دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
«به شرط بهشت» و «خانه بیست و ششم» رونمایی شدند

از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس کتاب‌های «به شرط بهشت» و «خانه بیست و ششم» که درباره دو شهید راوی دفتر سیاسی جنگ هستند طی مراسمی با حضور خانواده شهدا رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رونمایی از کتاب‌های «به شرط بهشت» (زندگی‌نامه شهید سید محمد (سعید) امیری مقدم) و «خانه بیست و ششم» (زندگی‌نامه شهید محمد صادقی‌نژاد) به قلم سمیه گنجی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.  این دو شهید از راویان جنگ و نمایندگان مرکز سیاسی جنگ نزد فرماندهان دوران دفاع مقدس بودند. در این نشست سردار علی محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و مرتضی قربانی، فرمانده لشکر 25 کربلا و از فرماندهان دوران دفاع مقدس به ایراد سخن پرداختند.

 
ویژگی‌های منحصر به فرد جنگ تحمیلی
سردار نائینی در بخشی از این مراسم ضمن گرامیداشت یاد شهدای دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، امنیت و سلامت گفت: دوران دفاع مقدس ویژگی‌های منحصر به فردی داشت. از جمله ویژگی‌هایش این بود که فرماندهی آن برعهده ولی فقیه در عصر غیبت بود؛ فرمان ولی فقیه هم نیروها را به حرکت در می‌آورد.
 
وی افزود:‌ از این جهت جنگ بی‌بدیل است،‌ فقیه هوشمند و شجاع در عصر خودش در دوران غیبت جنگ را هدایت کرد. در شرایطی که در کشور ثبات سیاسی نبود. نظام هنوز پایه‌های قدرتش شکل نگرفته بود و تهدیدهای پیش‌بینی نشده‌ای هم در کشور وجود داشت. آرایشی در مرزها نداشتیم و کشور با وقوع جنگ غافل‌گیر شد.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه برآوردها و محاسبات دشمن دقیق و درست بود و امکان اشغال خوزستان وجود داشت، درباره آن بخش از محاسبات غلط دشمن بعثی در شروع جنگ گفت: امام (ره) یک قدرت بسیج اجتماعی داشت و اقشار مختلف مردم را به صحنه آورد که این در محاسبات دشمن دیده نشده بود؛ به‌طوری‌که در این جنگ طولانی همه اقشار مردمی حضور داشتند.

چگونگی تغییر موازنه جنگ به نفع خودی
سردار نائینی در بخش دیگری گفت: آنچه موازنه جنگ را به نفع خودی تغییر داد، امتداد یافتن جنگ به دورافتاده ترین نقاط کشور اعم از شهرها و روستاها بود. هنر امام (ره) این بود که جنگ را اعتقادی کرد. هرکس در آن شرکت می‌کرد احساس می‌کرد در امتداد عاشورا حرکت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه درباره نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس کار زیادی نکردیم، گفت: امام (ره) تهدید جنگ را به فرصت تبدیل کرد؛ سرمایه‌ و داشته‌های ما از دفاع مقدس است.
 
سردار نائینی در بخش دیگری با بیان اینکه در جنگ جوانان به کادرهای نظام بالا کشیدند، گفت:‌ یکی از اقشار تعیین کننده در جنگ دانش آموزان بودند. 550 هزار دانش آموز در جنگ حضور داشتند که این عدد قابل توجه است. به عبارتی یک پنجم از رزمندگان در جنگ دانش آموزان بودند که 36 هزار نفر از آنها شهید شدند و 3 هزار دانش آموز در جنگ جانباز شدند و سه هزار نفر هم آزاده شدند.
 
اهمیت حضور دانش آموزان در جنگ و انقلاب
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان خاطراتی از بردار شهید خود که در سن 18 سالگی و دوران دانش آموزی به شهادت رسید حال و هوای کودکان و نوجوانان دانش آموز شهید را عجیب توصیف کرد و گفت: آمار حضور دانش آموزان در جنگ قابل توجه است و این نقش منحصر به دفاع مقدس هم نیست. دانش آموزان در پیروزی انقلاب هم نقش مهمی داشتند.
 
وی در بخش دیگری با بیان اینکه کتاب‌های مربوط به شهید سعید امیری مقدم و مجید صادقی‌نژاد نشان می‌دهد هر دو آنها یک هویت دارند، با اشاره به اینکه آنها دانش آموزان مدرسه مفید بودند و مرکز اسناد کتاب‌هایی از دانش آموزان این مدرسه آماده کرده ادامه داد: کتاب‌هایی که از مدرسه مفید آماده شده قابلیت تبدیل به آثار تصویری هم دارد. آنها در سبقت از جهاد پیش‌قدم بودند.
 
سردار نائينی از حضور خانواده‌های شهدای امیری مقدم، مقدم و همچنین دست اندرکاران کتاب‌های «به شرط بهشت» و «خانه بیست و ششم» تشکر کرد و در بخش دیگری تاکید کرد: جنگ ابعاد مختلفی داشت. افرادی که راوی جنگ بودند دارای فهم عمیقی بودند. اهل قلم بودند و نگرانی‌هایی از تحریف جنگ داشتند. چنین حسی داشتند که در کنار فرماندهان بودند. البته به قول سردار سلیمانی فرماندهان در جنگ عقب نمی‌ماندند و به نیروها بگویند شما جلو بروید بلکه خودشان پیشتاز بودند و به نیروهای می‌گفتند بیایید.
 
نگهداری از یک گنجینه ملی در مرکز اسناد
وی با بیان اینکه راویان جنگ کار بزرگی انجام دادند و توضیح اینکه آنها عضور دفتر سیاسی بودند و بعدها که وارد کار روایت‌گری و پژوهش شدند، به آنها اصطلاح «راوی» داده شد خاطر نشان کرد: الان آنچه داریم حاصل کار این راویان است. گنجی که رهبر انقلاب می‌گوید اگر 80 سال استخراج کنیم بازهم جای استخراج دارد همین اسنادی است که به جای مانده‌اند.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه روش‌های سپاه در جنگ منحصر به فرد بود گفت: هرچه از این حادثه از نظر زمانی فاصله می‌گیریم خطر تحریف بیشتر می‌شود. آنچه از این خطر مرزبانی و حراست می‌کند مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. این منابعی که ایجاد شده ملی هستند و در هیچ جای تاریخ و دنیا سابقه ندارد که چنین اسنادی از جنگ‌ها تهیه شده باشد.

در بخش دیگری نائینی حضور راویان در کنار فرماندهان در جبهه‌ها را کاری نوآورانه برشمرد و گفت: ما وقتی دوره‌های دافوس را بعد از جنگ گذراندیم خیلی از تجربه موفق جنگ در متن‌های درسی وجود نداشت و همه این جوان‌هایی که آمدند در نقش فرمانده لشکر، در نقش واحدهای مختلف تخصصی در جنگ یا راوی جنگ شدند، این‌ها از دل انقلاب آمدند بدون اینکه دانش نظامی داشته باشند، یا حتی دانش در حوزه تخصصی خاصی داشته باشند یعنی با انگیزه‌های بالا، با هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای که داشتند و با احساس تعهد و مسئولیتی که در این عزیزان بود در هر بخشی از جنگ با نوآوری و خلاقیت این مأموریت را انجام دادند.
 
فعال شدن 850 پروژه در مرکز اسناد طی امسال
وی درباره منابع موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: 40 هزار نوار تدارکات جلسات، هدایت جنگ و هدایت بیسیم‌ها و ماصحبه‌های اختصاصی و مشاهدات دفاتر راوی که مکتوب شده‌اند بخشی از منابع موجود در مرکز اسناد هستند.
 
سردار نائینی گفت: چند است مرکز در حوزه اجتماعی هم ورود کرده و تاریخ نگاری اقشار مختلف جنگ را کار می‌کنیم. امسال هم 850 پروژه فعال در مرکز داریم که قرارداد آن منعقد می‌شود.

 
به‌واسطه تکلیف شرعی جنگیدیم!
در بخش دیگری از این مراسم مرتضی قربانی، فرمانده لشکر 25 کربلا و از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای و جانبازان جنگ به‌ویژه 8 هزار جانباز زن دوران جنگ تحمیلی که پرونده‌ای هم برای‌شان تشکیل نشده است، گفت: در جنگ فراز و نشیب زیادی داشتیم. روزی که عازم جنگ شدیم حتی تانک‌ ندیده بودیم. روزی هم که انقلاب شد فقط تفنگ برنو و یوزی دست گرفته بودیم.
 
وی ضمن بیان خاطراتی از اعزام نیروها به جنگ به طرح این موضوع پرداخت که در ابتدای جنگ فرماندهی، آموزش، سلاح و ... نداشتیم. شب حمله در ابتدای جنگ به خوزستان، عراق نیروهای ما را زمین‌گیر کرد و مقام معظم رهبری که آن زمان نماینده امام (ره) بودند به همراه شهید چمران در منطقه حاضر شدند و 72 نفر از نیروهای اصفهانی به اسم گردان کربلا هم اعلام آمادگی کردیم برای دفاع.
 
وی ادامه داد: امام (ره) فرمودند شکست آبادان تکلیف شرعی است و ما هم در جنگ برای تکلیف شرعی‌مان رفتیم. یک مقاومت کردیم و نهضت‌ها و چریک‌های فدایی خلق سلاح‌های ما را می‌دزدیدند!
 
راویان سرمایه عظمیمی فراهم آوردند...
قربانی تاکید کرد: در جنگ هم نیروهای مخلص داشتیم هم افراد منافق حضور داشتند.
 
وی در پایان ضمن بیان خاطراتی از حضور راویان کنار فرماندهان همچون شهید امیری مقدم تعریف کرد و ادامه داد: سپاه با کمک راویان یک سرمایه عظیمی به دست آورده که تا ظهور امام زمان (عج) می‌توان از آن استفاده کرد.

 
تقدیر از خانواده شهدای راوی
مسعود نور محمدی از راویان دوران دفاع مقدس و جانباز جنگ تحمیلی در بخش پایانی این مراسم ضمن سخنرانی کوتاهی به بیان خاطرات تلخ و شیرین از دوران جنگ، چند دقیقه‌ای درباره شهیدان صادقی و امیری مقدم صحبت کرد. سپس چگونگی شهادت شهید صادقی در عملیات نصر 8 را برای حاضران تعریف کرد که باعث بروز احساسات خاص و تاثر حاضران در جلسه شد.

 
در پایان هم از سوی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و سردار قربانی، از خانواده شهیدان صادقی و امیر مقدم و سمیه گنجی (نویسنده دو کتاب) تقدیر شد و از کتاب‌های «به شرط بهشت» و «خانه بیست و ششم» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها