سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
اولین اثر یوران آرنه ترجمه شد/کتابی مقدماتی و آسان‌فهم درباره جامعه‌شناسی

«جامعه را ببینیم» را می‌توان به‌عنوان مرجعی مقدماتی و آسان‌فهم جامعه‌شناسی برای مخاطبان عام معرفی کرد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «جامعه را ‌ببینیم: مقدمه‌ای بر مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌های جامعه‌‌شناسی» اثر یوران آرنه، با ترجمة دکتر حسن حسینی کلجاهی، مدرس جامعه‌شناسی در سوئد، ترجمه شده است.

این کتاب را می‌توان به‌عنوان مرجعی مقدماتی و آسان‌فهم جامعه‌شناسی برای مخاطبان عام معرفی کرد که جامعه‌شناسی حرفه‌ای از خلال سال‌ها تحقیق و تدریس و به‌صورت چکیدة گیرا از تمام کتاب‌هایی که تاکنون برای مخاطبان دانشگاهی و عمومی نوشته است؛ کتابی که البته شوق مطالعة بیشتر و تخصصی‌تر را در مخاطب برمی‌انگیزد. همچنان که جامعه‌شناسان مطرح دیگری چون پیتر برگر با کتاب «دعوت به جامعه‌شناسی» و نیز آنتونی گیدنز تلاش کرده‌اند جامعه‌شناسی را به زبانی ساده برای عموم توضیح دهند.

به نوشتة مترجم در مقدمة کتاب، یوران آرنه یکی از شناخته‌ترین جامعه‌شناسان سوئد است. او در 1944 در استکهلم متولد شده، در 1964 شروع به تحصیل جامعه‌‌شناسی در دانشگاه استکهلم کرده، در 1976 مدرک دکتری خود را از دانشگاه اوپسالا گرفته و در 1994 به مقام پروفسوری در دانشگاه استکهلم رسیده است. بین سال‌های 1996 و 2002 سرپرست «مؤسسه جامعه‌‌شناسی دانشگاه استکهلم» بوده و سال‌های طولانی نیز در «مرکز مطالعات سازمانی» به پژوهش درباره سازمان‌های اجتماعی سوئد پرداخته است. موضوع اصلی تحقیقات او تغییر در ساختار طبقاتی جامعه سوئد و جامعه‌‌شناسی سازمان‌ها است.

آنگونه که حسینی در معرفی کارنامه استاد سابق و همکار کنونی‌اش در سوئد نوشته، آرنه کتاب «جامعه را ببینیم» را در سال 2007 به چاپ رسانده است: «به این دلیل، می‌توان گفت خلاصه‌ای از تجربیات طولانی او در زمینه پژوهش و تدریس جامعه‌‌شناسی است. کتاب به زبان ساده و روزمره برای افراد غیرمتخصص نوشته است، ولی این سخن به این معنی نیست که محتوای آن عمق کمتری دارد و فاقد ظرایف پیچیده جامعه‌‌شناسی است.»

آرنه کتاب‌ها و مقالات زیادی، هم به زبان سوئدی و هم به زبان انگلیسی، نوشته است که از آن جمله‌اند: «سازمان بیرون سازمان‌ها» (2019)؛ جامعه در میان ما:‌‌ درباره دوستی، عشق، روابط و سازمان‌ها» (2014)؛ «سازمان‌ها، جامعه و جهانی‌شدن: سازوکار‌های کندی تغییر و تصورات نوآوری» (با همکاری آپُستُلیس پاپوکستاس) (2014)؛ «سازمان‌ها و جامعه: چشم‌اندازهای تحلیلی» (1999)؛ «دولت‌ها و سازمان‌ها» (1998) و «سازمان‌های اجتماعی» (1994)
کتاب «جامعه را ببینیم» شامل پنج فصل است. «فصل یک: جامعه در میان مردم است» به چیستی پدیده و مفهوم جامعه و نسبت آن با فرد و خانواده می‌پردازد. مسائلی مثل قشربندی اجتماعی، تبعیض طبقاتی، مسألة مهاجران در کشورهای غربی، زنان و تبعیض جنسی و... از بسیار مسائلی هستند که در این کتاب به‌عنوان دغدغة جامعه‌شناسان مطرح می‌شوند.
«فصل دوم: تحقیق درباره چیزی که همه می‌دانند» به روش تحقیق جامعه‌شناسی توجه دارد و خصوصاَ روش‌های میدانی و مشاهده را در کنار روش‌های آزمایشی برای مخاطبان علاقه‌مند معرفی می‌کند.

«فصل سوم: چرا اینهمه تئوری جامعه‌‌شناسی هست؟» به نظریه‌های مختلف جامعه‌شناسی می‌پردازد و معضل انتخاب بهترین نظریه را می‌شکافد. در ادامه، افزون بر کلاسیک‌هایی چون دورکیم، وبر، مارکس و زیمل، سه چهره مطرح معاصر جامعه‌شناسی، یعنی هابرماس، بوردیو و گیدنز، را با برخی مفاهیم نظریه‌هایشان معرفی و نقد می‌کند.

از نکات جذاب در این کتاب، توجه روی مسائل بومی کشور نویسنده است که می‌تواند برای مخاطبان ایرانی هم در ایجاد پرسش و تلاش برای یافتن نظریه‌های متناسب با آن ایجاد چالش کند. «فصل چهارم: چشم‌اندازهای جامعه‌شناختی سوئد» نسبت آکادمی جامعه‌شناسی با جامعه سوئد و فراز و فرودهای نظریه‌ها در آن را از زمان سیطره پوزیتیویسم تاکنون بررسی می‌کند و نیز به موقعیت حوزه‌های جامعه‌شناسی رفاه و جامعه‌شناسی سازمان‌ها در سوئد و نسبت علوم اجتماعی با سیاست‌ورزی چپ و سیاست‌گذاری دولتی توجه دارد.

«فصل پنجم: جامعه‌‌شناسی در جامعه» تلاش می‌کند ضمن جمع‌بندی، به این پرسش‌ها پاسخ دهد که آیا جامعه‌شناسی می‌تواند مانند علمی کاربردی مشکلات ما را به‌کلی حل کند؟ رابطه جامعه‌شناسی با دولتمردان چیست؟ رابطه جامعه‌شناسان با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها چه مخاطراتی دارد؟ پرسش‌های که برای هر دانشجو و محقق علوم اجتماعی یا هر کسی که از آنان توقعات علمی یا عملی دارد، جالب خواهند بود.

کتاب «جامعه را ‌ببینیم: مقدمه‌ای بر مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌های جامعه‌‌شناسی» اولین اثر یوران آرنه است که به فارسی ترجمه می‌شود. حسن حسینی کلجاهی پیشتر کتاب‌هایی چون «جامعه‌‌شناسي» اثر تی. بی. باتومور و «مدرنیته و هلوکاست» زیگمونت باومن را به فارسی برگردانده است.

کتاب «جامعه را ‌ببینیم: مقدمه‌ای بر مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌های جامعه‌‌شناسی» را نشر افکار با طرح جلدی از پرویز بیانی در 154 صفحه به بهای 65000 تومان به مخاطبان عرضه کرده است.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها