سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
نسخه خطی «المُقنعه» اثر شیخ مفید رونمایی شد

نسخه خطی«المُقنعه» اثرشیخ مفید متعلق به سده 9هجری در یک‌صد‌و هفدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، نسخه خطی«المُقنعه» اثرشیخ مفید متعلق به سده 9هجری سه‌شنبه(3 اسفندماه) در یک‌صد و هفدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی و با حضور آیت‌الله مروارید، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان و جمعی از استادان رونمایی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شریعتی‌تبار، مدیرگروه فقه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به نقش شیخ مفید در تحکیم هویت شیعه، وی را عالمی تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن اسلامی و شیعی معرفی کرد.

وی با اشاره به شخصیت برجسته شیخ مفید در نزد علمای شیعه و اهل تسنن، آثار وی را تاثیرگذار و مایه  فخر اهل تشیع دانست و با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات شیخ مفید در توسعه دین مبین اسلام و عنایات امام زمان(عج) در حق ایشان، به آثاری از وی در باب علوم دینی اشاره کرد.

شریعتی‌تبار در ادامه سخنان خود با اشاره به نسخه خطی «المُقنعه» این اثر را یکی از کتاب‌های فقهی امامیه و از کهن‌ترین رساله‌های عملیه متداول و جامع همه ابواب فقه برشمرد که طی دو بخش به بیان اصول و فروع دین و احکام آن پرداخته و ضمن پرداختن به  مسائل فقهی، با استدلال به آیات قرآن به تفسیر پاره‌ای از آن‌ها پرداخته است.

سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی، نیز در این مراسم با اشاره به وجود 157 نسخه خطی از آثار شیخ مفید در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، نسخه خطی «المُقنعه» را یکی از نفیس‌ترین و کهن‌ترین این آثار برشمرد که در سال 955 قمری با موضوع فقه شیعه کتابت شده است.

وی این نسخه را دارای 161 برگ به ‌همراه جلد تیماج خرمایی ضربی به ابعاد 27 در 18 سانتی‌مترعنوان کرد و گفت: این نسخه از مقدمه «کتاب الطهاره» آغاز و به انتهای «کتاب الوکاله» ختم می‌شود.

صداقت حسینی این نسخه را به لحاظ تاریخ کتابت ششمین نسخه خطی در ایران عنوان کرد که به خاطر اهمیت و نفاست آن در سال 1413 هجری قمری در تحقیق و تصحیحی که توسط جامعه مدرسین در قم به چاپ رسیده به ‌عنوان یکی از نسخه‌های مورد استفاده مصححان بوده است.

در پایان این مراسم آیت‌الله مروارید، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با همراهی حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مخزن نسخ خطی این سازمان بازدید به عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها