دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
گامی در راستای حفظ و عرضه اسناد جنگ به مردم

در قالب یک تفاهم‌نامه بین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی این دو مجموعه توافق کردند تجربیات‌شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در راستای حفظ اسناد جنگ عراق با ایران و عرضه آن به مردم کوشش کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در محل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
در این مراسم،‌ سردار سرتیپ بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با ادای احترام به شهدای دفاع مقدس و ضمن تبریک هفته وحدت، به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره روایت صحیح از جنگ اشاره کرد و گفت: ما اسم این روایت صحیح را گذاشتیم، «روایت معیار» و این نوعی از روایت است که براساس اسناد باشد.
 
بنیاد حفظ آثار مدعی العموم روایت از جنگ!
وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مدعی العموم حوزه روایت از جنگ است، افزود: رهبری گفته‌اند که اجازه ندهید دفاع مقدس فراموش و تحریف شود؛‌ پایه و اساسی که نگذاریم جنگ تحریف شود به کمک اسناد است. ما می‌گوییم روایت از جنگ باید مستند باشد.
 
سپس سردار کارگر با اشاره به دیدار و جلسه فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب در روز 30 شهریور امسال گفت: در آن دیدار رهبری از نمایشگاهی در حاشیه حسینیه امام خمینی (ره) بازدید کردند و در سخنانی گفتند کارهایی که تا امروز انجام شده زیرساخت است و باید کارهای بیشتری انجام شوند.
 
وی افزود: رهبر انقلاب گفتند دفاع مقدس تا 100 سال کار دارد و –لازم است- برای مردم گفته شود. رهبری می‌گویند روایت برای جوانان و نوجوانان باید به گونه‌ای بیان شود که نگاه آنها همچون نگاه فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس شود. این موضوع هم نیاز به استفاده از ابزار هنر دارد.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین گفت:‌ در حوزه دانش آموزی و دانشجویی و کتاب‌ها کارهایی انجام شده است.
 
اذعان به تغییر زبان نسل نوجوان
در ادامه وی از چالش‌های برقراری ارتباط با نوجوانان صحبت کرد و گفت: زبان این نسل با ما متفاوت است و من در برخورد با نوه خودم متوجه شدم با آنها فرسنگ‌ها فاصله داریم.
 
در بخش دیگری سردار کارگر تاکید کرد: دفاع مقدس فقط متعلق به نیروهای مسلح نیست، فرماندهی جنگ با نظامیان است اما دفاع مقدس مربوط به همه مردم است و پیروزی آن نیز برای همه مردم است.
 
وی خاطر نشان کرد: در بنیاد حفظ آثار از طرح مباحث جناحی در خصوص دفاع مقدس جلوگیری کرده‌ایم.
 
وی همچنین گفت: جای اسناد دفاع مقدس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است و اینها باید برای فرداها حفظ شوند.
 
دو ویژگی جنگ عراق با ایران
علیرضا مختار پور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در بخشی از این مراسم گفت: دفاع مقدس دو ویژگی اصلی دارد. اول اینکه در آن علاوه بر جنگ و مقاومت یک عنصر معنویت دارد و دیگر اینکه ویژگی ملی داشت.
 
وی ادامه داد: ‌در دفاع مقدس یک بند انگشت از خاک کشور –به دشمن- واگذار نشد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت:‌ دفاع مقدس یکی از پرتکرار ترین کلمات در بیانات رهبر انقلاب است. بارها ایشان درباره آن از واژه «گنجینه» استفاده کرده‌اند. گنجینه سرمایه‌ای است که تمام ملت از آن بهره می‌گیرد. دفاع مقدس هم گنجینه استقلال و هویت ماست.
 
لزوم حفظ اسناد جنگ برای آیندگان
وی افزود: این گنجینه برای اینکه طی سال‌ها باقی بماند باید جمع آوری و به درستی نگه‌داری شود.
 
مختار پور با بیان اینکه حجم خاطرات و تاریخ شفاهی جنگ نسبت به آنچه باید باشد بسیار قلیل است، اظهار داشت: در مورد حضور زنان در بخش پشتیبانی جنگ در یکی دو سال اخیر در آثاری همچون «حوض خون» نمودهایی پیدا شده‌اند؛ هنوز مسائل مردم شناسی جنگ جمع آوری نشده است. در این خصوص پژوهشی انجام دادم و متوجه شدم فقط یک کتاب در سال 99 مبتنی بر پژوهش درباره حضور زنان نشر یافته است.
 
وی گنجینه دفاع مقدس را شامل ابعاد گوناگونی همچون نظامی، اسنادی، اختراعات و... توصیف کرد و در بخش دیگری اشاره‌ای به حالات روحی و معنوی رزمندگان و شهدا اشاره کرد.
 
در بخش دیگری هم مختار پور با بیان اینکه خطراتی از جهت غفلت از دفاع مقدس ما را تهدید می‌کند، گفت:‌ اگر دفاع مقدس را مهم‌ترین گنجینه پیشران انقلاب اسلامی در عصر حاضر بدانیم، وظیفه نهادها اهمیت آشکاری پیدا می‌کند.
 
تفاهم‌نامه گامی جدید برای همکای دو سازمان
در این مراسم سردار سرتیپ دوم غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با ابراز امیدواری برای اینکه بنیاد حفظ آثار و کتابخانه ملی با امضای این تفاهم نامه همکاری مستمری داشته باشند، ضمن اشاره به اینکه همکاری این دو سازمان از قبل وجود داشته و با امضای تفاهم نامه وارد مرحله جدیدی خواهد شد، گفت: امروز جلسات قبل به مرحله جدیدی رسیده تا بتوانیم در این تفاهم مشترک اسنادی را در اختیار ملت قرار دهیم و برای آینده حفظ کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه رهبری گفته‌اند که برای دفاع مقدس کاری کنیم تا حفظ شود و مردم از شیرینی جنگ بهره‌مند شوند و جایگزین یاد تلخی‌های قراردادهای ننگین تاریخی شود، افزود: آنچه این مسیر را هموار می‌کند در حوزه گفتارهای ماندگار و اسنادی با افتخاری است که به جا مانده است.
 
ساماندهی 10 میلیون برگ سند جنگ
سردار علاماتی خاطر نشان کرد: در طول 5 سال گذشته به کمک سازمان اسناد، 10 میلیون سند سازماندهی شده‌اند و آماده هستیم تا آنها را در سامانه قرار دهیم. اینها در راستای اهداف و قوانین بین المللی هستند. در بخش حفظ اسناد، مخازن، توصیف و پردازش اطلاعات ذی قیمتی گردآوری شده و امیدواریم برگزاری چنین جلسه‌ای بتواند حرکت را سریع کند.
 
وی از برگزاری 170 هزار ساعت مصاحبه در حال پیاده سازی از دوران جنگ صحبت کرد و گفت:‌ از سال 95 نزدیک به 400 عنوان کتاب تاریخ شفاهی تولید شده و ساماندهی 25 میلیون برگ سند مکتوب و دیداری و شنیداری انجام شده است. همچنین 68 پروژه دفاع مقدس تعریف شده که در حال ساماندهی هستیم که بعدها در سامانه اسناد قرار می‌گیرد.
 
نپرداختن به عظمت‌های جنگ
محمد جواد جعفریان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: سامان‌دهی اسناد دفاع مقدس دغدغه کشور است؛ اسناد ابزار اصلی جهاد تبیین هستند و کسب روایت صحیح و آوردن روایت درست –از جنگ- هنر و کار درست این جمع است.
 
وی افزود:‌ دفاع مقدس، جنگی بود که در چند صد سال اخیر ایرانیان با شکست مواجه نشدند و در آن اقوام مختلف کشور شرکت داشتند.
 
جعفریان با بیان اینکه وظیفه داریم در تولید اسناد کار کنیم، اظهار داشت: هنوز به عظمت دفاع مقدس نپرداخته‌ایم که البته بخشی مربوط به جبر زمان [اشاره به اینکه زمان کافی نبوده] است.
 
کتابخانه ملی میزبان 60 میلیون برگ سند جنگ
وی تاکید کرد: در بخش اسناد کتابخانه ملی از قریب به 60 میلیون برگ سند میزبانی می‌کنیم. بخشی از اینها در مرود بازسازی و دریافت غرامت جنگ حیاتی هستند.
 
معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران یکی از ویژگی‌های تفاهم‌نامه بین سازمان متبوعش و بنیاد حفظ آثار را برقراری ارتباط مراکز اسنادی با کتابخانه ملی و همچنین برقرار ارتباط با استان‌ها عنوان و در پایان ابراز امیدواری کرد این تفاهم‌نامه بتواند گامی در راستای در دسترس کردن اسناد دفاع مقدس باشد.
 
در پایان این مراسم تفاهم‌نامه یاد شده با امضای سردار کارگر و مختارپور به مدت سه سال منعقد شد. از ویژگی‌های این تفاهم‌نامه تسهیل در ارائه اطلاعات علمی و فراهم کردن امکان دسترسی و بهره‌برداری از کتاب‌ها و اسناد با رعایت حقوق صاحبان اثر خواهد بود. ضمن اینکه بین دو سازمان امکان همکاری‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و اشتراک تجربیات فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها