یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
جدال نظری درباره مضمون‌آفرینی در غزل معاصر

در نشست تخصصی «مضمون آفرینی در غزل معاصر»، بهروز یاسمی شاعر و منتقد و کارشناس برنامه، محمدعلی قاسمی شاعر و نویسنده و بهروز سپیدنامه شاعر و استاد دانشگاه و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به شعر به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشست «مضمون آفرینی در غزل معاصر» با حضور «بهروز یاسمی» شاعر و منتقد، «محمدعلی قاسمی» شاعر و نویسنده و «بهروز سپیدنامه» شاعر و استاد دانشگاه و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به شعر در حوزه هنری استان ایلام برگزار شد.
 
در این نشست که به صورت مجازی (فضای‌ اسکای روم) و حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد، دکتر «بهروز یاسمی» و کارشناس این نشست، مضمون آفرینی را موضوعی مربوط به شاعران پیشین دانست و گفت: آخرین شاعرانی که خود را مقید به مضمون آفرینی می‌دانستند شاعران سبک هندی و در راس آنها بیدل و صائب تبریزی بودند.

وی افزود: امروز دیگر مضمون‌آفرینی در غزل معاصر موضوعیتی ندارد و وجه مشترک شعر امروز خیال و سایر ابزار و آرایه‌های ادبی دیگر مرتبط به قالب شعر است؛ اما من اعتقاد زیادی به مضمون ندارم و مضمون محلی از اعراب ندارد.
 
 

در ادامه محمدعلی قاسمی شاعر و نویسنده ایلامی ضمن ابراز خوشحالی از حضور یاسمی شاعر هم‌استانی در این نشست مجازی گفت: ما هم اکنون در هزاره سوم با بحران مخاطب رو به رو هستیم و غزل در اواخر دهه هفتاد دچار تکرار شد و به بن بست رسید. هر چند آثار شاعران جوانی همچون موسوی در فرم علاوه بر شکل تغزل، مضامینی جدید به این قالب داده‌اند، ما در شعر امروز به دنبال شاعرانی هم‌چون: منوچهر نیستانی، حسین منزوی و قیصر امین پور و... هستیم. مضمون‌آفرینی در این وانفسای غزل معاصر که در تکرار و احساساتی‌گری دست و پا می‌زند، نیاز مبرم امروز ماست.

قاسمی با بیان اینکه نیاز غزل معاصر رویکردی تازه و توجه به المان‌هایی است که جنبه‌های دیگری از زبان، مضمون و تفکری درخور امروز را آشکار کند، تلاش کسانی از جمله کسانی که تحت عنوان غزل معاصر دست به خلق ابداعاتی در غزل زده‌اند ستود و گفت: این تلاش‌ها می‌توانند دری به تازگی و نوآوری که نیاز جدی ادبیات ماست باز کنند و بایسته است که ما اصالت را به نو آوری و خلق ظرفیت‌های بدیع در این عرصه دهیم.

شاعر مجموعه شعر تازه منتشر شده «تورات تنهایی» بر بسط بیشتر پویایی زبانی و فکری در غزل تاکید و اضافه کرد: الان چه در فضای غزل کشور و چه در استان ایلام بارقه‌هایی از حرکت در مسیر  نوجویی و خلق آثاری ارزشمند در این زمینه دیده می‌شود.
 
 
 
در ادامه یاسمی گفت: من مضمون به عنوان درون‌مایه را قبول ندارم و اصالت را به عاطفه و احساس می‌دهم و غزل باید به سمت ریشه‌های اصیل خود میل کند. یاسمی این تلاش‌ها را تحمیل نگاهی غیربومی و ناسازگار به غزل امروز دانست و تصریح کرد که غزل بایدبه شکل واقعی و رویکرد تغزلی و اصیل خود برگردد.

در ادامه شاعر مثنوی معروف «مخمل و ابریشم» در پاسخ به پرسشی در خصوص تجربه‌اش از سرودن غزل‌های کُردی تصریح کرد: ادبیات کردی، اغلب شفاهی است و نسبت به ادبیات فارسی کمتر مکتوب شده.شعر کردی مناسبات خاصی دارد که مربوط به مناسبات زبانی است و سرودن شعر کردی تجربه ی زیستی شاعر و نیز تجربه ی تعامل با فرهنگ است.
 

در ادامه «بهروز سپیدنامه» شاعر و جامعه شناس ایلامی نیز با اشاره به تعریف‌های مختلف از مضمون در فضای ادبی گفت:تنها با تعریفی جامع و مانع از مضمون می‌توان جنبه‌های مختلف را کاوید. وی با اشاره ای کوتاه به شعر حسین منزوی تصریح کرد: منزوی غزل آیینی و سیاسی هم دارد و جهان بینی ای را که مدنظرش است، در درون شعرش نشان می‌دهد.

وی رویکردهای مختلف در غزل را به نفع جریان غزل امروز دانست و تاکید کرد: این جریانات متفاوت به بالندگی ادبی در کشور منجر خواهد شد.

در ادامه شاعران حاضر و همراه در فضای مجازی، پرسش‌های خود را خصوص محور و موضوع نشست مطرح کردند و یاسمی به آنها پاسخ داد.
 
این نشست با خوانش شعرهایی از شاعران جوان و پیشکسوت که در جمعی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دور هم جمع شده بودند، به پایان رسید.
 
حوزه هنری استان ایلام، با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های داستان و شعر، برگزاری کارگاه‌های فن نویسندگی، آیین پاسداشت هنرمند برتر سال رونمایی از آثار تازه منتشرشده و حمایت‌ از تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری و... گام‌های موثر و جریان سازی در اعتلا و بالندگی عمومی و تحصصی فرهنگ و ادب و هنر استان ایلام بر می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها