چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
پرچم را بدزد دختر!

«آماده باش»، نوشته و تصویرسازی ورا برازگل با ترجمه نگار عباس‌پور، یک رمان گرافیکی دورنگ است که چند هفته اردوی تابستانی را از منظر یک دختر ده‌ساله روایت می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌؛ سیداآیین موسوی‌زاده- «آماده باش» اثری است در سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات فرست سکند منتشر شده و -آن‌چنان که نویسنده در آخر کتاب شرح می‌دهد- در واقع برگرفته از خاطرات واقعی خود اوست که دو تابستان را در اردوگاه جامعه‌ روسی‌های مقیم آمریکا گذرانده بود. کتاب آمیخته‌ای از طنز، تنهایی، مبارزه، جامعه‌ی مهاجران و... است.


ورا برازگل اغلب با نام هنری «ورابی» شناخته می‌شود و یک هنرمند آمریکایی روس‌تبار است که با خانواده‌اش از پنج‌سالگی در این کشور زندگی می‌کند؛ کارتونیستی که چه در قالب کتاب‌ و چه در قالب انیمیشن، آثاری متعدد را ساخته و موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده؛ مثل جایزه‌ی بهترین فیلم پویانمایی از انجمن فیلم پورتلند برای فیلم اسنوبو و جایزه‌ی هاروی برای بهترین رمان گرافیکی نوجوان برای کتاب روح آنیا.

هرچند ورابی‌ چندان در ایران شناخته‌شده نیست؛ اما علاوه بر اثر حاضر، کتاب «دست از سرم بردارید» نیز از او به فارسی منتشر شده که جایزه‌ی کالدکوت را برایش به ارمغان آورده بود. این نشان از سال ۱۹۳۷ هر ساله به برجسته‌ترین کتاب تصویری آمریکا تعلق می‌گیرد.
 
پدر و مادر ورا از هم جدا شده‌اند و ورا با مادرش زندگی می‌کند و به امریکا نقل مکان کرده. دوستان ورا در خانه‌هایی شیک زندگی می‌کنند و والدین‌شان می‌توانند آنان را به بهترین اردوگاه‌های تابستانی بفرستند؛ اما مادر ورا قادر به صرف چنین خرج و مخارج لوکسی نیست؛ با این حال، ورا یک کمپ تابستانی مخصوص روس‌ها را پیدا می‌کند و مادر، او و برادرش، فیلیپ را به آن اردو می‌فرستد.

ورا تلاش می‌کند با دخترهای بزرگ‌تر از خودش دوست شود؛ ولی کم‌تر موفق می‌شود و حتی به خاطر برباددادن خوراکی‌ها و همین‌طور دزدیده‌شدن پرچم گروه در شیفت نگهبانی او نزد گروه منفور می‌شود.

اما کم‌کم می‌تواند راه دیگری را برای غلبه بر تنهایی پیدا کند. او و دوست جدیدش که هشت ساله است، می‌کوشند پرچم پسرها را بدزدند.

سازگارشدن با شرایط و محیط جدید، بن‌مایه‌ی اصلی کتاب ورابی‌ است که به‌خوبی هم از عهده‌ی آن برآمده و نقاشی‌های خوب و فضاسازی عالی نیز به اثر کمک شایانی کرده است.

مولف در موخره‌ای که بر کتاب نوشته، آورده است: «داستان این کتاب هم واقعی است و هم ساختگی. حتی اگر آدم همه‌چیز را از یک دوره‌ یک‌ماهه مربوط به بیست سال پیش به یاد داشته باشد، این احتمال وجود دارد که آن اتفاقات دستمایه کافی برای داستانی عالی نشوند. در طول اردو، روزهای زیادی می‌گذرند؛ بدون این‌که اتفاق جالبی بیفتد. بعد یک عالم اتفاق جالب می‌افتد؛ ولی برای دیگران. حق شخصیت‌ها کف دستشان گذاشته نمی‌شد؛ اگر همه‌چیز در این کتاب بر اساس واقعیت بود و کتاب بدی از آب درمی‌آمد.»
 
این کتاب افتخاراتی نیز کسب کرده است: برنده‌ی بهترین کتاب سال از شبکه‌ی ان‌پی‌آر، ​​بهترین کتاب‌های سال کودک مجله‌ی والدین، بهترین کتاب سال بوستون گلوب و نامزد جایزه‌ی آیزنر.

رنگ‌آمیزی این اثر را الک لانگ استرث انجام داده است که خود یک کارتونیست و تصویرساز موفق در نیومکزیکو است. این کتاب را نگار عباس‌پور به فارسی برگردانده و ترجمه‌ی آن را به دوستانش و خوکچه‌های هندی‌اش تقدیم کرده.
 
رمان گرافیکی «آماده باش» را پرنده‌ آبی (گروه کتاب‌های کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) در ۲۵۴ صفحه‌ دورنگ، در قطع وزیری، با کاغذ تحریر و صحافی چسب گرم، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در شرکت چاپ و نشر علمی و فرهنگی (کتیبه) چاپ و با قیمت ۵۵هزار تومان به بازار عرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها