پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
کتاب‌های بیشتری درباره‌ سوختگی نوشته شود/ رهیدگان ققنوس در انتظار زندگی...

زهرا عروجی، عضو هیئت‌مدیره انجمن ققنوس گفت: وقتی صحبت از سرطان به میان می‌آید همه ما با آن‌ها همدردی و همدلی می‌کنیم؛ اما زمانی که حرف از سوختگی به میان می‌آید کمتر کسی را می‌بینیم که به این موضوع اهمیت بدهد و امیدوارم که در آینده کتاب‌های بیشتری درباره‌ سوختگی نوشته شود تا حادثه‌ها کمتر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «اهدای زندگی» از سلسله نشست‌های سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور زهرا عروجی، عضو هیئت مدیره انجمن ققنوس چهارشنبه (28 اردیبهشت‌ماه) در سرای ناشران کودک و نوجوان برگزار شد.

عروجی در ابتدا گفت: وقتی صحبت از اهدای خون می‌شود همه به یاد اهدای زندگی می‌افتند و اگر بخواهم بگویم اهدای زندگی در فضای نمایشگاه چه چیزی می‌تواند باشد؟ درواقع کتاب می‌تواند حکم اهدای زندگی باشد چراکه می‌تواند به کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان اطلاعاتی بدهد و به عنوان عضو کوچکی از انجمن ققنوس(جمعیت حمایت از بیماران سوخته) می‌خواهم بگویم که بیشترین آمار سوانح سوختگی در ایران اتفاق می‌افتد چراکه اطلاعات در این زمینه بسیار کم است چه خوب که بتوانیم با کتاب اطلاعاتی را به کودکان و نوجوانانمان بدهیم تا کمتر با حادثه‌های مختلف روبه‌رو شویم.

وی ادامه داد: بیشتر سوختگی‌ها و سوانحی که برای کودکان اتفاق می‌افتد در خانه و برای بزرگسالان اکثرا در محیط کار است. انجمن ققنوس سعی داشته است که اطلاعاتی را در همه رده‌های سنی به مردم بدهد همچنین نکته مهم دیگر در سوانح سوختگی مقدار و مساحت سوختگی است که بسیار مهم است مثلا سوختگی در چهره و صورت برای همه بسیار مهم است؛ اما شاید سوختگی در دیگر اعضای بدن آن قدر هم اهمیت نداشته باشد؛ اما همیشه باید آگاه باشیم که اگر عمق سوختگی زیاد است به پزشک مراجعه کنیم.

وی افزود: انجمن ققنوس به کسانی که از سوختگی جان سالم به در ببرند و بتوانند به زندگی برگردند، «رهیدگان ققنوس» می‌گوید اما نکته مهمی که باید ذکر کنم این است که همه‌مان بعد از حادثه پلاسکو تصمیم گرفتیم که خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی داشته باشیم و جدی‌تر به دنبالش برویم.

عروجی ادامه داد: نکته دیگر این است که وقتی صحبت از سرطان به میان می‌آید همه ما با آن‌ها همدردی و همدلی می‌کنیم؛ اما زمانی که حرف از سوختگی به میان می‌آید کمتر کسی را می‌بینیم که به این موضوع اهمیت بدهد و امیدوارم که در آینده کتاب‌های بیشتری درباره‌ سوختگی نوشته شود تا حادثه‌ها کمتر شود. یادم می‌آید که در مدرسه‌ بچه‌‌ای ناتوانی جسمی داشت که همه مادران می‌گفتند این بچه نباید با بچه‌های ما درس بخواند در صورتی که آن بچه صلاحیت این را داشت که در بین آن بچه‌ها‌ی دیگر درس بخواند و باید بگویم که انجمن ققنوس انجمنی است که از همه کسانی که در سوانح سوختگی برایشان اتفاقی رخ داده است حمایت می‌کند و تا جایی که بتوانیم فرهنگ‌سازی می‌کنیم که این نوع افراد به جامعه برگردند و درواقع بتوانیم اعتماد‌به‌نفس آنها را باز گردانیم تا منزوی نشوند چراکه اعتمادبه‌نفس آنها به خودی خود کم است و ما نیز نباید به این موضوع دامن بزنیم و امیدوارم کتاب‌های خلاق‌تری در این زمینه برای کودکان و نوجوانان منتشر شود.

عروجی در پایان گفت: نکته مهم دیگر در سوختگی تغذیه است چون بسیار مهم است و باید حتما رعایت شود، نکته دیگر اصطلاحا لباس سوختگی است که باعث می‌شود فرد سوخته از آسیب‌های دیگر پیشگیری کند همچنین باید بگویم که برای انجمن ققنوس توانمند شدن فرد سوخته بسیار مهم است چراکه بسیار سخت می‌توانند به جامعه برگردنند و ما کسانی را داریم در انجمن ققنوس که با برق، اسید و ... سوختند و از جامعه طرد شدند پس هدفمان این است که افراد ناتوان را توانمند کنیم که در همین راستا دورهمی‌هایی برگزار می‌کنیم که افراد بتوانند با هم ارتباط بگیرند که بتوانند به جامعه بازگردند پس بهتر است که اطلاع‌رسانی کنیم تا پیشگیری انجام شود چراکه درمان سوختگی بسیار هزینه‌بر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها