جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
حمایت از رسانه‌های فرامرزی تکلیف معاونت مطبوعاتی است

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از رسانه‌های فرامرزی تکلیف ماست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، «نشست هم‌اندیشی مدیران رسانه‌های استان خراسان رضوی با فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد» پنجشنبه شب در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

مهدی پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: مشهد از بنگاه رسانه‌ای برخوردار است و دو یا سه نقطه بیشتر در کشور نیستند که توانایی بنگاه داری در حوزه رسانه را داشته باشند، رسانه در مشهد، کوچک محلی نیست بلکه فعالیت رسانه‌ای در این شهر آثار بین المللی و خارجی در پی دارد و بنگاه های بزرگ رسانه ای در این شهر می توانند در مقیاس بین المللی عمل کنند.

مهدی پور به جایگاه مشهد و سبقه 100 ساله آن در روزنامه نگاری و مطبوعات اشاره و بیان کرد: خراسان محل تابش خورشید امامت و ولایت و پایگاه و مبدا نسل بزرگی از استادان و فعالان حوزه رسانه در کشور است، جایگاه بین المللی مشهد به واسطه وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) و حضور پرشور زائران، به رسانه های آن جنبه فرا مرزی نیز داده است.

فضای مجازی در مشهد پیشرو است
وی اظهار کرد: موقعیت بین المللی مشهد باعث می شود که بروز هر اتفاقی در آن توجه جهانیان را به سوی خود جلب کند، محیط فرهنگی مشهد از باب حضور فردوسی و خاستگاه زبان فارسی و محیط معنوی آن از باب حضور حرم امام رضا(ع) موقعیت آن را در افکار عمومی بسیار برجسته کرده است؛ بنابراین مدیریت افکار عمومی در مشهد از سوی رسانه ها، مدیریت عواطف عمومی و بخش معنوی و فرهنگی جامعه نیز هست.

وی بیان کرد: بنیه قابل توجه منطقه خراسان به ویژه مشهد آن است که با عواطف عمومی سر و کار دارد و هر رخدادی در این منطقه از بازتاب گسترده جهانی برخوردار است. در هر تهدیدی، فرصتی نهفته است و بازنمایی رسانه ها از این رخدادها در مشهد بسیار اهمیت دارد، رخداد «سلام فرمانده» که عمده ایرانی ها نسبت به آن واکنش مثبتی داشتند، یک پدیده رسانه ای بود که در روزهای سختی در مشهد شکل گرفت و یک امر رسانه ای توانست رنگ درخشانی به آن دهد، در این شرایط اگر با کاهش مرجعیت رسانه ای یا کاهش مخاطب روبه رو شویم، باید در اقدامات خود بازنگری داشته باشیم.



مهدی‌پور، فضای مجازی در مشهد را پیشرو دانست و افزود: تکلیف دیگر ، حمایت از رسانه‌های فرامرزی است، رسانه‌های مشهد می‌توانند به اعتبار این شهر و با اتکا به توانایی های خود در این مسیر حرکت کنند.

وی بیان کرد: پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد یک شهر رسانه ای یا منطقه رسانه‌ای در مشهد است که با بهره گیری از یک تجربه عملیاتی تقاطع های بزرگ در حوزه رسانه را در کنار هم قرار دهیم و هم افزایی رسانه ای در این شهر بوجود آوریم.

بازنمایی رسانه‌ای مشهد نیاز به همگرایی و مدیریت دارد 
محمد حسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بازنمایی رسانه‌ای مشهد نیاز به همگرایی و مدیریت دارد، نه از جنس حاکمیت، بلکه از جنس دغدغه مشهدی بودن و هم استانی بودن باید به یک مدل برای معرفی مشهد برسیم.

وی افزود: در پایتخت، اجماع سیاسی اقتصادی وجود دارد و علاوه بر حوزه رسانه در بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تمرکز نهادها، اعتبارات و موسسات را داریم که باعث سهولت کارها می‌شود، اما در استان برای ساخت یک فیلم سینمایی مشکلات زیادی وجود دارد. 

حسین‌زاده گفت: استان خراسان رضوی از نظر رسانه‌ای در میان استان های دیگر سرآمد است و دارای رسانه های کشوری اثرگذار هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: توانمندی‌هایی در تعداد رسانه ها و در اثرگذاری و برد آن ها در استان وجود دارد که موجب می‌شود بتوانیم در سطح منطقه‌ای و کشورهای همسایه نیز تاثیر گذار باشیم. 

وی با اشاره به بعضی از مباحث صنفی و حمایت‌های قانونی از رسانه‌ها، بیان کرد: انتظار دوستان رسانه از ارشاد این است که به عنوان مدافع حقوق رسانه‌ها گره‌های مسائل صنفی و حقوقی رسانه و اهالی رسانه باز شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه سرعت تحولات سکوهایی که رسانه را هدایت می‌کنند، بسیار بالا است و این سرعت در آینده هم بیشتر خواهد شد، گفت: در این مسیر به دلیل اینکه قوانین مشخص نیست و یا نتوانسته خود را بروز رسانی کند هم برای مدیر و هم برای رسانه ها ابهام ایجاد می شود.



وی گفت: رسانه رسمی برای اینکه فعالیت‌های رسمی و مجوزدار خود را انجام دهد تعهداتی دارد و پای تعهدات خود می ایستد اما در رسانه‌های غیر رسمی به این شکل نیست و پاسخگو نیستند در حالی که رسانه رسمی باید پاسخ دهد. 

حسین زاده در پایان گفت: امیدواریم که این جلسات و نشست ها بتواند باعث رشد و ارتقای جریان رسانه ای استان شود. 

به گزارش ایبنا؛ در ابتدای این نشست، برخی از مدیران رسانه‌های استان همچون روزنامه‌های خراسان، قدس، شهرارا، صبح‌امروز، ایرنا، ایسنا، خبرفوری و همچنین سیداحسان مصطفی‌زاده, مدیریت نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی حضور و به بیان مشکلات، مسائل و دیدگاه‌های خود ازجمله مشکلات مربوط به مجوزهای مطبوعات، کاغذ، قوانین و مقررات مربوط به آگهی های مطبوعاتی، شیوه تنظیم اظهارنامه های مالیاتی برای رسانه، عدم ثبت «خانه مطبوعات» به عنوان موسسه فرهنگی، مشکلات توزیع رسانه ها، تعرفه های پست، نحوه حمایت از رسانه های خصوصی، مسائل بیمه ای، مجوز اخذ آگهی در پایگاه های خبری و روند تمدید پروانه سرپرستی روزنامه ها پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها