پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
مردم‌شناسی و عدالت‌گستری از ویژگی‌های منحصر به فرد سعدی است

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انسان محوری‌ترین موضوع در آثار سعدی و مردم‌شناسی و عدالت‌گستری از ویژگی‌های منحصر به فرد این شاعر شیرین سَخن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منوچهر جوکار در ویژه برنامه «سرو اردیبهشت» بزرگداشت سعدی که شامگاه گذشته به صورت مجازی برگزار شد، از جمله ویژگی بارز شاعر قرن هفتم  را سفرهای طولانی به اقصی نقاط جهان از حجاز، عراق، آفریقا شام ، ایران و.. برشمرد و افزود: حاصل سفرهای شیخ شیرازی نگاه، ذوق و تأملات شخصی است که خیلی مسافران ندارند.

رئیس شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خوزستان با بیان اینکه سعدی 30 سال از دوران زندگی خود را در سفر گذرانده است، تصریح کرد: سفر در روزگاران قدیم پر از رنج و مشقت بود و مسافر در طول مسیر با حوادث زیادی چون گرما، سرما، طوفان، راهزنان و ... روبرو بود و این امکان وجود داشت که مسافر هرگز  به مقصد نرسد؛ اما سعدی با همه این تلاطمات دست و پنجه نرم می‌کرد و به سفر خود برای کسب تجربه و پختگی ادامه می‌داد.

این نویسنده و پژوهشگر خوزستانی بیان کرد: ذوق و بصیرت شیخ اجل که لحظه لحظه ثبت شده، حاصل آن در قالب هنرهای حکمت در گلستان و بوستان نشان داده می‌شود که دستمایه تجربیات زیستی وی در سفر بوده است که توانسته با همه طبقات جامعه از شاه، وزیر و مردم عادی همسفر باشد و از جلوه‌هاِی تجربه زیستی سعدی، مشتاق حیات مردم بود که خود می‌تواند به عنوان موضوع یک پژوهش مستقل و ارزشمند قرار گیرد.

جوکار پختگی سعدی در آثارش را نتیجه سفرها و نشست و برخاست‌های وی با عموم جامعه برشمرده و اضافه می‌کند: موضوع بندی تعداد فصل‌ها و عناوینی که سعدی در آثارش به کار برده، ناشی از مردم شناسی وی است که انسان را محوری ترین مسأله بیان کرده است.

نویسنده اثر «مثل بیشتر وقت‌ها» در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: سعدی در َنقل تجربه‌های واقع گرا برخورد رئالیستی داشته و آنچه روایت می‌کند واقعی و برداشت‌های خود از اتفاقاتِ پیرامونش است و زمانی که  سرگذشت گروهی را از قول مفسران و بزرگان نقل می ‎کند، گاهی خودش را در معرض نقد قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه نمونه‌ دغدغه‌ها و چهره‌ آرمانی سعدی در کتابِ بوستان نزدیک‌تر است، گفت: اگر برای سعدی در اثر بوستان یک مرکز ثقل در نظر بگیریم، دادگستری و عدالت محوری برای او یک اصل مهم به شمار آمده است و در جای جای این کتاب، به تجربه‌های زیستی مردم‌شناسی اشاره کرده است.

در این نشست شاعران استان چون محدثه الماسی، ودود جوانی، حسین علی‌پور و شاعران دانشجو متشکل از : حمید‌رضا دالوند، حسین پور‌مغینمی، ریحانه فیروزی و محدثه حبیبی به شعرخوانی پرداختند.

یادآوری می‌شود این بزرگداشت به همت انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی با همکاری محفل ادبی قیصر امین‌پور، کتابخانه مرکزی خوزستان و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه خوزستان) برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها