یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
حمایت از ادبیات بومی وظیفه و رسالت حوزه هنری انست

امین مرادی، در آئین رونمایی از کتاب کتاب «شه و چه ره ز» بر حمایت از ادبیات بومی به‌عنوان وظیفه و رسالت حوزه هنری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، آئین رونمایی از کتاب «شه و چه ره ز» شنبه (27 فروردین) امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، احمد‌رضا قاسمی، سرپرست فرمانداری شهرستان بیجار، علیرضا زندیان، نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از علاقه‌مندان حوزه ادبیات در محل سالن نور سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار رونمایی شد.

مرادی، ضمن بیان وجه تسمیه هفته هنر به نام سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی عنوان کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی به‌عنوان امید هنر انقلاب وظیفه حفاظت و پاسداشت از فرهنگ دینی و انقلابی را به عهده دارد.

وی حمایت از ادبیات بومی را وظیفه و رسالت حوزه هنری عنوان کرد و افزود: در همین راستا در روزهای اخیر و به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب از دو کتاب «داعش مصیبت بزرگ دنیای اسلام» مشتمل بر گفتارهایی از حاج ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه و «شه وچه ره ز» رونمایی شد.
 
رئیس حوزه هنری کردستان با تأکید بر شکل‌گیری  هنر در بستر اجتماعی و زیست‌بوم اجتماعی بیان کرد: چاپ و انتشار مجموعه امثال و حکم «شه و چه ره ز» در راستای  توجه به ادبیات و فولکلور نواحی مختلف کردستان است.

مرادی، زبان را خمیرمایه فرهنگ جوامع دانست و اضافه کرد: این کتاب یکی از ماندگارترین آثار حوزه ادبیات شفاهی است که با دقت و وسواس خاصی جمع آوری شده و مرجع بسیار ارزنده‌ای برای استفاده پژوهشگران حوزه زبان شناسی و ادبیات عامه خواهد بود.

احمد رضا قاسمی، سرپرست فرمانداری شهرستان بیجار نیز در این مراسم گفت: امروز باید در بین مردم و کتاب یک ارتباط دوستی عمیق و قوی بوجود آید تا سرنوشت جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد. این مهم در گرو فرهنگ‌سازی لازم با هدف ارتقا زبان کٌردی است و در این ارتباط نقش نهادهای فرهنگی؛ نویسندگان بومی بسیار مهم و تعیین کننده است.

 زندیان، نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: حمایت از نویسندگانی که در زمینه تالیف این چنین آثاری قلم‌فرسایی می‌کنند وظیفه نهادهای فرهنگی و هنری و تمامی مسئولین مرتبط است.

وی با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های یک نویسنده تاکید کرد: مسئولان فرهنگی می‌توانند با رفع مسائل و دغدغه مولفان و نویسندگان که در راس آن‌ها حمایت مالی است، زمینه خلق آثار ماندگار و حفاظت از میراث غنی فرهنگی دیار گروس را سبب شوند.
 
محمد رحیمی، رضوان نویسنده این کتاب نیز در سخنانی با تقدیر از حوزه هنری در حمایت از این اثر گفت: قطعا اگر این حمایت نبود شاید امکان چاپ و انتشار این اثر میسر نبود.

وی از حوزه هنری به عنوان خانه امن هنرمندان نام برد و گفت: در چند سال اخیر با حضور حوزه هنری شاهد اتفاقات بسیار خوبی در عرصه فرهنگ و هنر استان هستیم و بسیاری از اتفاقات فرهنگی و هنری و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی و هنری حاصل تلاش های رئیس حوزه هنری استان و همکارانشان است.

این نویسنده درباره کتاب «شه و چه ره ز» نیز گفت: این کتاب حاصل بیش از هشت سال فعالیت در جمع آوری مثل ها و مثل نماها ست و تلاش شده است تا به عنوان امانتدار تمامی این مثل ها با کارگردهای مختلفی که داشته است را  به زبان فارسی در دسترس علاقه مندان قرار دهم.

وی از تمامی دلسوزان فرهنگ و هنر و ادبیات دیار گروس درخواست کرد با مطالعه کتاب جامانده های امثال و حکم را در 4 صفحه سفید پایانی کتاب نگارش کرده تا در چاپ های بعدی به این مجموعه افزوده شود.
 

به گزارش ایبنا؛ کتاب «شه و چه ره ز» که حاصل هشت سال فعالیت محمد رحیمی رضوان، شاعر و پژوهشگر توانمند دیار گروس است دربردارنده مجموعه‌ای از مثل‌ها و مثل نماها در  گویش کردی گروسی است که به زیبایی به فارسی ترجمه و در 1100 نسخه در 400 صفحه منتشر و به ترتیب حروف الفبا  در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب «شه و چه ره ز» از تولیدات حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان شامل مجموعه امثال و حکم زبان گروسی که به قلم محمد رحیمی رضوان، جمع‌آوری و در 296 صفحه در رقع وزیری با ترجمه فارسی آن در انتشارات پرهیب چاپ شده است.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها