شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴
قالیباف: نمایشگاه قرآن را به جشنواره‌ای با حضور بزرگ مردم تبدیل کنیم

قالیباف گفت: جشنواره‌ای اگر با حضور مردم و با ابزار و زبان مناسب برگزار شود قطعا موفق خواهد بود. بنابراین باید تلاش کنیم نمایشگاه قرآن را به جشنواره‌ای با حضور بزرگ مردم تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که عصر امروز در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، طی سخنانی گفت: پیش از برگزاری نمایشگاه تردیدهای مبنی بر برپایی آن به صورت فیزیکی بود، اما با واکسیناسیون سراسری پیک ششم بیماری کرونا را با حداقل هزینه و مشکل پشت سر گذاشتیم و بنابراین اهتمام داشتیم که این دوره به صورت حضوری برگزار شود.
 
او ادامه داد: جامعه ما و مردم نیازمند این مجالس نورانی هستند و تعطیلی آن تاثیرات بدی را به همراه دارد. امروز این کار به سرانجام رسیده است. ما در ابتدا پیش بینی می کردیم 18 هزار متر مربع را به این کار اختصاص دهیم اما با مشارکت بالای مردمی بیش از 40 هزار متر مربع فضا به این کار در 45 بخش مانند بخش کودک و نوجوان، عفاف و حجاب و ... اختصاص یافته است.
 
اسماعیلی ضمن تشکر از موسسات مردمی گفت: ما نزدیک به 2500 موسسه قرآنی داریم که در این نمایشگاه حضور دارند و با شعار محوری «قرآن؛ کتاب امید و آرامش»، امیدواریم جامعه انقلابی در پرتو حاکمیتی دینی از مشکلات عبور خواهد کرد. نمایشگاه امسال به نام سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی نام گذاری شده و از روح ایشان استمداد می‌طلبیم که نمایشگاه به اهداف خود برسد.
 
محمد باقر قالیباف در این مراسم با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن به دلیل کرونا دو سال به تعویق افتاد گفت: خودسازی اساسی ترین پایه برای جامعه سازی ما هم هست. برخی از بزرگان دین ما بر این باورند که در این ماه دل‌ها، عقل ها و .... آن چنان آماده می‌شوند که بتوانند فهم و درکی از قرآن و شب قدر داشته باشند. پس این ماه بهار مومنان و فرصت خودسازی است.
 
او ادامه داد: باید این ماه را قدر دانست و خوش به حال کسانی که طی سال مقدمات ورود به این ماه خودسازی را فراهم می‌کنند. نکته ای که می‌خواهم ذکر کنم این است که قرآن با این عظمتش که در واقع پیام برای زنده دلان جامعه دارد و در این ماه عزیز و این مکتبی که در سایه قرآن و در این ماه می‌بینیم شرایط را از بعد فردی و اجتماعی برای همه ما فراهم می‌کند که بتوانیم در این ماه و ماه‌های جاری ذخیره‌ای داشته باشیم که به صورت فردی از آن استفاده کرده و از سوی دیگر با شناخت دقیق از مکتب قرآن جامعه سازی را پیش ببریم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این ماه برخاسته از معنویت است و خود به خود آرامش به جامعه می دهد و روح افراد را متوجه شئون معنوی می‌کند و بنابراین در جامعه این اثر را می‌توان دید. فضای ماه مبارک رمضان و پاکی آن موجب کاهش آمار جرم و جنایت می‌شود و من در چهار سالی که در نیروی انتظامی مشغول به کار بودم می دیدیم که بیش از 70 درصد جرم در کشور کاهش می‌یابد.
 
او با بیان اینکه توجه به قرآن و فرهنگ قرآنی و استفاده از ظرفیت‌های فردی و جمعی آن برای ما موثر است یادآور شد: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند این اثرگذاری را در جامعه تداوم دهد.
 
به گفته قالیباف، اگر امروز انقلاب اسلامی در مقابله با مستکبران با همراهی ملت پیروز شده است به مدد همین قرآن بوده است. پس اگر انقلاب با همه این فشارها و مشکلات باقی مانده به دلیل وجود مکتب قرآن و ارزش‌های آن  و توجه مردم به فرهنگ قرآنی است.
 
او گفت: همین فرهنگ قرآنی تحمل و صبر مردم را در برابر مشکلات افزایش داده است و بنابراین ضمن تشکر از همه برگزار کنندگان این نمایشگاه باید بگویم ما 30 روز ماهی به نام ماه رمضان با این ویژگی‌ها داریم. از سوی دیگر در این ماه قرآن نازل شده که کتابی برای زندگی، امید و آرامش است. اگر ما این کار را از نمایشگاه به جشنواره تغییر بدهیم و از همه ظرفیت‌ها به ویژه در حوزه هنری استفاده کنیم و با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی در این حوزه حرکت کنیم بسیار اقدام مفیدتری خواهد بود.
 
قالیباف گفت: همواره خدا باوری و مردم باوری ما را به پیروزی رسانده و در عرصه‌های مختلف ما هر جا موفقیتی داشتیم با تکیه بر این دو ویژگی بوده است بنابراین باید این را در نظر داشته باشیم که جشنواره‌ای اگر با حضور مردم و با ابزار و زبان مناسب برگزار شود قطعا موفق خواهد بود. به طور مثال استفاده از زبان هنر در این زمینه به ماندگاری آن می‌انجامد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید با روش‌های درست و حرکت‌های مبتنی بر فناوری و ظرفیت‌های نوین از فرهنگ قرآنی استفاده کرد و از سوی دیگر با کمک توده مردم این فرهنگ قرآنی را ترویج داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها