چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران در معاونت حقوقی وزارت ارشاد درحال پیگیری است

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به این‌که بحث معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران در معاونت حقوقی وزارت ارشاد درحال پیگیری است، بیان کرد: ان شاءالله به زودی پیگیری حقوقی این موضوع انجام خواهد شد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، (28 اردیبهشت‌ماه) در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «جان ایران» در سی‌وسومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که یکی از ماموریت‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌گسترش نهضت کتابخوانی است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران، با هدف توسعه کتابخوانی در حال برگزار است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که برای برگزاری نمایشگاه مجازی و حضوری صورت گرفته است، به این هدف دست پیدا کنیم.

وی ‌در پاسخ به پرسش ایبنا مبنی بر این‌که پیگیری معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این بحث در معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در حال تکمیل است و ان‌شاءالله به زودی پیگیری حقوقی آن انجام خواهد شد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به این پرسش که دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران چه تاثیری در حوزه کتابخوانی گذاشته است، بیان کرد: در یک‌سال اخیر تلاش کرده‌ایم با برگزاری نمایشگاه مجازی بخشی از این خلاء را جبران کنیم. در بهمن‌ماه از طریق پست حدود یک‌میلیون و 350 هزار نسخه کتاب فروش رفته با کمک پست به دست مخاطبان رسید.

وی افزود: با اقداماتی نظیر برگزاری نمایشگاه مجازی تلاش کردیم از افت شاخص‌های کتابخوانی در کشور جلوگیری کنیم اما با از بین رفتن نسبی کرونا اقدامات بیشتری در حوزه کتاب و کتابخونی انجام خواهیم داد.

محمدمهدی اسماعیلی درباره برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی کتاب با نمایشگاه حضوری گفت: این اقدام تجربه خوبی بود. یکی از مزایای آن را در روز گذشته شاهد بودیم که نمایشگاه به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد اما توانستیم در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ادامه کار خود را دهیم.
وی همچنین درباره استقبال مردم از این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: برای این‌که بازگشایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منجر به مشکلات حاد ترافیکی نشود، همزمان با نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی را هم برگزار کردیم. علاوه بر این، بن تخفیف کتاب را هم به نمایشگاه مجازی اختصاص دادیم.

اسماعیلی ادامه داد: در پی این نبودیم که جمعیتی کم‌نظیر در نمایشگاه حضوری کتاب داشته باشیم؛ بلکه به دنبال آن بودیم که فضایی پرنشاط برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کنیم و در عین حال تمامی ‌اقدامات در نمایشگاه حضوری منحصر نباشد. خوشبختانه مطابق پیمایش‌ها و نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است، اکنون مردم در نمایشگاه مجازی رضایتمندی بالایی دارند.

وی افزود: افراد می‌توانند بدون این‌که از شهر یا روستای خود خارج شوند، در منزل به انتخاب کتاب‌های مورد علاقه خود پرداخته و تخفیف هم بگیرند. ضمن این‌که می‌توانند به صورت رایگان کتاب را در منزل تحویل بگیرند. همه این اقدامات با این هدف انجام شده که تا حد امکان از ازدحام‌های آزاردهنده در نمایشگاه حضوری پیشگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا آقای رئیس جمهور از نمایشگاه امسال بازدید خواهند کرد یا خیر، بیان کرد: ایشان تمایل بسیاری برای حضور در افتتاحیه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتند اما متاسفانه مقدور نشد. با این حال این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده در نمایشگاه حضور یابند اما این موضوع هنوز قطعی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها