پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
معرفی برگزیدگان جوایز شعر 1400؛ از شعر فجر تا قلم زرین

جشنواره‌ها و جوایز شعر و ترانه سال 1400 در بخش‌های دولتی و خصوصی به بررسی آثار منتشر شده در سال 1399 پرداخته و برگزیدگانشان را معرفی کردند که از شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر تا چهارمین دوره جایزه ترانه افشین یداللهی را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ بی‌شک تاثیر جوایز ادبی بر رشد، شکوفایی و معرفی آثار منتشر شده و در ادامه دلگرمی شاعران و نویسندگان و در نهایت نقش حمایتی آن از برگزیدگان- ولو با جوایزی که آنچنان جنبه مالی نداشته و ندارند- بر کسی پوشیده نیست. جوایزی که می‌تواند به کمک رسانه‌ها، استفاده از امکان‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و تبلیغ‌های پشت جلد از سوی ناشران، نه آنقدر که پیموندن یک‌شبه ره صدساله باشد که در کمترین حالت زمینه‌ای باشد برای قدردانی از شاعران و نویسندگانی که در این عرصه بی‌خستگی هربار نوتر از قبل، قلم می‌زنند.

در ادامه به بررسی نتایج ارایه شده جوایز ادبی در حوزه شعر در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌پردازیم: 
 
برگزیدگان شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر از میان 4000 کتاب انتخاب شدند
هیات داوران بخش شعر بزرگسال (گروه کلاسیک) شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر کتاب‌های «آنیماه» از عالیه مهرابی (انتشارات سوره مهر) و «عید در تبعید» از علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی (انتشارات سوره مهر) را به عنوان آثار برگزیده معرفی کرد.
نامزدهای بخش «شعر کلاسیک» این دوره از جشنواره شعر فجر شامل کتاب‌های «از پنجره آپارتمان» از محمدرضا سلیمی سِفتِجانی (انتشارات شهرستان ادب)، «آنیماه» از عالیه مهرابی (انتشارات سوره مهر)، مجموعه‌ کتاب‌های «الف،‌ لام، میم» از حافظ ایمانی (نشر علم)، «غزل‌ها، چِکامه‌ها، رباعی‌ها» از مهدی الماسی (نشر طلایی)، «شمس‌الشرف» از محمدحسین انصاری‌نژاد (نشر هاجر)، «عید در تبعید» از علیرضا رجبعلی‌زاده کاشانی (انتشارات سوره مهر) و «سنگ بر طاغوت» از مرتضی حیدری آل‌کثیر (انتشارات آرام دل) بودند.

هیات داوران در بخش شعر بزرگسال (گروه شعر نو) کتاب «سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور (نشر سپیدرود) را به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کرد. در این بخش کتاب‌‌های «بر پوستم کبریت بکش، ابراهیم» نوشته علیرضا شکرریز (نشر مهر و دل)، «ده و ده دقیقه و سی ثانیه» نوشته کیانوش خان‌محمدی (انتشارات نگاه)، «سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور (نشر سپیدرود)، «سیبی که در گلوی رودخانه می‌افتد» نوشته ریحانه جهانی (انتشارات فصل پنجم)، «شبیه نخستین انسان» نوشته حسین سقایی (نشر ایجاز)، «شهر بندرخت‌ها» نوشته مجید سعدآبادی (انتشارات فصل پنجم) و «گوزن در بوران شدید» نوشته آرش شفاعی (انتشارات‌ نگاه) نامزد دریافت این جایزه بودند.
در بخش شعر بزرگسال (گروه شعر محاوره) شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز کتاب «رد زنجیرهای بازشده» اثر مهدی نقبایی (انتشارات ریما) به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.
در بخش «محاوره» نیز کتاب‌های «آذر ۶۳» اثر سامی تحصیلداری (انتشارات دالاهو)، «حیثی» اثر مجید صالحی (نشر شانی)، «رد زنجیرهای بازشده» اثر مهدی نقبایی (انتشارات ریما) و «یه ساعت جهانت رو تعطیل کن» اثر پریسا صفاریان (انتشارات فصل پنجم) نامزد شده بودند. همچنین دراین مراسم از علی انسانی برای کتاب «رخصت» (انتشارات شهرستان ادب) تجلیل ویژه شد.
سعید بیابانکی، علی داوودی، محمدمهدی سیار، حمیدرضا شکارسری، قادر طراوت‌پور، میلاد عرفان‌پور و محمدسعید میرزایی داوری سه بخش بزرگسالِ شعر کلاسیک، شعر نو و شعر محاوره شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر را برعهده داشتند.
مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر چهارم اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از اهالی فرهنگ برگزار شد. قربان ولیئی، دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر، در این مراسم گفت: در جشنواره شعر امسال حدود 4000 کتاب بررسی شد و پس از جداکردن کتاب‌هایی که فاقد شرایط آیین‌نامه‌ای بودند، تفکیک و داوری شدند. شعر بزرگسال شامل ۲۱۱۰ اثر در سه گروه کلاسیک (923 اثر)، شعر نو(۱۰۹۶ اثر) و  شعر محاوره یا ترانه ( ۹۱ اثر) بود و بخش شعر کودک‌ونوجوان ۳۷۶ اثر و درباره شعر نیز ۱۴۴ اثر بود. در هر سه گروه شعر بزرگسال با گونه‌ای همسانی در زبان و فرم و محتوا روبه‌روییم که با ذات هنر به‌طورکلی و شعر به‌طورخاص در تعارض است؛ زیرا داشتن فردیت خلاق و مبدع و روی آوردن به نوآوری لازمه هنر اصیل است.
 
قلم زرین و تجلیل از شاعران برتر
دبیرخانه جایزه قلم‌زرین 14 تیرماه برگزیدگان نوزدهمین دوره از این جایزه را اعلام کرد که بخشی از جوایز نیز به کتاب‌های شعر اختصاص داشت. در بخش بزرگسال؛ دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده شدند که عبارت بودند از: «النگوهای دختر نمرود» سروده سعیده هاشمی، از نشر دالاهو و «سلول آزادی» نوشته هادی خورشاهیان، از نشر شهرستان ادب. عباسعلی براتی‌پور، محمود اکرامی‌فر و میلاد عرفان‌پور آثار این بخش را داوری کردند.


در بخش شعر کودک و نوجوان نیز تنها اثر برگزیده «ماهی رود توام» سروده محمود پوروهاب، از نشر گویا بود. داوران این بخش عبارت بودند از سیداحمد میرزاده، بابک نیک‌طلب و  حمید هنرجو.
در بیانیه دبیر نوزدهمین جشنواره «قلم زرین» که در مراسم پایانی این جایزه همزمان با روز قلم (۱۴ تیر) در کتابخانه پارک شهر برگزار شد، آمده است:
«...در بخش شعر بزرگسال، آثار ارزشمندی به دفتر دبیرخانه جشنواره رسید که هم در قالب شعر کهن بود و هم شعر آزاد سروده شده بود که در هر دو قالب آثار ارزشمند و قابل توجهی وجود داشت.
در بخش شعر کودک و نوجوان سال به سال از توجه ناشران به شعر نوجوان کاسته شده و رویکرد افراطی به نشر کتاب‌های کارتونی فاقد محتوای ارزشمند برای خردسالان بیشتر می‌شود.»
 
چهارمین دوره جایزه ترانه افشین یداللهی در سه بخش برگزیدگانش را شناخت
هیات داروان چهارمین دوره جایزه ترانه افشین یداللهی از میان بیش از ۴۰۰ اثر در بخش «یک خاطره از فردا»، ترانه‌های مکتوب عاشقانه که به دبیرخانه این جایزه ارسال شده بود، نگین عسگری را به عنوان مقام اول در این بخش معرفی کردند. همچنین سیدسعید صاحب‌علم، مقام دوم و پیمان طالبی، مقام سوم را کسب کردند. داوری این بخش را حامد ابراهیم‌پور، حسین غیاثی و احسان گودرزی بر عهده داشتند. همچنین پوریا نره‌ای، مقام نخست، علیرضا ناظمی، مقام دوم و سیدعلیرضا ذوالفقاری، مقام سوم در بخش ترانه‌های ارسالی-آثار مکتوب اجتماعی را از آن خود کردند.

در بخش آثار اجرا شده، برگزیدگان از میان ۱۰۰ اثر ارسالی، با داوری سیامک عباسی، رستاک حلاج و مهرداد نصرتی انتخاب شدند که قطعه «سرکش» با ترانه نگین عسگری و آهنگسازی سودابه رضا بیک، قطعه «هزارتو» با ترانه و آهنگسازی امیرحسین محمدی و قطعه «چارخونه» با ترانه سپیده حافظی و آهنگسازی یاشار یاوری به‌ترتیب مقام‌های نخست تا سوم این جایزه را به دست آوردند.
در چهارمین دوره جایزه ترانه افشین یداللهی، روزبه بمانی به‌عنوان رییس هیات داوران و دبیر جایزه، حسن علیشیری به‌عنوان قائم مقام دبیر جایزه، مهدی ایوبی به‌عنوان دبیر اجرایی و علی ایلیا به‌عنوان مدیر روابط عمومی حضور داشتند. مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه ترانه افشین یداللهی 30 بهمن، به میزبانی خانه ترانه برگزار شد، و برگزیدگان بخش‌‌های «عاشقانه»، «اجتماعی» و «ترانه‌های اجرا شده» معرفی و تقدیر شدند.
 
 عنوان برگزیده هفتمین دوره جایزه شعر احمد شاملو به شاعر «کوچه دلفین‌ها» رسید
سولماز سپهری، دبیر جایزه‌ شعر احمد شاملو در مراسم اختتامیه هفتمین دوره‌ این جایزه که دهم بهمن۱۴۰۰برگزار شد، مجموعه «کوچه دلفین‌ها» سروده مجیب مهرداد را به عنوان اثر برگزیده در هفتمین دوره جایزه شعر شاملو معرفی کرد. همچنین هیات داوران مجموعه ‌شعر «اکسپرسیونیسم غمگین» سروده دیار مردان‌بگی و مجموعه‌شعر «شیهه» سروده میثم متاجی را شایسته تقدیر دانستند. مجموعه ‌شعرهای «به سایه» سروده هرمز علیپور و «فرودگاه آه» سروده‌ فرامرز سدهی نیز منتخبان این دوره «مدایح بی‌صله» بودند و «دیکتاتوری در سطرهای ابری» سروده زینب فرجی و کتاب «نهنگ حوض» سروده خالد عظیمی منتخبان «هوای تازه»  که جوایز و لوح تقدیر به آنان اهدا شد.


«جایزه ادبی ما» آغاز به‌کار کرد
اولین دوره «جایزه ادبی ما» با معرفی داوران در دو بخش شعر و داستان، به صورت مستقل و خصوصی و با دبیر محمدهاشم اکبریانی فعالیت خود را آغاز کرد. ضياء‌الدين خالقی، افشين شاهرودی و ياسين نمكچيان داوری بخش شعر این جایزه را برعهده‌ دارند و یاسین نمکچیان به عنوان دبیر بخش شعر نخستين دوره جايزه ادبی ما معرفی شده است.


این جایزه در نخستین دوره فعالیت خود آثار منتشر شده در سال 1399 را مورد بررسی قرار داده و آثار برگزيده اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها