چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کتاب سال استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

همزمان با سومین روز از بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان، آیین اختتامیه جایزه کتاب سال و تجلیل از خادمان حوزه نشر و کتاب گلستان در گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین اختتامیه جایزه کتاب سال و تجلیل از خادمان حوزه نشر و کتاب گلستان با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اوقاف و امور خیریه استان گلستان، سرپرست اداره کل دفتر استاندار و روابط عمومی، جمعی از فرمانداران، روسای ادارات استانی و شهرستانی، اعضای شورای شهر، مسئولانی از صدا و سیمای گلستان و فعالان حوزه‌ی کتاب، کتابخوانی و کتابداری در صبح امروز چهارشنبه 26 آبان ماه در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در ابتدای مراسم «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن تبریک هفته کتاب، گفت: افتخار می‌کنیم پیرو دینی هستیم که معجزه ی پیامبرش کتابی است که برای همه ی عصرها و نسل‌ها باقی می‌ماند و رمز و راز رستگاری است.

وی با اشاره به اینکه در امر کتاب و کتاب خوانی شاهد رشد و توسعه‌هایی بوده ایم اما هنوز با شاخصه‌ها و کشورهای پیشرو در فرهنگ مطالعه فاصله داریم، گفت: نهضت کتاب خوانی از کانون گرم خانواده و در ادامه در مدرسه و جامعه شکل می‌گیرد که باید بدان توجه‌ی ویژه ای نشان دهیم.



کشمیری سپس به کلامی از  مقام معظم رهبری در خصوص توجه به امر کتاب و کتاب خوانی اشاره کرد و افزود: در پی ظهور و رشد فن آوری امروزه دسترسی به کتاب آسان تر شده و باید از این فرصت‌های به وجود آمده کمال بهره را ببریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در ادامه درباره روند برپایی جایزه کتاب سال استان گلستان مطالبی را عنوان کرد و افزود: ویژه این دوره از کتاب سال گلستان، 141 عنوان کتاب از سوی 98 شخص حقیقی و 43 نهاد حقوقی به منظور داوری ارسال شد که امروز پس از داوری‌های انجام شده ؛ 4 اثر برگزیده و 7 اثر شایسته ی تقدیر امروز معرفی می‌شوند.

وی ضمن اشاره به مشارکت 15 کتاب فروشی استان گلستان در طرح پاییزه کتاب 1400، ادامه داد: به مناسبت هفته کتاب برنامه‌هایی متنوعی چون سه پویش کتاب محور، معرفی مشاغل مرتبط با چاپ کتاب برای کودکان  و نیز نشست‌ها، بازدیدها و دیدارها و آیین کتاب گردی را اجرا می‌کنیم.

کشمیری با اشاره به اینکه هر مولفی که 2 اثر را به چاپ رسانده باشد؛ پس از مراحل قانونی می‌تواند به عضویت صندوق اعتباری هنر در آمده و از مزایای بیمه ای آن بهره مند شود، گفت: اهدای حدود 20 هزار جلد کتاب از ابتدای سال جاری در سطح استان گلستان داشته ایم.

سپس «آخوند میرزاعلی» مدیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی استان گلستان نیز ضمن تبریک هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، گفت: در این مراسم‌ها همه ساله به عنوان نمونه از چند فرد تجلیل می‌شود اما می‌دانیم همه‌ی افرادی که در حوزه ی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی فعال اند، شایسته تقدیر هستند.



وی ضمن اشاره به آیات و روایاتی که به فرهنگ مطالعه و اهمیت کتاب خوانی پرداخته اند، گفت: شیوع ویروس کرونا تاثیرات نامطلوبی در جنبه‌های گوناگون جامعه به وجود آورد اما ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی سعی کردیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

آخوندمیرزاعلی در توضیح فعالیت‌های انجام شده در ایام کرونایی، اظهارکرد: در ایام شیوع کرونا اقدامات متعددی را در راستای زنده ماندن فرهنگ کتاب خوانی چه در فضای مجازی و چه حقیقی انجام داده ایم که یکی از آن‌ها اجرای طرح رایگان «پیک کتاب» برای تامین نیاز اعضا کتابخانه‌های عمومی بود.

سپس مهمان مجازی مراسم «مهدی توکلیان» مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  نیز با تبریک هفته کتاب به فعالان این عرصه در استان گلستان، گفت: نامگذاری روزی در تقویم رسمی کشورمان به نام کتاب و کتابخوانی نشان از اهمیت آن دارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی در طی سالیان فعالیت‌هایی را انجام داده که با آمار و اعداد و ارقام قابل رسم و مشاهده است.



وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر اقدامات گسترده‌ای برای تامین کیفیت مطالعه و کتاب خواندن انجام شده است، افزود: یکی از این اقدامات، توجه به اجزای فعالیت‌های عمومی و خدمات گسترده فرهنگی و اجتماعی در کتابخانه‌ها بوده است و امیدواریم در سایه ی گسترش فرهنگ تمدنی و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی بتوانیم فعالیت‌های  موثر و ماندگاری را انجام دهیم.

در ادامه ی برنامه و پس از شعرخوانی موضوعی «حسین ضمیری» شاعر و پژوهشگر گرگانی، پخش کلیپ سخنان مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و سرود کتاب؛ از تعدادی از فعالان عرصه کتاب و کتاب خوانی (  اعضا فعال، خیرین، کتابداران، مسئولان، ناشران، کتاب فروشان و فعالان حوزه‌های مرتبط با کتاب و کتاب خوانی) برگزیدگان جایزه کتاب سال استان گلستان معرفی شدند.

پس از داوری آثار رسیده به این رویداد فرهنگی، در بخش برگزیدگان این دوره از جایزه کتاب سال استان گلستان از «مهدی سلیمی» نویسنده ی کتاب «رویکرد فقیهان به گونه‌های اوامر الهی»، «طه کوهرخی» و «فائزه محمد رفیعی» مترجم کتاب «نظریه میدان کوانتومی»،  «مهدی موحدی»، «احمد رمضانی سعادت آباد»  نویسنده کتاب «پلیمر‌ها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی» و «فرنار دهقانی فیروزآبادی» نویسنده کتاب «عامل دار کردن  استنت‌های قلبی» تجلیل شد.



همچنین از سوی داوران «امیر منصور طهرانچیان»، «حسنعلی آقا جانی» و «مهدی شهرازی»  نویسندگان کتاب «چالش محدویت‌های تجاری نامتعارف»، «سید مهسا میر محمدی» نویسنده ی  «روش‌های آنالیز داربست در مهندسی پزشکی»، «غلامحسین عبدالله زاده» ، «محمد شریف شریف زاده» نویسندگان کتاب «زیست بوم کار آفرینی دانشگاه محور در کشاورزی»،  «زلیخا عادلی» ، «عایشه جرجانی» ، «لیلا چوبداری»، «مینا امانی کر» و «حصل خانجانی» نویسندگان کتاب «نقش جان در تار و پود فرش ترکمن ،بررسی و شناسایی طرح و نقوش قالی ترکمن» ، «ابوذر خسروی» نویسنده کتاب «اسناد تاریخی فارسیان و دوزین»، «خدارحم بزی» نویسنده کتاب «حکمروایی شهری: اصول ،مبانی و تجارت»، « زهرا برجسته ملکی» نویسنده کتاب «افسانه‌های خاله سوسکه و آقا موشه» شایسته تقدیر شدند.

یادآوری می‌شود «جایزه کتاب سال گلستان» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، موسسه نام آوران استارباد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها