چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
تاسیس منطقه ویژه اقتصادی چاپ با رویکرد صادراتی/توسعه توان صادرات چاپی ایران با حضور در نمایشگاه‌های منطقه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در نشست خبری، از پیگیری و رایزنی برای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی چاپ با رویکرد صادراتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری رئیس و هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ امروز (سه‌شنبه 24 اسفند‌ماه) با حضور خبرنگاران حوزه چاپ در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، بابک عابدین، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در سخنانی با تشرح برنامه‌ها و اقدامات اتحادیه طی یک‌سال اخیر، گفت: امسال در راستای مسئولیت اجتماعی اتحادیه یکسری فعالیت‌های مختلف انجام دادیم، به‌عنوان مثال در صندوق مهر اتحادیه مجموعه‌ای از بسته‌های کمک معیشتی برای کارگران حوزه چاپ تامین شد.
 
وی ادامه داد: چاپ و توزیع کتاب «چگونه به یک مصدوم کمک کنیم» در 3000 جلد برای مدارس، مجموعه‌های آموزشی و مکان‌های فرهنگی مناطق حادثه‌خیز و توزیع آن از سوی سازمان بسیج اصناف نیز یکی دیگر از این اقدامات بود.
 
عابدین با اشاره به دیگر اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، توضیح داد: پیگیری برای تمدید کارت بازرگانی فعالان صنعت چاپ تا پنج سال را امسال دنبال کردیم، زیرا معمولا تمدید سالانه کارت بازرگانی برای همکاران ما پروسه زمان‌بری بود.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه اگر نظر مثبت اتاق بازرگانی را داشته باشیم، می‌توانیم این کار را از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیری کنیم تا شرایط کار صادرات برای همکاران ما تسهیل شود.

عابدین در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: 12 دوره آموزشی برخط از طریق اینستاگرام اتحادیه با حضور استادان این حوزه برگزار و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.
 
به گفته وی، همچنین امسال چهارمین دوره آموزشی مبانی تجارت و نخستین دوره آموزشی گارگاه بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر برای اعضا و سایر علاقه‌مندان حوزه چاپ برگزار شد و مخاطبان از نزدیک با فرآیند تولید بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر آشنا شدند.
 
عابدین با اشاره به اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی کارگاهی، توضیح داد: هدف اصلی، برقراری ارتباط بین بخش دانشگاهی و صنعت است، زبرا معتقدیم در کنار دوره‌های تجربی اهالی چاپ باید بخش دانشگاهی نیز ارتباط داشته باشند، در این زمینه برنامه‌های در موضوعات افست، بسته‌بندی جعبه‌ای و چاپ لیبل استمرار خواهد داشت.
 
وی یادآور شد: بازدید از فرایند تولید مواد اولیه مثل مقوا، کارتن، گراف، مرکب و ... به‌صورت گروهی و کارگاه نیز از دیگر کارهایی است که در سال 1401 دنبال خواهیم کرد.
 
حضور در نمایشگاه چاپ دبی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در ادامه صحبت‌های خود به حضور ششمین پاویون چاپ و بسته‌بندی ایران در نمایشگاه چاپ دبی اشاره کرد و گفت: به‌صورت پنج دوره متولی در قالب پاویون چاپ در این نمایشگاه حضور داشتیم و در دوره ششم نیز فضای خوبی در ردیف اول نمایشگاه خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: فضای خوبی برای پاویون ایران طراحی شده و قرار است 12 مجموعه فعال در حوزه چاپ و بسته‌بندی در این فضا حضور داشته باشند که از تولیدکنندگان بخش مواد اولیه، لیبل، چاپ، چاپ امنیتی، سلفون حرارتی و کاغذ پشت چسب‌دار هستند.
 
عابدین همچنین از رایزنی با با اتاق بازرگانی سایر کشورها برای بازدید از پاویون ایران خبر داد و گفت: با اتاق بازرگانی‌های اربیل، بغداد، کابل، ارمنستان، آذربایجان غربی، قطر، عمان، سوریه، ترکیه و ... رایزنی کرده‌ایم تا با حضور در نمایشگاه از توان صادراتی ایران بازدید کنند و منجر به عقد قراردادهای کاری شود.
 
وی یادآور شد؛ قرار است اطلاعات و توانمندی‌های فعالان چاپ و بسته‌بندی ایران به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی در قالب کاتالوگ دیجیتال و چاپی هم بر روی سایت نمایشگاه و هم در فضای نمایشگاه ارائه شود.
 
عابدین توسعه صادرات غیرنفتی را دلیل اصلی حضور پاویون صنعت چاپ ایران در نمایشگاه‌های خارجی اعلام کرد و افزود: در تلاشیم تا با حضور در بازارهای منطقه و توسعه روش‌های بازاریابی، اعتبار و توان شرکت‌های ایرانی را به جامعه بین‌الملل معرفی کنیم و سهم بیشتری از درآمدهای چاپی منطقه از آن ایران شود.
 
وی با بیان این‌‌که امکان توسعه فعالیت‌های صادراتی برای صنعت چاپ وجود دارد، گفت: طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم فعالیت‌های تولید لیبل را در کشور توسعه دهیم به‌طوری که اکنون واردات لیبل به کشور متوقف شده است و واردات فقط به‌صورت محدود برای برخی لیبل‌های خاص انجام می‌شود.
 
به گفته عابدین، اکنون شرایطی پیش آمده که سرمایه‌‌گذاری در صنعت چاپ هدفمند شده است تا طی سال‌های آتی این این حوزه به سوددهی برسد.
 
عابدین در ادامه به حضور اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ در شورای سیاستگذاری بیست‌و‌یکمین جشنواره صنعت چاپ اشاره کرد و ادامه داد: امسال در زمینه معرفی صادرکننده برتر براساس چارچوب‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم فردی را انتخاب کنیم که در سال 1399 بیش از 138 مورد صادراتی داشته است.
 
وی افزود: همچنین نشست هم‌اندیشی با مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، در این زمینه توسعه صادرات کالاهای چاپی و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی مورد تاکید قرار گرفت و به‌طور کلی همکاری‌های خوبی در این زمینه آغاز شده است.
 
پیگیری برای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی چاپ
در ادامه نشست خبری رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، عابدین به تاسیس منطقه ویژه اقتصادی چاپ با رویکرد صادراتی اشاره کرد و گفت: طی یک‌سال گذشته چندین مکان مختلف در شهرهای مختلف برای تاسیس این شهرک بررسی کردیم و در نهایت دو منطقه ویژه را در استان مرکزی شناسایی کردیم و با استانداری و ارگان‌های مرتبط برای این کار مکاتبه شده است.
 
وی افزود: این منطقه باید ویژگی‌های جغرافیایی و اقتصادی خاصی داشته باشد و در تلاشیم که امکانات ویژه مناطق اقتصادی را برای این مکان به زودی فراهم کنیم.
 
عابدین با اشاره به فعالیت این اتحادیه از سال 1385 نیز گفت: در ابتدای فعالیت حدود 20 چاپخانه‌دار در اتحادیه عضویت داشتند که اکنون به بیش از 200 عضو رسیده است و طی دو سال اخیر حدود 27 واحد به اتحادیه افزوده شده‌اند.
 
در پایان این مراسم، ابوالفضل ایمنی، مدیر کارگروه آموزش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز در سخنانی با توضیح درباره برنامه‌های آموزشی این اتحادیه، گفت: یکی از مهمترین کارها، توسعه بازاریابی همچنین بازاریابی بین‌المللی است و به همین دلیل مجموعه سمینارهای تخصصی در این حوزه پیش‌بینی شده است.
 
به گفته وی، سمیناری 12 جلسه‌ای برای این موضوع پیش‌بینی شده است تا فرهنگ بازاریابی بین‌المللی با هدف ارتقای توسعه صادرات اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها