شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
80 درصد طرح‌های پیشنهادی پایتخت کتاب در بوشهر  اجرایی شده است

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت:بیش از 80 درصد طرح‌های جشنواره انتخاب پایتخت کتاب در استان بوشهر از سال گذشته تا امروز اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این باره اظهار کرد: امسال با 32 موضوع و 200 تفاهمنامه در جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران»، «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «جام باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان» شرکت کرده‌ایم.
ماحوزی بیان کرد: 118 روستای دوستدار کتاب برنامه‌های خود را به ما ارائه داده‌اند و 294 باشگاه کتابخوانی نیز در بوشهر تشکیل شده است.
 
وی توضیح داد: امسال در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» 10 روستا از بوشهر شرکت کرده‌اند. همچنین در جشنواره «جام باشگاه‌های کتابخوانی» تنها در شهر کوچک خورموج، 214 باشگاه کتابخوانی تشکیل شده است. این باشگاه‌ها فعالیت بسیار خوبی در مدارس دارند و برنامه‌های زیادی از قبیل کتابخوانی گروهی با مربی، خلاصه‌نویسی و بیان مطالب خوانده‌شده به گروه، نوشتن نامه به نویسندگان و معرفی کتاب به دوستان را اجرا می‌کنند و کتاب برتر را نیز انتخاب می‌کنند.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بیان کرد: 13 شهر استان بوشهر در جشنواره «پایتخت کتاب ایران» شرکت کرده‌اند. تلاش کرده‌ایم برنامه‌های ارائه‌ شده برای جشنواره «پایتخت کتاب ایران» بدون هزینه و در سطح منطقه‌ای و ملی قابلیت اجرایی داشته باشند. همچنین سعی کرده‌ایم کارها را به نحوی پیش ببریم که عموم مردم و به‌ویژه کودکان، نوجوانان و بانوان در آن‌ها سهیم باشند.
 
ماحوزی با اشاره به طرح‌های شاخص استان بوشهر در جشنواره «پایتخت کتاب ایران» گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که با رئیس کل دادگستری استان بوشهر انجام شده، کتاب به زندان‌ها وارد شده و زندانیان کتابخوانی که مطالعه، بر عملکرد و رفتار آن‌ها تأثرگذار باشد، مشمول تخفیف مجازات می‌شوند. در سال گذشته با این طرح، بین 6 ماه تا یک سال از مجازات 4 نفر از زندانیان استان کاسته شد که بیشترین سهم، متعلق به زنان زندانی بود.
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: در سال جاری طرح ترویج کتابخوانی را در کانون اصلاح و تربیت هم به اجرا گذاشته‌ایم. همچنین در بخش کودکان یک بیمارستان، بخشی به نام «کتاب شفا» وجود دارد که به کودکان بیمار، کتاب امانت می‌دهد. برای ترویج کتابخوانی همچنین در زمان تولد کودکان در بیمارستان، یک جلد کتاب تربیتی به مادران و یک جلد کتاب کودک به نوزادان آن‌ها اهدا می‌شود.
 
وی به برنامه‌هایی نظیر قصه‌خوانی در پارک‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها، مبادله کتاب در قفسه آزاد در دانشگاه، قراردادن کتاب در اتاق انتظار مدیران‌کل و برنامه‌هایی از این دست در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: یک اتوبوس شهری به کتابخانه تجهیز شده است که در محلات شهر می‌گردد و به کودکان کتاب می‌دهد و در این کاروان قصه‌گویی هم هست که برای آن‌ها کتاب می‌خواند.
 
ماحوزی ادامه داد: همچنین یک گذر فرهنگ ایجاد شده است که کارهای فرهنگی و هنری در آن ارائه می‌شود و نویسندگان و کتابفروشان، کتاب‌های خود را به‌طور مستقیم به رهگذران معرفی می‌کنند و با تخفیف به فروش می‌رساند.
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: ارتباط و همکاری نهادهای شهری نظیر شهرداری‌، بخشداری، شورای شهر و استانداری و همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره کل امور کتابخانه‌‎ها را در جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و سایر جشنواره‌های ترویجی بسیار ستودنی است. نمایندگان این نهادها در ستاد برگزاری حضور دارند و تاکنون همکاری خوبی داشته‌اند.
 
از آن‌جایی که احساس می‌شود سرانه مطالعه پایین آمده است و از طرفی فضای مجازی با سرگرمی‌های زیاد، سبب فاصله میان نسل جدید و کتاب شده است، با برگزاری جشنواره «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و ایجاد رقابت، زمینه اُنس با کتاب بیشتر شده است. این اُنس باعث می‌شود  که این ارتباط از طرفی سبب آگاهی‌بخشی و از طرفی عادت به مطالعه را باعث  می‌شود.
 
وی ادامه داد: از این منظر که در هر شهر و روستا با در دسترس قرار دادن کتاب‌ها، شور و نشاط اجتماعی حاصل می‌شود، اجرای جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» بسیار مفید است.
 
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به نقاط قوت این جشنواره‌ها، گفت: نقاط قوت طرح‌های مروج کتابخوانی، تهیه امکانات لازم در حوزه کتاب و کتابخوانی برای جوامع مختلف است که به‌خوبی از طرف معاونت فرهنگی و اداره‌کل برنامه‌ریزی و مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و نظر علاقه‌مندان زیادی نیز به خود جلب کرده است.
 
ماحوزی ادامه داد: عادت به مطالعه، پیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان، قرار گرفتن کتاب در سبد اقتصادی خانواده‌ها، کمک به فروش کتاب، اختصاص‌ بخشی از بودجه سازمان‌ها و اُرگان‌ها به کتاب، پیشگیری از گشت بیهوده در فضای مجازی، ورود کتاب به روستاها و عشایر که کمتر به کتاب دسترسی دارند از دیگر نقاط قوت طرح‌های مروج کتابخوانی محسوب می‌شوند.
 
وی با بیان این‌که هر کاری در آغاز با مشکلاتی روبه‌رو است که بی‌شک رفع خواهند شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که بسیاری از مدیران  برگزاری این جشنواره‌ها را جدی نگرفته‌اند. در صورتی که باید برگزاری آن‌ها به عنوان یک ضرورت اجتماعی و وظیفه در دستور کار همه مدیران قرار بگیرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها