یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
هدف از برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، محرومیت‌زدایی فرهنگی است

مرادیان در آیین جشن انتخاب ویان، روستای برگزیده هشتیمن جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، محرومیت‌زدایی فرهنگی، تقویت و پشتیبانی از فعالیت‌ها و اقدامات ابتکاری مردمی در حوزه تبلیغ و ترویج کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اختتامیه هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور محمد‌علی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و جمعی از مسئولین و مردم  «ویان» روستای برگزیده جشنواره در محل کتابخانه قدس روستا برگزار شد.


مرادیان برگزاری آیین اختتامیه هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب در روستا‌های برگزیده گفت: اختتامیه هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با خوش‌سلیقگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستاهای برگزیده برگزار می‌شود. این رویکرد وجه‌تمایز قابل‌توجه با دوره‌های قبلی است. اختتامیه هفت دوره این رویداد در تهران به‌طور متمرکز برگزار می‌شد. 

وی افزود: در هشتمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب، از 285 روستا مشارکت کردند. 50 روستا به مرحله نهایی داوری راه پیدا کردند و 9 روستا در این اختتامیه برگزیده شدند؛ 2 روستای اشترمل تویسرکان و روستای ویان کبودرآهنگ در این دوره موفق شدند به جمع برگزیده‌های جشنواره راه پیدا کنند. هدف از برگزاری این جشنواره، محرومیت‌زدایی فرهنگی، تقویت و پشتیبانی از فعالیت‌ها و اقدامات ابتکاری مردمی در حوزه تبلیغ و ترویج کتاب است. در این دوره هشتم، آثار ارسالی در این دوره بسیار بهتر، مناسب‌تر با پایش بهتری ارسال شد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی بیان کرد: فعالان فرهنگی روستای «ویان» باید تلاش کنند، طرح‌های خود را استمرار و محقق کنند. تداوم برنامه‌ها، موجب خواهد شد، سال آینده جایزه استمرار نیز به این روستا تعلق بگیرد.
 

 
رونق اقتصادی روستا در کنار رونق کتابخوانی آینده کودکان این سرزمین را تضمین می‌کند
 زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه این آیین اظهار کرد: با یک رویداد فرهنگی بزرگ و حائز اهمیت در روستای کتابخوان، فرهیخته و کارآفرین گرد هم آمدیم تا مراتب احترام خود نسبت به مردم فرهنگ‌دوست روستای «ویان» را اعلام کنیم. کتابخوانی راه کسب معرفت، محملی برای ارتقاء خود و جامعه، سرچشمه آگاهی و واسطه‌ای برای کسب معنا و مهم‌ترین دروازه‌ برای طرح پرسش‌های اززشی و تبیین آن‌ها است.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی مراکز اجتماعی و دانشی هستند. کتابداران و خادمان فرهنگی که مشاوران امین اطلاعاتی در ارائه منابع اطلاعاتی هستند.  انتخاب روستا «ویان» به‌عنوان روستای برتر دوستدار کتاب در هشتمین جشنواره سراسری عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، نشان‌دهنده فرهنگ بالای کتابخوانی مردم روستا است. این علاقه و اهمیت مردم است که به کار کتابخانه رونق بخشیده و کتابدار خلاق این روستا جناب آقای علی‌کرمی را ترغیب کرده که فعالیت‌های متنوعی را برنامه‌ریزی و اجرا کند. 

زارعی ادام داد: همواره تصاویر زیبا و لذت‌بخشی از روستای ویان به‌ویژه کودکان و نوجوانان کتابخوان را دریافت می‌کنیم و به ادامه کار در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه دلگرم‌تر می‌شویم.  رونق اقتصادی روستا در کنار رونق کتابخوانی، آینده کودکان این سرزمین را تضمین می‌کند؛ چراکه یکی از کارآمدترین زمینه‌های شناخت استعدادها، کتابخوانی و گرایش به مطالعه است. بنابراین درخواست دارم که کودکان خود را ترغیب کنند که حتما با کتاب انس بگیرند. 

وی افزود: جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی به همت دستگاه‌های فرهنگی کشور به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده است. در دوره‌های مختلف این جشنواره استان همدان همواره در رده‌های برتر نمایندگانی را داشته است و امسال نیز موفق شده سه نماینده در جمع ۱۰ روستای برتر این جشنواره داشته باشد.



مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: موفقیت برای روستای ویان میسر نمی‌شد جز آنکه همه ارکان روستا ازجمله کتابخانه عمومی، دهیاری، شورای اسلامی روستا، اهالی خوب و فرهنگ‌دوست و همکاران پرتلاشم در اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، هم‌گام و هم‌صدا تلاش نمی‌کردند. امیدوارم این موفقیت ادامه یابد و این روستا در سال‌های آینده نیز در بخش «استمرار» موفق با کسب رتبه برتر شود. همانطور که در سال‌جاری نیز روستای شاهنجرین شهرستان درگزین در حوزه استمرار موفق به کسب رتبه برتر در این جشنواره شده است. در کنار این دو روستا، روستای اشترمل نیز موفق شده است این عنوان را به خود اختصاص دهد.

در آغاز این آیین مردم و مسئولین با حضور در گلزار شهدا به شهدای این روستا ادای احترام کردند. در این مراسم علاوه بر مرور اقدامات فرهنگی این کتابخانه و روستای دوستدار کتاب از فعالان فرهنگی و کتابخوانی تجلیل شد؛ همچنین با نواختن موسیقی بومی محلی «عاشیق» به تشویق فعالان کتاب پرداختند و به مهمانان خوش آمد گفتند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها