یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
پیامبر اسلام (ص) تنها در غدیر درخواست شعر کرد/ اختصاص بیشترین مدح تاریخ بشر به مولا علی (ع)

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر ششمین همایش بین‌المللی باران غدیر تاکید کرد که اهمیت غدیر تا آنجا بوده که تنها در این اتفاق مهم تاریخی پیامبر اسلام (ص) تقاضا کردند حسان بن ثابت به شعرخوانی برای ثبت هنری آن بپردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام زائری در این همایش که امروز، دوم مرداد، همزمان با روز مباهله با حضور مسئولان فرهنگی از جمله مدیرعامل بنیاد الغدیر، نمایندگانی از عتبه متبرک حضرت علی (ع) و جمعی از هنرمندان و ادبای غیرمسلمان و غیر شیعی به میزبانی حوزه هنری برگزار شد، در سخنانی عنوان کرد: شاید بتوان ادعا کرد که در تاریخ بشر کسی به میزان مولا علی (ع) مورد مدح هنرمندان، شاعران و نویسندگان قرار نگرفته و در طول تاریخ از آنان که شاهد غدیر و مباهله بودند از جمله مسیحیان نجران تا مسیحیانی که به شهادت ابن بطوطه در سفرنامه‌اش بر دیوارکلیسای خود تمثال علی (ع) را به عنوان قدیس نصب کرده بودند ارادت خود را به مولا (ع) نشان داده‌اند.

حجت‌الاسلام زائری با بیان اینکه برگزاری همایش باران غدیر فرصتی برای قدردانی از ادبا و هنرمندان غیر شیعی و غیرمسلمانی است که با شناخت حقیقت شخصیت امام علی (ع) مورد رحمت خداوند قرار گرفته‌اند، ادامه داد: امام علی (ع) شخصیت شگرفی دارند که جامع اضداد است و به اذعان پولس سلامه آنچنان با شناخت امام علی (ع) حق در وجودش به هیجان آمده و جوشیده که برخی گمان کردند شیعه شده است.

وی با بیان اینکه همچنین حادثه مباهله تاکیدی بر جدایی‌ناپذیر بودن امام علی (ع) و حقیقت است، گفت: همایش باران غدیر فرصتی برای قدرشناسی از کسانی است که با قلم و آثار هنری خود هریک به زبانی صفت حمد مولا علی(ع) را می‌گویند و شگفت اینجاست که تنها جایی که پیامبر اسلام (ص) اراده کرد که زبان هنر در خدمت اسلام قرار گیرد غدیر بود که حضرت محمد(ص) از حسان بن ثابت درخواست کرد شعری در باب این اتفاق مهم بسراید و بخواند.

دبیر ششمسن همایش بین‌المللی باران غدیر تصریح کرد: بعثت، غدیر و مباهله مقدمه قیام عاشورا هستند و مظلومیت امام علی (ع) مقدمه ظهور امام زمان (عج) است. امروز تمام مسلمانان و آزادگان غیر مسلمانی که در هر کجای جهان نام امام حسین (ع) را بر زبان می‌آورند قطره بارانی هستند که در تشکیل سیلی خروشان در فروشستن ظلم و ستم کمک می‌کنند و سربازان صلح و مهربانی و دوستی هستند.

در این همایش همچنین، سعید بیابانکی از شاعران آیینی کشورمان یکی از اشعار خود را در مدح امام علی (ع) با مطلع «سپند و آتش و آیینه و نمک بردار...» قرائت کرد.

در ادامه، النا لاویان، از ادبای جامعه یهودیان ایران در سخنانی تاکید کرد: افتخار می‌کنم که صاحب آثار متعددی در باب علی‌شناسی هستم و مثنوی عظیمی را در منظوم کردن نهج‌البلاغه و سیره 14 معصوم (ص) نوشته‌ام.

لاویان با اشاره به اینکه بر اساس یک آیه عبری خداوند مرد صالحی را برای خود انتخاب کرده، افزود: آن مرد صالح امام علی (ع) است هرکس که مانند علی درستکار باشد.

وی در ادامه به ذکر گوشه‌هایی از فضایل مولا علی (ع) پرداخت و با بیان اینکه معنای علی به زبان عربی، بلندی است، به قرائت یکی از اشعار خود درباره آن حضرت با مطلع «با وجود علی باران‌تر می‌شود» پرداخت.

سابقه طولانی ابراز ارادت شاعران هند به حضرت علی (ع)
همچنین در این همایش، اخلاق آهن، شاعر دو زبانه اردو و فارسی و محقق مطالعات هندی و فارسی در سخنانی با اشاره به اینکه در هزار سال گذشته تعدداد بسیار زیادی از شاعران فارسی و غیرفارسی به تمجدید شخصیت والای مولا علی (ع) پرداخته‌اند، گفت: مراکز ادبی بسیاری در هند دایرند و بسیاری از شاعران هند به سرایش شعر در باب حضرت علی (ع) می‌پردازند و به حیدری بودن خود افتخار می‌کنند. فرقه‌های عرفانی بسیاری در هندوستان داشته‌ایم و شاعران زیادی که به این فرقه‌ها از جمله سهروردیه و نقشبندیه گرایش داشته‌اند به سرایش اشعار علوی پرداخته‌اند. در روزگار معاصر نیز می‌توان به اقبال لاهوری اشاره کرد که به زبان اردو و فارسی در باب فضایل مولا شعر گفته و شاعران بسیاری در هند راه وی را ادامه می‌دهند.


وی در ادامه یکی از اشعار خود را با مطلع «به عرش گوش نهادم شبی بحمدالله/ ز قدسیان بشنیدم علی ولی الله...» قرائت کرد.

همه غدیری هستیم
همچنین در این همایش سوامی سارنگ، از مبلغان دین هندو و از حامیان صلح جهانی در سخنانی در سخنانی با تاکید بر اینکه همه آزادگان و صلح‌جویان جهان، غدیری هستند، به مرور حادثه غدیر خم و گوشه‌هایی از فضایل مولا علی (ع) پرداخت و گفت: شخصیت امام علی (ع) آن قدر بزرگ و برجسته است که در کتاب‌ها و سخنرانی‌ها نمی‌توان حق آن را ادا کرد.

در این مراسم همچنین علیرضا قزوه، از شاعران آیینی کشورمان و سیامک مرد صدق، شاعرا و رییس سابق انجمن کلیمیان تهران به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه، صالح هواری، عضو اتحادیه نویسندگان عرب و از شاعران مشهور فلسطینی مقیم سوریه به شعرخوانی پرداخت و هیلانه عطا الله، عضو شورای مرکزی نویسندگان دمشق، آنتوان بارا، پژوهشگر و نویسنده سوری مقیم کویت و لویس صلیبا نویسنده لبنانی به بیان دیدگاه‌های خود درباره اهمیت غدیر و معرفی آثارشان درباره امام علی (ع) به زبان عربی پرداختند.
 

پایان بخش این مراسم قدردانی از جمعی از  ادبا و شاعران علوی غیر مسلمان شامل لویس صلیبا از لبنان، آنتوان بارا، نویسنده سوری، سوامی سارنگ، استاد دانشگاه هندوستان، صالح هواری، نویسنده و شاعر فلسطینی، هیلانه عطاالله، شاعر سوری، سیامک مره صدق، شاعر و رییس سابق انجمن کلیمیان تهران و النا لاویان، از ادبای جامعه یهود ایران بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها