چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
تقریظ رهبری بر کتاب "مهاجر سر زمین آفتاب" منتشر شد

طی مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب "مهاجر سرزمین آفتاب" منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد فیروزی: مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات و مقاومت صبح امروز در مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد. طی این مراسم از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب برای کتاب "مهاجر سر زمین آفتاب" نیز رونمایی شد.

مقام معظم رهبری در خصوص این کتاب نوشتند:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جداً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز، جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان، با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خواندم، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشان شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد.
ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدن به خانواده اسلامی و مردم مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.
سیدعلی خامنه‌ای / اردیبهشت ۱۴۰۱»
یک معرفی از کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»
کتاب «مهاجر سر زمین آفتاب» از جمله آثار انتشارات سوره مهر است که در آن حمید حسام و مسعود امیرخانی، خاطرات مرحوم کونیکو یامامورا (سبا بابایی) را در قالب مصاحبه با وی گردآوری و تدوین کرده‌اند. کونیکو یامامورا اصالت ژاپنی داشت و پیش از انقلاب با یک تاجر مسلمان ایرانی در کشورش آشنا شد و همراه او به ایران مهاجرت کرد و نام خانوادگی همسرش را همراه با یک نام قرآنی برگزید و با نام "سبا بابایی" در ایران مشغول فعالیت‌های انقلابی شد. همچنین یکی از فرزندانش به‌نام محمد در جنگ تحمیلی شهید شد و همین باعث شد کونیکو یامامورا لقب تنها مادر شهید ژاپنی را در جمهوری اسلامی ایران از آن خود کند.
در مراسم رونمایی از تقریظ رهبری از کتاب "مهاجر سرزمین آفتاب" نمایندگان مسلمان از ۴۰ کشور جهان حضور داشتند. ضمن اینکه نمایندگانی از مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در سالن مراسم حضور به هم رسانده بودند.

استقبال از آثار داری تقریظ رهبری
در این مراسم ایمان عطار زاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای به عنوان میزبان مراسم و سخنران اول ضمن ادای احترام به جایگاه امام حسین (ع) و شهدای کربلا و عرض سلام به امام خمینی (ره) و شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، امنیت و سلامت گفت: از سال ۱۳۹۱ تقریظ‌های رهبری برای آثار مختلف حوزه جهاد و مقاومت به شکل منظم در پایگاه خامنه‌ای دات آی آر منتشر می‌شوند و امسال سیزدهمین سال این مراسم است.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه تعداد تقریظ‌های رهبری بیش از این تعداد است، افزود: جریان سازی خوبی با انتشار متن‌های تقریظ رهبری در آثار حوزه جهاد و مقاومت صورت گرفته است. آثاری همچون سرود، شعر، فیلم، نمایشنامه و پویش‌های کتابخوانی برگزار شده است. کتاب‌های صوتی هم منتشر شده که با استقبال مخاطبان در جامعه مواجه شده است. 

عطار زاده تاکید کرد: آمار تیراژ آثار تقریظی و مراجعه به کتابخانه برای امانت گرفتن این کتاب‌ها بالاست.

حمید حسام و مسعود امیرخانی دارای مقام استادی
وی از حوزه هنری سازمان تبلیغات تشکر کرد و خاطر نشان کرد: از استاد مرتضی سرهنگی و کمره‌ای برای تلاش‌شان به منظور انتشار آثار و روایت‌ها تشکر می‌کنم.

عطار زاده گفت: به برکت تقریظ‌های رهبری برای کتاب‌ها، خیلی شخصیت‌های دوران دفاع مقدس معرفی شده‌اند. 

وی در پایان حمید حسام و مسعود امیرخانی (نویسندگان کتاب مهاجر سرزمین آفتاب) را استاد خطاب کرد و بابت زحمات‌شان تشکر کرد و همچنین ادای احترامی به مقام مادران شهدا و جهادگران اهل مقاومت کرد.

نگاه رهبری به زنان در قالب یک مقاله
علیرضا مختار پور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌های کشور دیگر سخنران این مراسم ضمن قرائت فرازهایی از مقاله رهبر معظم انقلاب که درباره نقش زنان در جامعه نوشته شده و عنوانش "حق کرامت الهی زن" است درباره نقش زنان در اسلام و جایگاه زن در غرب از این مقاله بخش‌هایی را برای حاضران قرائت کرد. (لینک)

در ادامه وی گفت: خانم کونیکو یامامورا سال ۹۱ نامه‌ای را خطاب به رهبری نوشتند و در آن خود را قطره‌ای در نهضت اسلامی دانست.

مختار پور تاکید کرد: یامامورا هدفش را تلاشی برای اثبات خادمی در نهضت امام خمینی (ره) می‌دانست. با خواندن این نامه احساس می‌کنید یک شخصیت آگاه درباره بیداری اسلامی مطلب نوشته است. 

وی ادامه داد: مروری بر زندگی کونیکو یامانورا نشان می‌دهد در عرصه‌های مختلف و ترویج مکتب اسلام فعال بوده است.

زندگی کونیکو یامامورا آکنده از شگفتی
در ادامه این برنامه حمید حسام، یکی از نویسندگان کتاب مهاجر سرزمین آفتاب با قرائت آیه 20 سوره توبه (الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ) گفت: این آیه را به نیابت از بزرگ بانو، خانم یامامورا تلاوت کردم. 

وی افزود: این بانو همواره کلامش را با این آیه شروع می‌کرد. او می‌دانست که این آیه مصداق زندگی خودش است. این کامل‌ترین نوع جهاد با مال و جان دادن در راه خداوند بود. 

حسام در ادامه ضمن ادای احترام به روح همسر مرحوم بابایی گفت: سلام به هنرمند مومن، اسدالله بابایی که با نسخه «کونوا دعا الناس...» تواسنت از یامامورا، سبا بابایی بسازد. 

وی گفت: در کتاب مهاجر سرزمین آفتاب هجرت بیش از سایر وجود پرداخته شده است. اما می‌توان از زندگی سبا بابایی کتاب‌ها نوشت. او 80 سال زندگی کرد و 60 سال آن در ایران بود. زندگی او آکنده از شگفتی‌هاست. شگفتی‌هایی که ناشی از هجرت هستند. 

نویسنده مهاجر سرزمین آفتاب افزود: هجرت 2 ساحت دارد، یک ساحت آمدن از خاور دور (به ایران) و ساحت دیگر اعتقادی بود. اینکه او از آیین بودا و مکتب شینتو به دین اسلام و آیین شیعه گروید. 

ثبت سیر انفسی سبا بابایی سخت بود!
وی گفت: کار امیرخانی که ثبت سیر انفسی سبا بابایی بود یک کار سخت بود. چرا که با 50 الی 60 ساعت مصاحبه می‌توان تصویری از خاطرات و اتفاقات شگفت‌ انگیز را نوشت. [اشاره به اینکه مراحل تغییر اعتقادی و سیر انفسی کونیکو یامامورا به این راحتی نبود.]

حسام در بخش دیگری با بیان اینکه سبا بابایی در کودکی بمباران هیروشیما را تجربه کرد و با آمدن به ایران نیز ماجرا از پس ماجرا را در زندگی به خود دید، خاطر نشان کرد: مروری بر زندگی او، مرور تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. از سال 42 تا ماجرای 17 شهریور که یامامورا و دخترش بالقیس خانم برای تظاهرات می‌آیند و کف دست‌شان اسم‌هایشان را نوشتند تا اگر کشته شدند هویت‌شان مشخص باشد. 

وی گفت: خانه سبا بابایی پایگاه انقلاب اسلامی بود. سال 59 کارت ملی بسیج داشت و عملا فرزندش محمد را قربانی انقلاب اسلامی کرد. دیگر فرزندش سلمان را هم در راه انقلاب به جبهه‌ها فرستاد. مجموعه این اتفاقات سیر آفاقی -شخصیت- هستند که در مصاحبه با او مشخص شدند. اما سیر انفسی که از کونیکو، سبا بابایی ساخت از مصاحبت و هم‌نشینی با او در می‌آمد. باید نویسنده در خلوت راوی حضور پیدا کند. این مصاحبت بین امیرخانی و کونیکو باعث شد تا نسبت آنها از نویسنده و راوی تبدیل به فرزند و مادر شود. 

این نویسنده خطاب به جانبازان حاضر در جلسه گفت: جانبازان جنگ بعد از کونیکو یک مادر را از دست دادند؛ او یک سرمایه برای نظام بود. 
 
حسام سپس ضمن تاکید بر اینکه کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» مملو از خرده روایت‌هاست ضمن تاکید بر اینکه در کتاب اندازه شناسی صورت گرفته است، از دست اندرکاران موزه صلح و امیر خانی و خانواده مرحوم بابایی تشکر کرد و دعا کرد کونیکو یامامورا در روز محشر شفیعش باشد. 

پیمان جبلی و یک انتقاد از دستگاه‌های فرهنگی 
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این مراسم بود که در بخش پایانی روی صحنه حاضر شد. وی با بیان اینکه کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» به عنوان نخستین واسطه بشر با جهان مادی تأثیر و نقش بسیار برجسته در سایر عرصه‌های زندگی بشر دارد گفت:‌ از عناصر مهم هویتی در جامعه پر افتخار ایران و اسلامی و قله‌های بلند جهاد مقاومت است که رهبری نیز در صحبت‌های خود اشاره کردند که یاد این قله‌ها از روز انقلاب اسلامی ایران و این واقعه بزرگ باید یاد کنیم.

وی تاکید کرد: فعالان عرصه هنر و جهاد مقاومت سربازان اصلی این جنگ نرم هستند؛ آقای حمید حسام که هم نفس با شهیدان بزرگی بودند در زمره آنان هستند که خداوند توفیق داده که به عرصه کتاب و قلم و ادب این بزرگان را بکشند و از موفق ترین و سرافراز ترین نویسندگان زندگی نامه نویسی عرصه مقاومت باشند.

جبلی سبا بابایی را ام شهید خواند و گفت: مادر شهید بابایی تمامی عناصر یک داستان دراماتیک را در زندگی خودش دارد و اگر نبود و یک فیلمنامه نویس این داستان را روایت می‌کرد احتمالاً می‌گفتند ایدئولوژیک و افسانه است.

رئیس سازمان صداوسیما با انتقاد از دستگاه‌های فرهنگی گفت: وجود مرحوم بابایی نشان دهنده اختلال فرهنگی ماست و نشان می‌دهند که کار ما مشکل دارد که تا زمان حضور ایشان را معرفی نکردیم در نظرسنجی که ما قبل از فوت مرحوم بابایی انجام دادیم درصد بسیار پایینی از جامعه ایشان را می‌شناختند.

تقدیری از حمید حسام در مراسم رونمایی از تقریظ رهبری
در بخش دیگر این مراسم از حمید حسام، نویسنده اصلی کتاب مهاجر سرزمین آفتاب تقدیر شد. در این تقدیر خانواده شهیدان سلگی، همدانی، خوش لفظ و بالقیس بابایی، دختر سبا بابایی و همراه با همسر حمید حسام روی صحنه حاضر شدند و هدایایی از طرف دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای به حمید حسام و خانواده‌اش اهدا شد. 
 ضمن اینکه در پایان مراسم متن تقریظ رهبری بر این کتاب رونمایی شد و از طریق پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای این متن در اختیار عموم قرار گرفت. (لینک)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها