چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
کتابخانه «سبک زندگی» تاسیس می‌شود/جریان‌‌پژوهی علمی از اهداف چهارمین دوره جشنواره

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی در نشست خبری چهارمین دوره کتاب سال «سبک زندگی» با اشاره به اهداف این رویداد، از تاسیس کتابخانه با محوریت سبک زندگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری چهارمین دوره جایزه کتاب سال «سبک زندگی» با حضور حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی صبح امروز چهارشنبه (29تیرماه) برگزار شد.

حجت‌الاسلام شیخ‌الاسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکیدی ویژه‌ بر سبک زندگی اسلامی دارند، موضوعی که در بیانیه گام دوم هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. دفتر تبلیغات اسلامی پیرو تحقق فرامین مقام معظم رهبری به‌صورت جدی به موضوع سبک زندگی وارد شد؛ چراکه معتقدیم اصلاح ساختار و کالاهای فرهنگی نادرست باید در راس این برنامه‌ها قرار بگیرد؛ بنابراین برای برگزاری جشنواره کتاب سال سبک زندگی اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی با اشاره به پیشینه جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی عنوان کرد: این رویداد از سال 1396 آغاز شد که در ۳ دوره قبل به «سبک زندگی عمومی»، «کودکان» و «بیان آخرین آموزه‌ها» پرداختیم که آقار معطوف به پایان نامه و.. بود و در دوره سوم به‌دلیل آغاز بحران کرونا، اختتامیه هم نداشت.اما امسال با دامنه‌ای گسترده‌تر به کتاب می‌پردازیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره‌ اهداف جشنواره چهارم، اظهار کرد: ترویج امور فرهنگی و تبلیغی با موضوع «سبک زندگی» و کشف استعدادها و جریان‌‌پژوهی علمی این عرصه و نیز همکاری گسترده با نخبگان و نویسندگان این حوزه برای مستندسازی و  تولید آثار فاخر ازجمله مهم‌ترین اهداف این رویداد فرهنگی است.

وی بیان کرد: همه باید در حوزه تخصصی خود مشوق و مروجی در مسیر ترویج بیش از پیش سبک زندگی اسلامی در جامعه و کشور اسلامی‌مان باشد و اجازه ندهیم که اهداف شوم دشمنان در فضاهای حقیقی و مجازی به نتیجه برسد.

در ادامه‌ این مراسم دبیر جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی، گفت:در سال‌های اخیر بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که واژه سبک زندگی در جلسات، جمع‌ها و گفتمان‌های مختلف بیان شده، چیزی مقام معظم رهبری هم همواره به آن تاید ویژه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام علی رحمانی افزود: همه برای ترویج سبک زندگی اسلامی مسئول هستیم و باید ذهنیت عموم را به سمت زندگی اسلامی ببریم تا تفاوت‌های سبک‌ زندگی سالم و ناسالم برای همه مردم مبرهن شود.

دبیر جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی با اشاره به این نکته که در سال‌های اخیر به‌دلیل رشد میزان مصرف‌گرایی کالاهای خارجی نیازمندی به نمونه‌های داخلی بیشتر است، تاکید کرد: نوع سبک زندگی هر خانوار در سبد مصرفی‌اش دیده می‌شود و اگر کسی مدعی است که خانواده دوست است، اما میزان وقت اختصاص داده به خانواده و زمان تفریح و گفت‌وگوی آرامش‌بخش و نیز میزان رعایت حدود شرعی او در ارتباط با محرم و نامحرم با مقوله سبک زندگی اسلامی همخوانی ندارد، هرگز نمی‌توان این ادعا را باور کرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: باید حرف به عمل‌مان نزدیک باشد، زمانی که حرفمان با عمل‌مان فاصله بسیاری دارد، نباید انتظار داشته باشیم که سخن‌مان هم اثربخش باشد.

وی شناسایی فعالان عرصه سبک زندگی از مهم ترین اهداف جشنواره دانست و تصریح کرد: در قالب برگزاری جشنواره کتاب سال سبک زندگی ما به دنبال شناسایی آثار فاخر، آشنایی با نخبه‌گان و پژوهشگران این حوزه و  ایجاد شبکه ارتباطی و تعاملی بین نخبه‌گان و سبک زندگی، شناسایی استعدادهای بالفعل و گفتمان‌سازی جریان پایدار سبک زندگی هستیم؛ همچنین در پرتو این جشنواره یک کتابخانه «سبک زندگی» در حال شکل‌گیری است که امیدواریم پژوهشگران و فعالان این حوزه در این خصوص با مجریان، همکاری داشته باشند.

دبیر جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی افزود: این جشنواره، جشنواره‌ای علمی تخصصی است. اگر بتوانیم 50 نخبه و پژوهشگر سبک زندگی را دورهم جمع کنیم، اتفاق فوق‌العاده‌ای  ایجاد شده و بی‌تردید آثار و برکات این هم‌اندیشی نمودهای بسیار خوبی را در آینده نزدیک برای جامعه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام علی رحمانی در انتها با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد فرهنگی از هم‌اکنون می‌توانند برای ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند، بیان کرد: مراسم اختتامیه این جشنواره در بهمن‌ماه و به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، اگر شیوه برگزاری اختتامیه به خاطر تشدید کرونا، تغییر کرد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها