چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
سومین جایزه کتاب سال استان قزوین برندگان خود را معرفی کرد

سومین دوره جایزه کتاب سال قزوین با بزرگداشت دکتر «احسان اشراقی» برندگان خود را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، سومین دوره جایزه کتاب سال استان قزوین با بزرگداشت دکتر «احسان اشراقی» همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولین استانی و جمعی از علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی در تالار قلم کتابخانه امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این مراسم گفت: سابقه دیرینه استان قزوین در حوزه علم و ادب توانسته جایگاه ویژه‌ای را در بحث کتاب و کتابخوانی و توجه به این مسئله برای مردم استان ایجاد کند و از این روست که با وجود محدودیت‌ها و مشکلات فراوان در چند سال گذشته نشر و انتشار کتاب در قزوین هم چنان با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 663 عنوان کتاب در تیراژ 865 هزار نسخه در استان قزوین به چاپ رسید، گفت: در نیمه نخست امسال نیز حدود 395 عنوان کتاب توسط ناشران استان به چاپ رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: از این تعداد کتاب 214 مورد آن تالیف نویسندگان استانی رسیده و 145 مورد آن هم ترجمه بوده است.

اسماعیلی افزود: هم اکنون 65 انتشاراتی دارای مجوز در استان قزوین وجود دارد که در حوزه چاپ، نشر، تالیف و ترجمه کتاب فعالیت می‌کنند که از این تعداد 20 ناشر به عنوان ناشرین فعال استان شناخته می‌شوند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 202 نفر از نویسندگان، مترجمین و مولفین استان قزوین جزو خانواده اهل قلم محسوب می‌شوند و از خدمات مرتبط با این حوزه بهره‌مند هستند.

توسعه تکنولوژی نباید مانع از دسترسی مردم به کتاب شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: با وجود توسعه تکنولوژی و افزایش راه‌های دسترسی مردم به منابع اطلاعاتی کارشناسان و پژوهشگران این حوزه همچنان معتقدند تاثیرگذاری کتاب فیزیکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای انتقال دانش با هیچ بستر دیگری قابل مقایسه نیست به همین دلیل معتقدیم به موازات توسعه تکنولوژی باید فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند.

اسماعیلی گفت: در دنیایی که سرانه مطالعه از شاخص‌های توسعه فرهنگی ملت‌ها محسوب می‌شود و زیرساختی اساسی برای توسعه جوامع است، نمی‌توان کتاب را نادیده گرفت، چرا که در فرهنگ دینی و ایرانی ما نیز کتاب و مطالعه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: کتاب همواره در طول تاریخ نقش مهمی در انتقال دانش، اندیشه‌ها و تجارب بشری داشته است و شاید برگزاری رویدادهای متمرکز فرهنگی نظیر گرامیداشت هفته کتاب بتواند یک موج همگانی برای توجه دوباره به این بستر فراگیر علم و دانش منتهی شود.

حمایت از اهالی قلم، حمایت از کتاب و کتابخوانی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: قطعا در خصوص مسئله تاثیرگذار و فراگیری نظیر مطالعه نمی‌توان یک دستگاه خاص را متولی دانست و انتظارات این حوزه را از آن توقع داشت، چرا که رسیدن به نقطه مطلوب در این بخش نیازمند تلاشی همگانی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی، خصوصی و نهادهای مشارکتی مردمی است.

اسماعیلی افزود: امروز ناشرین و نویسندگان ما با مشکلات متعددی نظیر گرانی و کمبود کاغذ مواجه هستند که مسیر تولیدات فرهنگی و ارزشمند این افراد را با دشواری‌های فراوانی همراه ساخته است، لذا معتقدیم در شرایط کنونی حمایت از ناشران، مولفان و نویسندگان میتواند به حمایت از کتاب و کتابخوانی منجر شود.

وی ادامه داد: قطعا اگر فعالین این حوزه از سوی مسئولین و نهادهای مرتبط مورد حمایت قرار گیرند با افزایش موجی از تولیدات ارزشمند و محتوای مناسب در استان قزوین و کشور مواجه خواهیم بود و مشکل امروز کاهش تیراژ کتب چاپ شده نیز مرتفع می‌شود.

دکتر احسان اشراقی از مفاخر ارزشمند قزوین است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین در ادامه با اشاره به بزرگداشت دکتر احسان اشراقی در سومین دوره جایزه کتاب سال قزوین گفت: تاریخچه گسترده قزوین در حوزه علم و ادب موجب شده است تا قزوین مفاخری همچون دهخدا، عبید زاکانی، حمدالله مستوفی، جواد مجابی، واعظ قزوینی، عارف قزوینی، سید اشرف‌الدین حسینی، بیدل قزوینی، محمد دبیرسیاقی و ده‌ها نویسنده و ادیب بزرگ را در خود جای دهد که استان احسان اشراقی از مجموعه این مفاخر محسوب می‌شود.

اسماعیلی بیان کرد: زنده یاد دکتر «سید احسان اشراقی» از مفاخر بزرگ استان قزوین و چهره‌های ماندگار تاریخ ایرانی است که در حوزه علوم مرتبط با تاریخ و تاریخ‌نگاری خدمات ارزنده را به ایران اسلامی انجام دادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: ایشان ستاره درخشان ایران شناختی در سطح جهان بودند و از همین روی نیز به نام شیخ المورخین شناخته می‌شوند.

اسماعیلی افزود: ذکر نام بلند بالای ایشان در سومین دوره جایزه کتاب سال قزوین می‌تواند مردم قزوین را بیش از سابق با مفاخر و بزرگان این شهر آشنا کند و یادآوری مناسبی برای اهالی علم و ادب باشد که قزوین اگر امروز در این جایگاه قرار دارد به واسطه تلاش و ازخودگذشتگی پیشینیان بوده است.

نامگذاری معابر شهر به نام مفاخر این استان یک مطالبه عمومی است
محمدعلی حضرتی‌ها، شاعر، نویسنده و پژوهشگر قزوینی در ادامه این جلسه بیان کرد: قزوین در تاریخ بلند و بالای خود نام بزرگان و ادیبان برجسته‌ای را جای داده است که به نظر می‌رسد به اندازه کافی نتوانسته‌ایم در معرفی این بزرگان خوب عمل کنیم.

وی با بیان خاطره‌ای از روزهای حضور دکتر اشراقی در قزوین و برگزاری جلسات معرفی و نقد و بررسی کتاب گفت: در همان دوران در جلسه‌ای که با حضور مدیران شهری وقت برگزار شد، مقرر شد یکی از خیابان‌ها و معابر شهر به نام ایشان نامگذاری شود که هنوز محقق نشده است.

حضرتی‌ها افزود: البته در چند سال گذشته برخی از معابر شهر قزوین به نام بزرگان و ادیبان این استان نامگذاری شده که معابر مطرحی نبوده است و هنوز به این نام‌ها شناخته نمی‌شود در حالی که نامگذاری خیابان‌ها و معابر شهر به نام مفاخر و بزرگان این استان امروز یک مطالبه عمومی است.

این پژوهشگر قزوینی گفت: همچنین پیشنهاد می‌شود در صورت امکان بخشی از خاطرات و اثرات ارزشمند این بزرگان در علم و ادب قزوین گردآوری و در اختیار نسل‌های بعدی قرار گیرد.

تقدیر از خبرگزاری ایبنا به عنوان رسانه مورج کتابخوانی در قزوین
در ادامه این مراسم، تعدادی از مروجین کتاب و کتابخوانی در قزوین تجلیل شدند. در این بخش از مریم کشاورز مسعودیان مدیر خبرگزاری ایبنا در قزوین به دلیل «فعالیت‌های ترویجی و حمایتی در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان قزوین» به عنوان «رسانه مروج کتاب و کتابخوانی» تقدیر شد.

پایان‌بخش این مراسم، معرفی و تجلیل از منتخبین سومین جایزه کتاب سال استان قزوین به شرح زیر بود:

کتاب «اخبار مشاهیر ادب معاصر مطبوعات از دورۀ قاجار تا عصر حاضر»، دفتر اول، تألیف مهدی نورمحمدی به عنوان کتاب سال قزوین معرفی شد.

در بخش زبان کتاب «گویش‌های محلی/ استان‌شناسی_ واژه‌شناسی گویش تاتی تاکستان»، تألیف جواد رحمانی، در بخش علوم کاربردی، کتاب «تغذیه و درمان‌های طبیعی همراه با رویکرد و راهکارهای طب سنتی ایرانی و طب نوین«، تألیف مرضیه ‌بیگم سیاهپوش، با همکاری فائزه عسگری و محمد احمدی، تهران و در بخش هنر کتاب «موسیقی در دورۀ غزنویان»، تألیف سیدحسین میثمی، مورد تجلیل قرار گرفت. 

در بخش ادبیات هم از مجموعه شعر «پروانه پنهان» سرودۀ مهدی مردانی، در بخش نقد ادبی کتاب «بررسی سیر تحول غزل معاصر»، تألیف حسین مافی و در بخش متون قدیم هم کتاب «تصحیح و شرح مرزبان‌نامه سعدالدین وراوینی»، تصحیح عفت کرباسی و محمدرضا برزگرخالقی، تجلیل شد. 

همچنین در این دوره از جایزه کتاب سال قزوین در بخش ادبیات زبان‌های دیگر کتاب «دنیای دیروز: خاطرات یک اروپایی»، نوشتۀ استفان تسوایگ، ترجمۀ مهشید میرمعزی، در بخش تاریخ و جغرافیا کتاب «تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری اسماعیلیان (148 ـ 654ق)»، تألیف علی بابایی‌ سیاب و در بخش مستندنگاری/ دفاع مقدس کتاب «ماه و پروین: خاطرات همسر شهید جلال ذوالقدر»، تألیف زینب ‌‌السادات موسوی، مصاحبه‌گر: مهناز حیدری، مورد تقدیر قرار گرفتند. 

در ادامه در بخش کودک و نوجوان کتاب «سکوت به زبان مادری»، سرودۀ مهدی مردانی، و کتاب «گذری بر خاک نمناک (قصه‌هایی از ده بنای ایرانی میراث جهانی)»، تألیف مجید شفیعی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها