دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
«صد سال سینما در مشهد»؛ روایت تاریخ سینما در مشهد

به بهانه روز سینما کتاب «صد سال سینما در مشهد» به قلم مرحوم حسین پورحسین از فعالان قدیمی و باسابقه مشهدی در حوزه سینما را مرور کردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‎رضوی، کتاب «صد سال سینما در مشهد» با نگارش و پژوهش حسین پورحسین در 315 صفحه چاپ شده، حاوی 800 عکس از تبلیغات و آگهی‌های روزنامه‌ای درباره سینما در مشهد و گفت‌وگو با  اشخاص و دست‌اندرکاران سینما و مستندات است که توسط حوزه هنری خراسان رضوی در سال 1389 منتشر شد و از منابع مهم درباره گذشته هنر هفتم در مشهد و خراسان محسوب می‌شود.

کتاب «صد سال سینما در مشهد» نتیجه 41 سال تحقیق و پژوهش پورحسین درباره سالن‌های سینما در مشهد، موسسان سینما و فیلم‌های نمایش داده شده در سینماهای مشهد است.

تاریخچه پژوهش در خصوص این کتاب از سال 1347 در جریان افتتاح سینما دیاموند (هویزه) مشهد و مصاحبه با وارطان دانیال پطروسیان یکی از موسسان سینما آغاز شد که وی از سال 1305 به‌عنوان نخستین مدیر سینما در مشهد مشغول به کار بوده است.

کتاب نثری کاملا ژورنالیستی و غیر آکادمیک دارد و نویسنده کتاب صد سال سینما در مشهد تلاش می‌کند تاریخ تاسیس سالن‌های سینما در مشهد ارائه دهد و مهمترین مزیت کتاب «صد سال سینما در مشهد» استفاده از منابع کتبی و شفاهی است؛ استفاده از اسناد و مدارک موجود دربایگانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی‌ایران، مرکز اسنادآستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خراسان، اسناد شخصی و بهره گیری از عکس‌ها و آگهی‌های سینمایی قبل از انقلاب از لابلای روزنامه‌ها از ویژگی‌های این اثر است.

استناد به روزنامه ها و مجلاتی همچون مجله ترقی،روزنامه آفتاب شرق، روزنامه اطلاعات وروزنامه خراسان و گفت‌وگو با افرادی مانند جعفر نراقی، اصغر شکوهی، خانم آنا داوودیان، وارطان دانیال پطروسیان، سید عبدالرضا ازغدی، غلامرضا ذوقیان، میرزا ابراهیم میرفندرسکی، غلامرضا ذوقیان، سید محمد بوستانی سروش، فریدون ظهیری، سهراب سرابی، حسین عدالتی، حسین گلچین، احمد قفلی و استفاده از کتاب‌های تاریخ سینما مانند تاریخ سینمای ایران تالیف مسعود مهرابی، فرهنگ سینمای ایران به قلم حمید شعاعی، تاریخ سینمای ایران از جمال امید و سی سال پشت صحنه تئاتر از اصغر میرخدیوی از دیگر ویژگی‌های کتاب «صد سال سینما در مشهد» است.

در کتاب «صد سال سینما در مشهد» خواننده با نخستین سینماها و افرادی که تلاش کرده اند تا سینما در مشهد پابگیرد آشنا خواهد شد و ضمن آن نیز از تاریخ 30 سالن سینما در مشهد، موسسان، محل سینما و فیلم‌های نمایش داده شده در طول یک‌صد سال گذشته آگاه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها