سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
افزوده شدن بخش مباهله به پنجمین جشنواره نقالی غدیر/ استقبال نقالان اهل تسنن از جشنواره

مرشد محسن میرزاعلی، دبیر جشنواره نقالان علوی از افزوده شدن بخش مباهله به پنجمین دوره جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر با توجه به اهمیت این حادثه تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرشد محسن میرزاعلی، دبیر جشنواره نقالان علوی در این نشست که امروز (21 تیر) در سالن صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: استقبال از این جشنواره هر سال افزایش یافته است. در دوره نخست تنها 27 اثر به دبیرخانه رسید ولی در دوره‌های بعد طومارهای مذهبی را چاپ کردیم و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادیم. در این دوره در مدت کوتاه انتشار فراخوان 210 اثر به دبیرخانه رسیده و در رده‌های کودک، نوجوان دختر، نوجوان پسر، بانوان و آقایان آثار ارسال شده‌اند.

وی افزود: از آثار ارسالی، 50 اثر فاخر به مرحله دوم داوری رسیدند و در نهایت 33 اثر نامزد نهایی شدند. در بخش آقایان و بانوان به صورت جداگانه سه برگزیده داریم و در بخش‌ نوجوان نیز دختران و پسران به طور جداگانه داوری و انتخاب می‌شوند. تمام 10 کودک شرکت‌کننده در جشنواره برگزیده هستند چون به روایت غدیر می‌پردازند و شایسته ستایش هستند.

میرزاعلی گفت: جشنواره در دو بخش، یکی رادیویی و دیگری میدانی از 24 تا 31 تیر از ساعت 19 در میدان امام حسین (ع) تهران برگزار می‌شود و در روزهای 28 و 29 تیر نیز اجرای میدانی اختصاصی در میدان ولیعصر (عج) خواهیم داشت. در اختتامیه بخش رادیویی که 26 تیر خواهد بود، سه نفر از بزرگان عرصه رسانه و روایت‌گری تقدیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این دوره برای نخستین بار بخش مباهله نیز به جشنواره افزوده شده، توضیح داد: 20 طومار مباهله تهیه شده که هر نقال شرکت‌کننده در جشنواره باید حتما یک نقالی با موضوع مباهله نیز انجام دهد.


میرزاعلی تصریح کرد: این جشنواره توانسته در جریان‌سازی نقالی موثر باشد و نقالان برگزیده در همایش اربعین نیز به هنرنمایی روایتگری به زبان‌های مختلف عربی، فارسی، انگلیسی و ترکی خواهند پرداخت.

وی افزود: امسال برای نخستین بار زوج نقال و نیز پرده‌خوان اهل تسنن را در میان شرکت‌کنندگان داریم.

میرزاعلی با اشاره به ثبت جهاین هنر نقالی و پرده‌خوانی عنوان کرد: ایرانیان صاحب‌ کامل‌ترین نوع روایتگری هستند که با موسیقی و تصویر توام است.

تاثیر روایت‌گری غدیر در استمرار فرهنگ این افتخار تاریخی
همچنین در این نشست، علیرضا حبیبی، مدیر رادیو فرهنگ در سخنانی از نقالی به عنوان ابزاری برای پاسداری از فرهنگ و هنر دینی و ایرانی یاد کرد و گفت: غدیر، داستانی برای کودکان و فرهنگی برای جوانان است که روایت آن در استمرار فرهنگ غدیر نقش دارد.

وی با بیان اینکه رادیو فرهنگ پاسدار هنر متعالی است و برنامه‌های مستمری را در حوزه نقالی پخش می‌کند، افزود: در این جشنواره رادیو فرهنگ از دو نقال تجلیل خواهد کرد و نیز در نظر داریم برنامه‌ای اختصاصی را در روایت نقالی علوی تولید کنیم.

امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در این نشست با بیان اینکه هنرمندان همیشه پیشتاز عرصه‌های فرهنگی بوده‌اند بر نقش مهم هنر نقالی در پاسداری و اعتلای فرهنگ غدیر تاکید کرد.

وی در پایان گفت: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز امیدوار است با مشارکت در این جشنواره گامی را در راستای تمدن‌سازی علوی بردارد و وظیفه تمام نهادها و سازمان‌هاست که در این عرصه همکاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها