پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
برگزیدگان سومین دوره جایزه کتاب اشراق زنجان معرفی شدند

برگزیدگان سومين جشنواره جايزه کتاب اشراق زنجان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، مراسم اختتامیه سومين جشنواره جايزه کتاب اشراق انجمن دوستداران تاريخ و فرهنگ زنجان با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در محل سالن کارخانه کبريت زنجان برگزار شد.

در این مراسم، لوح سپاس به کتاب «سنگ‌نوشته‌های دوره اسلامی استان زنجان»، اثر خانم پرستو قاسمي اندرود اهدا شد.

در اين کتاب ۵۶ سنگ نوشته تاريخی دوره اسلامي استان زنجان شامل سنگ فرمان، سنگ وقف، سنگ يادبود، سنگ محراب، سنگ قبور و سنگ آب معرفی و بازخوانی شده‌اند.

همچنین کتاب «راز زندگی بقا» به قلم آقای مسعود بابازاده نیز از این جشنواره لوح سپاس دریافت کرد.

اين کتاب حاوي زندگی نامه شهيد «بقا ثمين تاب» است. زندگی بقا از لحظه تولد تا لحظه شهادت رازهایی در دل داشته است شايد جز خداوند هيچ کس نمی داند پدر و مادر بقا، چه کساني بودند و چرا در اولين روز تولدش او را در کوچه رها کردند و رفتند.

داوران جشنواره، سومین لوح سپاس را به کتاب «قصه‌هاي حاج بابا»  -که دربردارنده دو ضرب‌المثل «ايش قالسا، اوستونه قار ياغار...» و «الله بير قاپيني باغلاسا، آيري قاپي آچار، در قالب داستان براي گروه سني کودک و نوجوان تصويرسازی شده است- اهدا کردند.

 نويسندگی اين ضرب‌المثل‌ها بر عهده آقای «وريا نيک منش» بوده و خانم «مريم هاشم‌نژاد» نيز تصويرسازی داستان را برعهده داشته است.

کتاب برگزيده سومين جشنواره کتاب اشراق در حوزه تاريخ استان نیز «تاريخ سجاس از آغاز تا دوران معاصر» نوشته شهرام رفيعي، نويسنده و شاعر اهل شهرستان خدابنده بود که در اين کتاب با بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ای و مستندات و يافته‌های تاريخی و همچنين با استناد به نقل قول‌های مورخان و نويسندگان به معرفی گستره و پيشنيه تاريخی فرهنگی شهر سجاس از آغاز تا دوره قاجاريه و جاذبه‌های تاريخی و گردشگری و مشاهير اين شهر پرداخته شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان در این مراسم با اشاره به تشکیل شش کارگروه در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان اظهار کرد: کارگروه فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، بانوان، خانواده، قرآنی و دینی شامل این کارگروه‌ها است.

غلامرضا نظری با اشاره به اینکه این کارگروه‌ها شورای عالی‌تری دارند که اتاق فکر اصلی است، افزود: در این شورای عالی ایده و برنامه‌های هر شش کارگروه جمع‌بندی می‌شود و طبق نظرات اعضا تولید ایده می‌شود و در این کارگروه از ظرفیت‌های اعضای کارگروه استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش بودجه سازمان فرهنگی در سال جاری گفت: با توجه به گستردگی فعالیت‌های سازمان فرهنگی در سال جاری بودجه این سازمان 2.5 برابر شده و به 7.5 میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری در سال جاری کنگره 3535 شهید است، تصریح کرد: با توجه به ماموریت سازمان در این برنامه مهم فرهنگی بخشی از بودجه به آن اختصاص یافته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه اقدامات سازمان فرهنگی در کنگره 3535 شهید، حمایت از اقدامات فرهنگی از جمله چاپ کتاب است، اضافه کرد: این اقدامات در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد.

وی در ادامه از برگزاری مسابقه داستان نویسی قلم جوان خبر داد و افزود: این مسابقه با عنوان «قلم جوان» برگزار می‌شود که علاوه بر سازمان فرهنگی چند ارگان فرهنگی دیگر نیز در برگزاری آن مشارکت دارند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان با اشاره به اینکه جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود، اضافه کرد: محورهای بخش «علمی و تخیلی» این جشنواره شامل زنجان 1450، قهرمان زنجانی من، اگر من رئیس قاره آسیا بودم، نماز و عبادت، غدیر و ولایت، عفاف و پاکدامنی، دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و شهدای زنجانی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها