چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
نویسندگان ادبیات ژانر برای داستان‌نوشتن عجله نکنند/ امیدوارم اتفاق خوبی برای ادبیات ژانرِ ایران بیفتد

مسعود آذرباد، نویسنده و منتقد درباره سوژه‌یابی در ادبیات ژانر گفت: نویسندگان به این‌ فکر کنند که من ایرانی هستم و برای مخاطب ایرانی باید بنویسم. با تحقیق در تاریخ ایران می‌شود چنین ایده‌‌هایی را پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشست نقدوبررسی مجموعه ایرانی «هفت جن» اثر امید کوره‌چی منتشر شده در انتشارات کتابستان معرفت، دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه ساعت 16 با حضور مسعود آذرباد نویسنده و منتقد در سرای اهل قلم سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

مسعود آذرباد در این نشست درباره نوشتن مجموعه کتاب در ادبیات ژانر گفت: مجموعه‌ بودن در ادبیات ژانر طبیعی است. دنیایی که نویسنده می‌نویسد آن‌قدر خاص و ارزشمند است که می‌شود در آن غرق شد. با انتشار مجموعه کتاب چرخه صنعت نشر نیز بهتر می‌چرخد.

او به اهمیت نگارش دقیق و خلاق مجموعه داستان اشاره و بیان کرد: جهانی که می‌خواهند خلق کنند باید جهان جان‌داری باشد زیرا اگر جلد اول ضعیف باشد، جلدهای بعدی فروش نمی‌رود. رمان‌های ادبی ما در دنیای مدرن حجم زیادی ندارند معمولا ۶۰ هزار کلمه‌اند ولی رمان‌های ژانر از ۶۰ هزار کلمه شروع می‌شوند. نویسنده باید ذهن و دست ورزیده داشته باشد، و هماهنگی خوبی بین ذهن و زبانش باشد تا بتواند مجموعه‌ای پویا و زنده خلق کند.

 

آذرباد چگونگی سوژه‌یابی در ادبیات ژانر را این‌طور توضیح داد: نویسندگان به این‌ فکر کنند که من ایرانی هستم و برای مخاطب ایرانی باید بنویسم. با تحقیق در تاریخ ایران می‌شود چنین ایده‌‌هایی را پیدا کرد؛ مثل قصه‌های شاهنامه و قصه‌های محلی. لازمه‌اش این است که به نحوی آن را در داستان بیاوریم که بتوانیم سیستم جادویی ادبیات فانتزی را در آن بگنجانیم. همه شهرهای ایران از این ویژگی‌ها دارند و نویسندگان هر شهر می‌توانند از آن‌ها استفاده ‌کنند. همچنین در آیات و روایت و احادیث‌مان مطالب زیادی داریم درباره‌ اجنه و شیاطین و چنین موجوداتی که سوژه‌های مناسبی‌اند. به‌طور کل نویسندگان ادبیات ژانر برای داستان‌نوشتن عجله نداشته باشند. نوشتن مجموعه کتاب زمان می‌برد. امیدوارم اتفاق خوبی برای ادبیات ژانرِ ایران بیفتد.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها