دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
آشنایی با «فرهنگ سوگ شیعی» با خیمه/ کتابی با هدف رفع آشفتگی مفهومی در مطالعات آیین‌های عزاداری

«فرهنگ سوگ شیعی» پروژه‌ای پژوهشی و مستمر است که طبق برنامه قرار است در بازه‌های پنج‌ساله و در قالب ویراست‌های پیاپی، روزآمد و تکمیل شود. این کتاب به سرویراستاری محسن حسام مظاهری منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین چاپ از ویراست یکم «فرهنگ سوگ شیعی» در 10 گروه موضوعی به همت جمعی از نویسندگان به مدیریت و سرویراستاری محسن حسام مظاهری، از سوی نشر خیمه منتشر شده است.
 
محسن حسام مظاهری، سعید طاووسی مسرور، پیمان اسحاقی، محمد مشهدی نوش‌آبادی، جبار رحمانی، سیدعبدالله حسینی، مسلم نادعلی‌زاده، مظفر پاسدار شیرازی، افشین داورپناه، مهدی مسائلی، علی حجتی، حامد شکوفگی، نسیم کاهیرده، جواد نظری مقدم، طیبه پرتوی راد، سیدمحمدهادی حجازی، محسن دریابیگی،‌ منصور رضایی آدریانی، متین رضوانی‌پور، سیدمرتضی ابطحی، فاطمه توفیقی، سعید زعفرانی‌زاده، احسان شریف‌زاده، وحید عزیز‌زاده، امیر عیسی ملکی، علی‌اشرف فتحی و حسین قاضی‌زاده، 27 نویسنده کتاب حاضر هستند. 
 
براساس محتوای این اثر، تاکنون پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان بسیاری برای شناخت و معرفی آیین‌های سوگواری مذهبی شیعیان تلاش کرده‌اند و کتاب و مقالات بسیاری با بهره‌گیری از ابزارهایی مانند عکس و فیلم، درباره این موضوع نوشته شده است. با وجود این به‌نظر می‌رسد عواملی از جمله پراکندگی و عدم تجمیع نظام‌مند اطلاعات و اسناد، تکثر و تنوع بسیار تعاریف و صورت‌های برگزاری آیین‌ها در مناطق و کشورهای مختلف، محدودیت تحقیقات میدانی و کم‌توجهی به روش‌شناسی علمی در مستند‌سازی‌ها، مانع از شکل‌گیری تصویری دقیق، شفاف و جامع از این آیین‌ها شده است.
 
پروژه «فرهنگ سوگ شیعی» با هدف رفع آشفتگی مفهومی - نظری موجود در مطالعات آیین‌های عزاداری طراحی و تهیه شده است. این اثر تلاشی میان‌رشته‌ای و گروهی در راستای شناخت و معرفی روش‌مند و علمی آیین‌ها و رسوم عزاداری و مقولات مرتبط با آن‌ها با روش دانشنامه‌ای است.
 
تمرکز اصلی این دانشنامه بر مقوله عزاداری مذهبی شیعیان در کشورهای مختلف با تاکید بر ایران و موضوعاتی است که مستقیم و غیرمستقیم به این مقوله مرتبط می‌‌شوند.
 
مداخل این دانشنامه شامل 10 گروه موضوعی «مفاهیم و اصطلاحات»، «آثار مکتوب»، «اشخاص»، «آیین‌ها، آداب و رسوم»، «واحدهای جغرافیایی»، «اماکن»، «اشیاء»، «زمان‌ها»، «سازمان‌ها» و «دوره‌های تاریخی و دولت‌ها» است.
 
در بخشی از «درآمد» کتاب به قلم محسن حسام مظاهری آمده است: «فرهنگ سوگ شیعی، یک پروژه پژوهشی مستمر است که طبق برنامه قرار است در بازه‌های پنج‌ساله و در قالب ویراست‌های پیاپی، روزآمد و تکمیل شود. به دلیل پویایی موضوع این دانشنامه در هر ویراست علاوه بر افزودن مقالات جدید، مقالات ویراست‌های قبلی نیز با هدف رفع نواقص و اشتباهات احتمالی در صورت نیاز بازنگری و ویرایش خواهد شد. ویراست دوم فرهنگ سوگ شیعی - ان‌شاء‌الله - در سال 140 ش منتشر می‌شود.»
 
نخستین چاپ از ویراست یکم «فرهنگ سوگ شیعی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 671 صفحه، به بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات خیمه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها