سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
ماجرای کتاب در محافل عزاداری سیدالشهدا(ع) کمرنگ بوده است/ میز کتاب در هیئات دایر می‌شود

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم رونمایی از نمایشگاه مجازی «نسل حسینی» با اظهار تأسف از این‌که در سبد گسترده و متنوع عزاداری سیدالشهدا(ع) پیش از این ماجرای کتاب کم‌رنگ بوده است، گفت: امسال همزمان با برپایی هیئات مذهبی مقرر شده میز کتاب در این مراکز دایر شود و کتاب‌های مناسب به جوامع هیئتی و منبری معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از نمایشگاه مجازی «نسل حسینی» با محوریت کتاب‌های محرم و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری و محمد حمزه‌زاده، امروز 19 مرداد در حوزه هنری برگزار ‌شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم ضمن گرامیداشت فرارسیدن ایام محرم گفت: کتاب حوزه عاشورا به واقع به کتابت کشیدن باطن مردم و مکتوب‌کردن حکایت دلدادگی آن‌هاست و این سنت همواره جاری بوده و در طول سالیان متمادی شاهد بوده‌ایم که مردم فرهیخته ما از میان کتاب‌های مختلف، از کتاب‌های عاشورایی بیشتر استقبال کرده‌اند.
 
وی اظهار کرد: با توجه به این که در شرایط کرونایی، زمینه حضور در کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌ها کم شده است، امکان دسترسی به کتاب یک ضرورت است. در عین حال کتاب‌های معرفتی حوزه عاشورا مثل سابق در دسترس نیست در چنین شرایطی طبیعتاً ضرورت برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها را هر اهل فرهنگی تصدیق می‌کند. خوشبختانه در بنیاد کتاب و مجموعه دلسوزان حوزه نشر انقلاب اسلامی برای گردهم آوردن کتاب‌های حوزه عاشورا و معرفی برگزیدگان این کتاب‌ها تلاش‌های بسیاری شده است و امروز بهره‌مندی از این نمایشگاه که به مناسبت اولین روز محرم به صورت نمادین در حوزه هنری افتتاح شد برای همگان مهیاست.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی اظهار کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه، یادآوری ضرورت مطالعه کتاب و کتابخوانی در حوزه معرفتی و عاشورایی است و امیدواریم شاهد استقبال خوب از سوی همه اقشار جامعه از کودکان و خردسالان تا فرهیختگان باشیم و به دنبال آن بازتولید و نشر کتاب‌ها روزافزون باشد.
 
وی افزود: جای تأسف دارد که در سبد گسترده، متنوع و رنگارنگ عزاداری سیدالشهدا(ع) پیش از این ماجرای کتاب کم‌رنگ بوده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که از مسئولان سیاه‌پوش کردن اماکن مختلف، کسانی که در این هیئات ماسک به دست افراد می‌دانند تا شاعران و نوحه‌خوانان همه جزء خادمان عزای سیدالشهدا(ع) هستند، اما به لحاظ عرفی در این سده اخیر باید غصه بخوریم که افرادی که در کار نشر و عرضه کتاب عاشورایی فعالیت می‌کنند کمتر در این زمین دیده شده‌اند.
 


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: در اهمیت کتاب همین بس که خداوند برای رساندن پیام خود، کتاب را انتخاب کرده است. معجزه‌ای که دیگران از آوردن مانند آن عاجزند. این که ما کتاب را دست کم گرفتیم، همه‌جا و به طور خاص در ترویج فرهنگ عاشورایی ضرر کردیم.
 
وی بیان کرد: اینکه بتوانیم ماجرای کتاب را در قالب فضای مجازی و میز کتاب به محافل عزاداری پیوند بزنیم، خیلی اتفاق مبارکی است و یک گام رو به جلو در تلاقی کتاب و معارف اهل بیت(ع) است. انشاالله به همت اهالی کتاب، خیرین و واقفین علاوه بر هزینه برای پرچم و تهیه غذا برای نیازمندان، باب خیر و نذر فرهنگی نیز باز شود. ما نیز متعهد به انجام خدمت در این زمینه هستیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی عنوان کرد: حکایت مظلومیت کتاب، مخفی نیست. همه این حقیقت را می‌دانند. امید است که در دوره جدید کار وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب و ماجرای کتاب‌خوانی مورد توجه قرار گیرد. بازنشر کتاب‌های فاخر و تولید آثار جدید به زبان‌های مختلف یک ضرورت است، اما آن‌قدر به اهالی نشر سخت می‌گذرد که این چرخه به خوبی نمی‌چرخد، زیرا قدرت اقتصادی مردم پایین آمده و در حالی که مردم ضرورت‌های اولیه زندگی از سبد خریدشان کم شده، حتماً حاکمیت برای تحفیظ فرهیختگان جامعه باید اهتمام نشان ‌دهد. امیدواریم در دوره جدید اعتنا و اهتمام به کتاب افزون شود و در میان کتاب‌ها، کتاب‌های حوزه معرفتی و عاشورایی دراولویت قرار گیرد. ما نیز به نوبه خودمان در سازمان تبلیغات اسلامی حتی با تأمین حداقلی نقدینگی برای چاپ و فروش آثار فاخر حمایت خواهیم کرد.
 
وی تصریح کرد: امسال همزمان با برپایی هیئات مذهبی مقرر شده میز کتاب در این مراکز دایر شود و کتاب‌های مناسب به جوامع هیئتی و منبری معرفی شود و به دنبال استقبال از این کتاب‌ها می‌توانیم به چرخه تولید و نشر کتاب کمک کنیم.‌
 


محمد حمزه‌زاده، مدیرعامل بنیاد کتاب سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه این مراسم با بیان این‌که یک نمایشگاه دائمی حوزه کتاب‌های عاشورایی جایش در فضای ترویج و تبلیغ کتاب‌های حوزه دین خالی بود، گفت: نمایشگاه «نسل حسینی» بنا دارد این نقش را بر عهده بگیرد. فعلاً در نمایشگاه حدود ۴۵۰ عنوان کتاب وجود دارد که به مرور تکمیل می‌شود. مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه غیر از دائمی بودنش این است که اطلاعات و فراداده تحلیلی ـ تبیینی درباره کتاب‌ها و سیرهای مطالعاتی در حوزه عاشورا در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: این نمایشگاه برای کتاب‌هایی که چاپشان تمام شده و موجود نیست ایجاد دسترسی می‌کند. همزمان با نمایشگاه مجازی، نمایشگاه فیزیکی را هم دایر کرده‌ایم و کارشناسان حوزه تبلیغ و ترویج دین با دعوت قبلی در این نمایشگاه حضور می‌یابند و از نظرات کارشناسان مطلع می‌شوند. امیدواریم برپایی این نمایشگاه، یک برنامه دائمی و ماندگار برای دسترسی به محتوای کتاب‌های عاشورایی باشد.
 
حمزه‌زاده عنوان کرد: این نمایشگاه مربوط به همه ناشران کشور است. در حال حاضر 125 ناشر کتاب‌هایشان را در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند که تعداد آن‌ها بیشتر خواهد شد. فعلاً به این تعداد اکتفا کرده‌ایم. برآورد این است که حدود  1700 کتاب از 300 ناشر دریافت کنیم.
 
وی افزود: حوزه روایت و ادبیات داستانی اقبال خوبی به موضوع عاشورا داشته و کتاب‌های کودک و نوجوان، روند رو به رشد دارد. این‌گونه نمایشگاه‌ها زیرساخت خوبی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کند و خوشبختانه در حال حاضر تنوع خوبی در حوزه ادبیات داستانی برای کودکان و بزرگسالان وجود.
 


علی‎‌اکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر نیز در رابطه با برپایی این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «نسل حسینی» تلاش دارد تا همه کتاب‌های مربوط به بحث عاشورا و امام حسین(ع) به صورت حرفه‌ای و مجازی گردآوری کند تا مردم به جای این‌که بین ناشران و کتاب‌فروشی‌های مختلف دنبال کتاب باشند در قالب این نمایشگاه به هر کتابی از هر ناشری بخواهند دسترسی داشته باشند.
 
وی عنوان کرد: نمایشگاه «نسل حسینی» برای کتاب‌های محرم و عاشورا اختصاص یافته و قرار است به مرور تکمیل شود. در فاز اول این نمایشگاه، ۶۰۰ کتاب از ۱۲۰ ناشر توانستیم در این نمایشگاه جمع‌آوری کنیم که به مرور تکمیل می‌شود و امیدواریم در فاز بعدی بتوانیم تعداد بیشتری از کتاب‌ها را عرضه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها