شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
التهاب پارانشیم ریه، علت عفونی پیشتاز در مرگ کودکان زیر 5 سال

پنومونی یا التهاب پارانشیم ریه، علت عفونی پیشتاز مرگ در کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان و علت 920 هزار مرگ در هر سال است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ریه‌ها شگفت‌انگیز هستند، به شما کمک می‌کنند تا نفس بکشید، با دوستان خود حرف بزنید، موقع بازی فریاد بکشید، آواز بخوانید، گریه کنید و خیلی کارهای دیگر. موقع بازی کردن، ریه‌ها حتی با مغز همکاری می‌کنند و وقتی کیلومترها می‌دوید، مقدار هوای بیشتر با سرعت بیشتر وارد بدن و سپس خارج می‌شود. شما نمی‌توانید ریه‌ها را ببینید، ولی لمس و احساس کردن آن‌ها آسان است. دستتان را روی قفسه سینه بگذارید و نفس عمیق بکشید. احساس می‌کنید قفسه سینه کمی بزرگتر می‌شود، حالا هوای داخل ریه را بیرون بفرستید، قفسه سینه به اندازه قبلی برمی‌گردد؛ در حقیقت نیروی ریه‌ها را احساس کرده‌اید.
 
ريه نقش اساسی در سلامتی انسان دارد. ممکن است بعضی از ارگان‌های بدن مثل پا و یا کلیه را نداشته باشيم و بتوانیم زندگی كنيم، یا هفته‌ای سه بار دياليز كنيم، ولی بدون ريه نمی‌توانيم زندگی كنيم، به خاطر اين‌كه اكسيژن بايد وارد بافت‌ها شده، از طريق ريه وارد سيستم بدن شود، به قلب و مغز و... يا به ارگان‌های ديگر برسد و گاز دی‌اکسید کربن هم از ريه بايد خارج شود. ریه‌ها برای صحبت کردن و بسیاری از اعمال حیاتی دیگر نیز مهم هستند.
 

حال اگر این عضو مهم و حیاتی بر اثر آسیب یا بیماری‌های مختلف همچون بیمای کرونا دچار اختلال و درگیری شود، خطرات جدی برای سلامت و کیفیت زندگی انسان در پی خواهد داشت.
 
کتاب «بیماری‌های ریه نلسون 2020»، تألیف رابرت. ام. کلیگمن به‌تازگی با ترجمه دکتر مرتضی معدنی ثانی؛ متخصص کودکان و نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با مقدمه و نظارت دکتر محمدرضا مدرسی؛ فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.
 
در ویرایش جدید این کتاب که مربوط به بیماری‌های ریوی در کودکان است، چند فصل افزوده شده و برخی فصل‌ها نیز تغییر کرده یا دوباره نوشته شده است. مطالب کتاب در دو بخش کلی با عنوان‌های «تکامل و عملکرد» و «اختلالات مجرای تنفسی» تدوین شده است.


حمله ویروس‌ها در فصل‌های تنفسی
«عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی، عموما از طریق تماس با ترشحات دهانی یا تنفسی منتشر می‌شوند و اغلب در پاییز و زمستان و بهار رخ می‌دهند که همان فصل تنفسی است. ویروس‌های مهمی که باعث فارنژیت حاد می‌شوند عبارتند از: آنفولانزا، پاراآنفولانزا، آدنوویروس‌ها، کروناویروس‌ها، انتروویروس‌ها، رینوویروس‌ها، ویروس سن سیشیال تنفسی، سیتومگالو ویروس، اپشتین‌بار ویروس، هرپس سیمپلکس و متاپنوموویروس انسانی. اکثر فارنژیت‌های ویروسی بجز مونونوکلئوزیس، خفیف‌اند. علائم شایع و غیراختصاصی مانند رینوره و سرفه قبل از تشدید به تدریج افزایش می‌یابند... عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی ممکن است زمینه‌ساز عفونت‌های باکتریایی گوش میانی و سینوزیت باکتریال باشند.
 
برای اکثر فارنژیت‌های ویروسی درمان خاصی موجود نیست، با این‌حال درمان علامتی و غیراختصاصی، بخش مهمی از برنامه کلی درمان را تشکیل می‌دهد. یک تب‌بر، مسکن خوراکی (استامینوفن یا ایبوپروفن) تب را تسکین و گلودرد را بهبود می‌بخشد. افشانه‌های بی‌حس‌کننده و قرص‌های مکیدنی (غالبا حاوی بنزوکایین، فنول یا منتول) باعث التیام موضعی در کودکان می‌شوند.»


پنومونی اکتسابی از جامعه
«پنومونی یا التهاب پارانشیم ریه، علت عفونی پیشتاز مرگ در کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان و علت 920 هزار مرگ در هر سال است. مرگ‌ومیر پنومونی ارتباط نزدیکی با فقر دارد. بیش از 99 درصد موارد مرگ پنومونی در کشورهای کم‌درآمد و دارای درآمدهای متوسط رخ می‌دهد و بیشترین میزان مرگ پنومونی در کشورهای کم‌توسعه‌یافته آفریقا و جنوب آسیا است. مرگ‌ومیر ناشی از پنومونی در ایالات متحده از سال 1939 تا 1996 حدود 97 درصد کاهش یافته است. این کاهش احتمالا ناشی از معرفی آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌‌ها و افزایش پوشش بیمه خدمات درمانی در کودکان است. واکسن‌های موثر علیه سرخک و سیاه‌سرفه در کاهش مرگ‌های ناشی از پنومونی در قرن بیستم سهم داشته‌اند.»
 
نخستین چاپ از کتاب «بیماری‌های ریه نلسون 2020» در 355 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 80 هزار تومان از سوی انتشارات اندیشه رفیع با همکاری انتشارات آرتین طب راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها