شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
حد و مرزت را تعیین کن تا آرامشت را بیابی

تعیین مرزهایتان ایندا ممکن است ناخوشایند باشد. ممکن است احساس گناه کنید و از خودتان بپرسید که آیا کار درستی انجام می‌دهید یا نه. اما به هر حال مرزهایتان را تعیین کنید

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تازگی انتشارات کتاب کوله پشتی راهنمایی برای کامیابی در ارتباط با دیگران را با عنوان «حد و مرزت را تعیین کن تا آرامشت را بیابی» اثر ندرا گلاور تواب و ترجمه سارا ثابت روانه بازار نشر کرده است. ندرا گلاور تواب نویسنده این اثر روان درمانگر معتبر و متخصصص رشته روابط است که در فضای اینستاگرام نیز طرفداران بسیاری دارد. او در این اثر به یکی از اساسی‌ترین نیازها در زندگی اجتماعی امروز یعنی روابط با دیگران می‌پردازد و بر این نکته مهم و اساسی دست می‌گذارد که چگونه می‌توانیم در این ارتباط که هم اکنون شکل‌های پیچیده‌تری هم به خود گرفته، حد و مرزمان را با دیگران مشخص کنیم. او در این اثر با تعریف‌هایی جامع و مرتبط با واقعیت، راهی ساده و در عین حال قدرتمند برای تعیین حد و مرزهایی سالم در جنبه‌های مختلف زندگی ارائه می‌دهد و در این مسیر نیز از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه درمان شناختی-رفتاری بهره می‌جوید. نویسنده در فصول کتاب با بهره‌گیری از فضای روایت داستانی شرایط و موقعیت‌های زندگی واقعی و روزمره مرتبط با ارتباط را برای مخاطبانش برجسته می‌کند او در مقدمه در توضیح شکل‌بندی کتاب می‌نویسد:«برای مدت چهارده سال این افتخار را داشته‌ام که به دیگران کمک کنم به روابطشان معنا بخشند و شهامت آن را بیابند که روابطی سالم برقرار کنند.

در این صفحات داستان‌هایی خواهید خواهند که به شما کمک خواهند کرد درک عمیق‌تری از چگونگی آشکار شدن مسائل تعیین حد و مرز در زندگی واقعی داشته باشید. این داستان‌ها، داستان‌های واقعی تعاملات من با مراجعه‌کنندگانم هستند.همه اسم‌ها، هویت‌ها و جزییات تغییر یافته تا ناشناس باقی بمانند. امیدوارم خودتان را در داستان‌های دیگران پیدا کنید و یاد بگیرید چگونه روابطتان را تغییر دهید.» نویسنده در پایان هر فصل برای تاثیر بیشتر مطالب ارائه شده پرسش‌ها و تمرین‌هایی نیز ارائه می‌دهد.

این اثر از دو بخش اصلی و 15 فصل تشکیل شده است. بخش اول کتاب با عنوان درک اهمیت حد و مرزها خود شامل 9 فصل است که عبارتند از : مرزها چه چیزی هستند؟، نداشتن مرزهای سالم، چرا مرزهای سالمی نداریم؟، شش نوع از حد و مرزها، نقض مرزها چگونه است، تشخیص و بیان مرزها، مرزهای غیر شفا و نامفهوم، آسیب روحی و مرزها و برای احترام گذاشتن به مرزهایتان چه کاری انجام می‌دهید؟

همانطور که ازعناوین سر فصل‌ها بر می‌آید این بخش از کتاب تمرکز خود را بر شناخت مرزهای سالم ارتباطی و آگاهی از آسیب‌های مخدوش شدن آن‌ها قرار داده است. با خواندن این بخش، به اشتراک بسیاری از مشکلات میان خودمان و افراد دیگر پی می‌بریم و   این که کدام رفتارهای ارتباطی ما اشتباهاتی است که در ادامه باعث می‌شود در زندگی روزمره متحمل چالش‌ها و فشارهای ناخواسته از سمت اطرافیانمان شویم.

در حقیقت بخش اول کتاب را باید به نوعی طرح مسئله در نظر بگیریم و بنابراین نویسنده در بخش دوم کتاب به سراغ ارائه راه کارها برای برخورد با موقعیت‌ها می‌رود. در این بخش با عنوان این گونه می‌توانید به تعیین مرزها بپردازید، نویسنده به طور مشخص به نهادها و موقعیت‌هایی که ارتباط و مرز در آن‌ها پررنگ‌تر می‌شود اشاره می‌کند: خانواده، روابط عاطفی، دوستی، کار، فناوری و شبکه‌های اجتماعی و در نهایت فصل پایانی کتاب چه باید کرد؟ که با این جملات مخاطب خود را به حفظ مرزها دعوت می‌کند: «تعیین مرزهایتان ایندا ممکن است ناخوشایند باشد. ممکن است احساس گناه کنید و از خودتان بپرسید که آیا کار درستی انجام می‌دهید یا نه. اما به هر حال مرزهایتان را تعیین کنید. احساس ناخوشایند را پشت سر بگذارید و حتی در هنگام احساس ترس از این کار دست نکشید؛ خودتان را به چالش می‌کشید تا سالم‌تر باشید و روابط سالم‌تری داشته باشید. تردید بخشی از این فرآیند است و احساس ناامنی هنگام امتحان چیزی تازه کاملا طبیعی است. پس به محض شروع تعیین مرزها، راهتان را ادامه دهید، زیرا ثبات مهم‌ترین بخش این فرآیند است.»

«حد و مرزت را تعیین کن تا آرامشت را بیابی» نوشته ندرا گلاور تواب با ترجمه سارا ثابت در 304 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 90 هزار تومان توسط انتشارات کتاب کوله‌پشتی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها