی ترین کارکرد اتوپیاها ایجاد همبستگی سیاسی برای رسیدن به یک هدف مشخص است. با این حال، چنانکه در ادامه کتاب نشان می‌‌دهد اغلب تکاپوهای اتوپیایی در تاریخ مدرن، که اصلی‌‎ترین مظاهر آنها انقلاب‌‎های بزرگ هستند، نتوانسته‎‌اند تغییر بزرگی در ساختارهای موجود ایجاد کنند. در واقع از حیث ماهوی، والرشتاین همان تعاریف موجود و پذیرفته‌‎شده از اتوپیا را پیش‌فرض گرفته است، چون هدف او ارائه تعریف جدیدی نیست؛ بلکه هدف وی بررسی تلاش‎‌هایی است که تاکنون با اهداف اتوپیایی صورت گرفته است. هرچند که او تنها به بررسی صرف بسنده نمی‌‌کند و قصد دارد ما را نسبت به نگرش‎‌های اتوپیایی بدبین کند. در واقع اصطلاح «دانش اتوپیا» که می‌‎توان آن را «اتوپیاشناسی» یا حتی «اتوپیاورزی» نیز ترجمه کرد، ناظر بر همین رویکرد به اتوپیا است، یعنی پژوهش درباره انگاره‌‎های اتوپیایی و تلاش برای عبور از آنها.

در بخش دیگری از این کتاب والرشتاین از رویاهای بزرگ سیاسی حرف می‌زند و در عین حال ناامیدی از آنها و مثالی می‌زند و می‌گوید رویا هر چه بزرگتر باشد آسیبش بیشتر است. این تعبیر گویی مصداقی از امر محافظه‌کارانه است. آیا والرشتاین با این نگاه محافظه‌کارانه همراه می‌شود؟
یکی از نظریه‎‌های سیاسی مهمی که والرشتاین نقد کوبنده‌‎ای به آن وارد می‌کند، محافظه‌کاری است. او به هیچ روی با محافظه‌کاری همدلی ندارد؛ چون از نظر وی ایدئولوژی محافظه‌کار در خدمت مجموعه‌‎ای از منافع طبقاتی و گروهی است که سعی می‌کند با طبیعی جلوه‌دادن وضع موجود، هرگونه تکاپویی برای تغییر را خنثی کند. اشاره به مخاطرات بلندپروازی‎‌های سیاسی ناشی از واقع‎‌گرایی والرشتاین است و همین چیزی است که او را از بسیاری از همفکران مارکسیستش متمایز می‌کرد. واقع‌بینی لزوماً به معنای محافظه‌کاری نیست.

او در این کتاب از سرنوشت انقلاب‌هایی مانند انقلاب فرانسه و روسیه می‌گوید و این سوال را مطرح می‌کند که آیا این‌ها اساسا انقلاب بوده‌اند یا خیر. از نگاه والرشتاین انقلاب و معیار انقلابی‌بودن چیست؟
همانند بسیاری از دیگر مفاهیم مطرح‌شده در این کتاب، والرشتاین هیچ تعریف ماهوی روشنی از تعریف انقلاب به دست نمی‌دهد و بر همان تعاریف کلاسیک و جاافتاده تأکید می‌کند. هدف وی در این کتاب نه ارائه تعریفی جدید از انقلاب و بررسی جامعه‎‌شناختی انقلاب‎‌ها، بلکه ارزیابی دستاوردهای جنبش‌‎هایی است که وجهه انقلابی دارند. مهم‎‌ترین نمونه‌‎های آن هم انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه هستند. این انقلاب‌‎ها قصد داشتند دگرگونی‌‎های ساختاری عظیمی ایجاد کنند و نظم نوینی را مستقر سازند و والرشتاین معتقد است از این حیث موفق نبودند و نتوانستند تحول گسترده‌‎ای، آن چنان که مد نظر خود انقلابیون بود، ایجاد کنند.


جنسیت، قوم‌گرایی و نژادگرایی چه نسبتی با امر انقلابی از دیدگاه والرشتاین دارند؟
هر کدام از این عوامل می‌توانند محرک جنبش‎‌های انقلابی باشند؛ خصوصاً ملی‎ گرایی در زمینه‌‎سازی جنبش‎‌های ضداستعماری و استقلال‌‎طلبانه تأثیرگذار بوده است؛ اما رابطه جوهری و بنیادینی بین آنها و انقلاب‎‌هایی که در این کتاب به آن اشاره شده است، وجود ندارد، چون همان‌طور که قبلاً اشاره شد والرشتاین بحثی ایجابی یا حتی توصیفی درباره ماهیت رخدادهای انقلابی طرح نمی‌کند، بلکه پیامدهای آنها را ارزیابی می‌کند.

او در فصل دو کتاب بیان می‌کند که چگونه ما در حال گذار از نظام جهانی کنونی یعنی اقتصاد جهانی سرمایه‌داری به یک نظام یا نظام‌های جهانی دیگر هستیم. دشواری‌های این گذار برای مردم عادی و قدرتمندان چگونه خواهد بود؟
کتاب به سبب ایجازش چندان درباره این موضوع تفصیل به خرج نداده است. نویسنده بسیار کوتاه از روی این پرسش عبور می‌کند و به عوامل و تضادهایی در درون نظم سرمایه‎‌دارانه می‌پردازد که این گذار را اجتناب‌ناپذیر می‌سازند. این دوره گذار توام با دشواری‌‎های زیادی برای همه خواهد بود و مهم‎ترین مشخصه آن هرج‌ومرجی است که در هر دوره گذار می‌توان شاهد آن بود. منتها این بار این ناامنی و بی‎ نظمی چنان شدید است که والرشتاین تعبیر «جهنم گذار» را برای آن به کار می‌برد.

نظام جهانی جایگزین با توجه به اینکه نظام جهانی کنونی به اعتقاد والرشتاین در این کتاب محدودیت‌هایی دارد، چه شاخصه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟
مهم‌‎ترین مشخصه نظام جایگزینی که والرشتاین مد نظر دارد، حاکمیت برابری و استقرار دموکراسی فراگیری است که امکان مشارکت آگاهانه و مؤثر همه اعضای جامعه در آن فراهم است. در این نظام جدید هر کسی باید رضایت شغلی حداکثری داشته باشد و در آن باید نظام تأمین اجتماعی مستحکم و نیرومندی مستقر شود که در شرایط اضطراری بتواند حمایت لازم را از شهروندان به عمل آورد. همچنین یکی از مهم‎‌ترین مشخصه‌‎های این نظام برنامه‌‎ریزی درباره استفاده بهینه و عادلانه از منابع زیست ‎کره است؛ به گونه‎‌ای که این منابع برای نسل‎‌های آینده نیز حفظ شوند و به تعبیر خودش هیچ «استثمار میان‎ نسلی‌‎ای» رخ ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها