پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
ظرفیت صنعت چاپ ایران برای حضور در بازار‌ منطقه‌ را جدی بگیریم

کارشناسان در نشست «فرصت‌ها و چالش‌های صادرات محصولات چاپی و غیرنفتی با محوریت پیمان‌های منطقه‌ای» بر افزایش توان صادرات با هدف در اختیار گرفتن بازار 600 میلیونی منطقه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین نشست هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ  با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های صادرات محصولات چاپی و غیرنفتی با محوریت پیمان‌های منطقه‌ای» چهارشنبه (9 شهریورماه) با حضور امیر‌حسین اخوان، مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت، رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ، علی مجیدزاده از مدیران هلدینگ نقش الماس، بهنام نجفی، مدرس دانشگاه، مرتضی مرتجی، مدیرعامل شرکت پارس پگاه تجارت، علی مخزن، مدیرعامل چاپ طلایه مرجان و مجتبی محمودیان، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم، همچنین فعالان و پیشکسوتان در حاشیه چهارمین نمایشگاه چاپ، بسته بندی و فرآوری برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ در این نشست از تولید و صادرات به‌عنوان یکی از فرصت‌های خوب کشورمان در منطقه نام برد و عنوان کرد: در سالی که به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده اهمیت صنعت چاپ بیش از هر چیز احساس می‌شود.
 
وی افزود: براساس آمایش بخش صنعت، می‌توان طرح منطقه ویژه اقتصادی صنعت چاپ را تدوین و تهیه کرد، صادرات محصولات چاپی کشورمان در حال حاضر چندان زیاد نیست؛ اما اگر منطقه ویژه اقتصادی چاپ، ایجاد شود می‌توانیم بازار 600 میلیونی منطقه را در اختیار بگیریم.
 
بیطرفان همچنین به ظرفیت‌های صادراتی کشور اشاره کرد و گفت: انجمن علم فناوری چاپ در تلاش است که فضا و بستر لازم برای صادرکنندگان فراهم شود، باید منطقه ویژه چاپ ایجاد شود تا بتوانیم محصولات را بدون تعرفه‌ها و بروکراسی همچنین بدون عوارض گمرکی وارد کنیم و برای توسعه، اشتغال و صادرات برای کشورمان موثر واقع شویم.
 
برای حضور در بازار‌های بین‌المللی صنعت چاپ باید به بلوغ برسد 
در ادامه این نشست، امیر حسین اخوان، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره مشکلات مختلف در حوزه تولید و صادرات، عنوان کرد: نمی‌خواهیم به این مشکلات اشاره کنیم چرا‌که این مشکلات بارها بیان شده است. صنعت چاپ به دو بخش شیمیایی و سلولزی تقسیم می‌شود؛ کارخانجات در کشور، بیشتر پی‌وی سی‌ها را در داخل تولید می‌کنند به‌جز پی وی سی «بنر» که باید به صورت (رول) از خارج از کشور وارد شود.
 
وی ادامه داد: هنوز در تولیدات و محصولات صنعت چاپ به‌روز نشده‌ایم، این درحالی است که ظرفیت‌های خوبی وجود دارد. توانمندی‌های خوبی شکل گرفته و در آینده، شرکت‌های بزرگی نیز در کشور تاسیس می‌شود.
 
اخوان با بیان اینکه این صنعت باید حمایت شود، افزود: در زمینه چاپ‌(ایندور) به موفقیت‌های خوبی رسیدیم اما در چاپ‌(اوت دور) هنوز عقب هستیم و نتوانسته‌ایم به جایگاهی برسیم و واردکننده هستیم؛ به‌عبارت بهتر وارد‌کننده بنر و برای چاپ بنر به کشورهای دیگر مثل چین وابسته هستیم.
 
وی همچنین به طرح آمایش در حوزه صنعت در دولت‌های قبل اشاره کرد و گفت: اراده وزارت صمت بر این است که این آمایش در بخش‌های مختلف صنعت در کشور دنبال شود. اعتقادم بر این است که کشورمان باید از نظر تولید محصولات به مرحله بلوغ برسد تا نه‌تنها بازار داخلی بلکه بازار کشورهای همسایه را نیز پوشش دهیم.
 
ایران باید به قطب نمایشگاه‌های صنعت چاپ منطقه تبدیل شود
رضا رضایی، پیشکسوت صنعت چاپ و از اعضای موسس اتحادیه صادرکنندگان نیز در ادامه این نشست با تاکید به توانایی‌های صنعت چاپ کشورف گفت: ایران باید به مرکز‌ ثقل و قطب نمایشگاه‌های منطقه در صنعت چاپ تبدیل شود. این موضوع می‌تواند مختص صنعت چاپ نباشد بلکه به دلیل ظرفیت‌های خوب کشورمان باید این زمینه ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: نمایشگاهی که بدون بازدیدکننده و تجار خارجی برگزار شود، نمایشگاه نیست و باید نمایشگاه‌ها به شکل بین‌المللی و با حضور بازدیدکنندگان خارجی برگزار شود تا اثرگذار باشد.
 
رضایی همچنین به برخی مشکلات موجود در بخش صادرات اشاره کرد و یادآور شد:  در حوزه صادرات صنعت چاپ با مشکلات زیادی مواجه هستیم، یکی از مشکلات این است که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم گشایشی در باز کردن ال سی داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه از کشور ترکیه هم می‌توانستیم جلو بزنیم، گفت: به دلیل تحریم‌ها شرایط به نفع کشور ترکیه شد و این کشور صنعت چاپ بازارهای منطقه را از آن خود کرد.
 
رضایی تاکید کرد: زمینه‌ برای صادرات محصولات صنعت چاپ باید آماده شود، توجه به کیفیت در صنعت چاپ نیز از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کنیم؛ زمانی کشور ژاپن جنس بی‌کیفیت تولید می‌کرد و زمانی چین؛ اما باید بدانیم هر دو کشور در مسیر ارتقای کیفیت حرکت کردند و به نتیجه رسیدند. گرچه کالاهای بی‌کیفیت چینی بعضا وارد ایران می‌شود.
 
از امکانات کشورمان به درستی استفاده کنیم
در بخش دیگر این نشست، علی مجیدزاده، از مدیران هلدینگ نقش الماس به سخنرانی پرداخت. وی در صحبت‌های خود بر لزوم حمایت دولت و نهادهای حمایتی از صنعت چاپ حمایت تاکید کرد و گفت: بسیاری از محصولات حوزه صنعت چاپ با وجود اینکه مواد اولیه را  از خود داخل تهیه می‌کنند از سوی کشور چین ارزان‌تر وارد می‌شود اما در کشور خودمان با وجود این مواد اولیه در دسترس، محصولات تولیدی گران‌تر است.
 
وی ادامه داد: بسترسازی تولیدات در راستای صادرات یک ضرورت است، باید کاری کنیم صنعت چاپ کشورمان به یک صنعت سودآور و اشتغالزا برای کشورمان مبدل شود.
 
بهنام نجفی، مدرس دانشگاه و فعال در صنعت تابلوسازی نیز در این نشست با بیان اینکه نباید به بهانه تحریم میدان را به رقبا واگذار کنیم، گفت: وقتی در بازارهای جهانی گفته می‌شود، تحریم هستیم نباید میدان را خالی و به رقبا واگذار کنیم.
 
وی افزود: در چنین شرایطی باید حضور داشته باشیم تا راه و فضای مناسب را پیدا کنیم و از رفع تحریم‌ها و کمرنگ شدن این تحریم در زمان مقتضی استفاده کنیم.
 
نجفی با بیان اینکه در صنعت چاپ ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیروی انسانی توانمند بسیاری در کشور داریم، عنوان کرد: نیروی انسانی و منابع در ایران ارزان و فراوان است باید از فناوری‌ها و ظرفیت‌ها و در کنار آن باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده و این صنعت را متحول کنیم.
 
این مدرس دانشگاه بر لزوم ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد و یادآور شد: علم، فناوری و دانش و صنعت می‌تواند به هم‌افزایی و برندینگ در عرصه صنعت چاپ منجر شود، چیزی که کمتر در نظر بوده است.
 
فرصت‌های خوب همکاری با روسیه در بازارهای منطقه
آخرین سخنران این برنامه، حسن مرتجی، مدیرعامل شرکت پارس پگاه تجارت بود که در سخنانی با اشاره به اینکه مناطق مختلف جغرافیایی و کشورهای مشترک‌المنافع بعد از فروپاشی کشور شوروی سابق شکل گرفت، گفت: کشورهای آسیای میانه، اوراسیا، روسیه همچنین مناطق قفقاز و نیز دریای بالتیک و ... مناطقی هستند که به دلیل ارتباط خوب با روسیه امکان و بستر خوبی برای صادرات محصولات و کالاهای ایرانی هستند.
 
وی ادامه داد: از سال 1395 پنج و نیم تا 6‌میلیون دلار صادرات به این کشورها داشتیم و باید بدانیم فرصت‌های خوبی برای صادرات با استفاده از فرصت‌های تجارت ترجیهی داریم، موافقت‌نامه تجارت آزاد را امضاء کرده‌ایم و می‌توانیم فرصت‌های بسیار بهتری برای صادرات داشته باشیم.
 
مرتجی با اشاره به صفر شدن تعرفه برای 500 قلم کالا، توضحی داد: می‌توانیم از این فرصت خوب برای صادرات و واردات کالا بهره ببریم و از فرصت‌های نمایشگاهی این کشورها برای صنعت چاپ و نیز صادرات محصولات چاپی استفاده کنیم.
 
وی همچنین به تجارب 30 ساله‌اش برای حضور در نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیلی ارتباط نزدیک ایران و روسیه فرصت‌های بسیاری برای توسعه صادرات کالاها و محصولات ایرانی وجود دارد و باید این فرصت‌ها را برای صنعت چاپ نیز شناسایی و تعریف کنیم.
 
مرتجی همچنین بر حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی در عرصه صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: غرفه‌سازی، بازاریابی خوب و حضور در نمایشگاه بین‌المللی و ارائه بسته‌بندی‌های بازارپسند برای صنعت چاپ و سایر محصولات ایرانی اهمیت دارد و نباید از این فرصت‌ها غافل شویم. باید از فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی به نفع صادرات در بخش چاپ و بسته‌بندی استفاده کنیم.
 
انجمن علمی فناوری چاپ ایران در پایان این نشست، با اهدای تندیس یادبود از حسین احمدی مدیرعامل مجتمع چاپ و بسته بندی مادرول و امیرهومن محمدی مدیرعامل مجتمع چاپ و بسته‌بندی هودیس پارس به پاس حمایت‌ها و مشارکت عملی مستمر در ترویج آموزش در صنعت چاپ تجلیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها