پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
داعش هنوز وجود دارد!

مجید ملامحمدی، نویسنده در نشست نقد و بررسی کتاب «داعشی و عاشقی» گفت: برخی به من خرده گرفتند چرا در زمانی که داعش از بین رفته شما این عنوان را انتخاب کردید؟ برعکس من قائلم که هنوز داعش وجود دارد و ممکن است به شکل‌های دیگر بازگردد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خراسان رضوی، نشست نقد و بررسی کتاب «داعشی و عاشقی» از سلسله نشست‌های هفته کتاب با حضور مجید‌ملامحمدی، نویسنده کتاب، علیرضا‌ظفر منتقد و کارشناس و عطیه هراتی به عنوان دبیر نشست پنج‌شنبه ۲۶ آبان ماهدر محل کتاب‌فروشی مرکزی به‌نشر در مشهد برگزار شد.
 
مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب، در این نشست به روند نگارش کتاب «داعشی و عاشقی» اشاره و ابراز کرد: حوزه تخصصی من نوشتن کتاب‌ها و معارف اسلامی ویژه کودک و نوجوانان است. من تجربه چند سفر پیاده‌روی اربعین داشتم و مردمی با زبان‌ها و افکار مختلف در این جریان حضور دارند‌.
 
وی افزود: پیاده‌روی اربعین مسیر عجیب و اتفاقات خاصی و منحصر به فردی در آن رخ می‌دهد و کلید نگارش کتاب در این سفر به ذهنم خطور کرد.
 
نویسنده کتاب داعشی و عاشقی گفت: برخی به من خرده گرفتند چرا در زمانی که داعش از بین رفته شما این عنوان را انتخاب کردید؟ برعکس من قائلم که هنوز داعش وجود دارد و ممکن است به شکل‌های دیگر بازگردد؛ همان‌طور که در داستان شاهچراغ شاهد هستیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چه الزاماتی برای نویسندگی وجود دارد، گفت: برای ورود به عرصه نویسندگی باید سطح مطالعه خود را ارتقاء بدهید. از کودکی به کتاب بسیار علاقه داشتم و در یک خانواده فرهنگی تربیت شده بودم.
 
نویسنده کتاب داعشی و عاشقی گفت: بچه‌های دوران ما ارتباط بسیاری با مجلات داشتند و من هم چون استعداد در حوزه ادبیات داشتم نیز نشریه چاپ می‌کردم و از پول فروش آن، کتاب خریداری می‌کردم.
 
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: برخی قائل به پیچیدگی در نگارش هستند؛ در صورتی که من روان‌نویسی و صادق‌نویسی راحرفه‌ای‌تر می‌دانم. علاقه‌مند به نگارش در کارهای مذهبی هستم و رمان بعدی من کتابی درباره فدک و بیان فضائل حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است که به زبان فرانسوی نیز ترجمه شده است.
 
داعشی و عاشقی حاوی ادبیات لطیف و استعاره‌های زیبا است
 علیرضا ظفر، کارشناس و منتقد نیز در این نشست به جنایت‌های گروه داعش اشاره و ابراز کرد: گروهکی مانند داعش آنچنان شست‌و‌شوی مغزی و تاثیری روی انسان‌ها دارد که موجب می‌شود فرد در اوج جوانی و انرژی انتحاری به کمر خود ببندد و از بین برود.
 
وی گفت: در عصری که پویش‌های مختلفی برای کرامت انسانی شکل می گیرد، با عنصر و پدیده ای به نام داعش با آن سطح ازخشونت  مواجه هستیم که محدود به یک جغرافیا نیست و افرادی از آمریکا، فرانسه، امارات، ترکیه و سایر کشورها در این سازمانحضور دارند.
 
وی به کار بردن ادبیات لطیف و استعاره‌های زیبا  ویژگی خاص این رمان دانست و گفت: نگارش چنین رمانی برای نوجوانان در اینشرایط اتفاق خوبی است.
 
ظفر نپرداختن به موضوع رسانه را نقطه ضعف این رمان دانست و گفت: در عصر کنونی تاثیرگذاری رسانه را شاهد هستیم و می‌بینیم که دشمن چگونه نوجوان را تحریک می‌کند تا پاسگاه را آتش بزند؟! برای کدام آرمان و برای رسیدن به کدام هدف این کار را انجام می‌دهد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها