پنجشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
«شیرین‌ترین رویاها»ی لسینگ در كتاب‌فروشی‌های ایران

«شیرین‌ترین رویاها» نوشته دوریس لسینگ با ترجمه اسماعیل قهرمانی‌پور در كم‌تر از یک سال به چاپ دوم می‌رسد. رمانی كه برخی حقایق جهان را در قالب روابط اعضای یک خانواده بیان می‌كند و در این میان، نگاهی هم به سیاست دارد._

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، دوریس لسینگ در بیست و چهارمین رمان خود به نام «شیرین‌ترین رویاها»، از ماجراهای خانوادگی سخن می‌گوید و روابط جدا نشدنی این افراد را در كنار هم روایت می‌كند. رمانی كه بسیاری از منتقدان آن را آینه‌ای تمام نما از تاریخ زندگی انسان‌های امروزی می‌دانند و معتقدند شخصیت‌های آن به سختی از ذهن مخاطب خارج می‌شوند. شخصیت‌هایی خوب یا بد، كه زندگی‌شان به شدت تحت تاثیر جنگ و فضای آن قرار گرفته است.

دوریس لسینگ در رمان «شیرین‌ترین رویاها»، به تجربیات گذشته خود باز می‌گردد و زندگی مردم را در شهر لندن و یک كشور فرضی آفریقایی مرور می‌كند؛ كشوری به نام «زیملیا» كه برخی از منتقدان بر این باورند لسینگ با انتخاب چنین مكانی در داستانش، به كشور زیمباوه و وقایع داخلی آن اشاره می‌كند.

«شیرین‌ترین رویاها» داستانی طولانی است كه بدون توقف روایت می‌شود و نویسنده، كتاب را به فصل‌های گوناگون تقسیم نكرده است. رمانی كه شاید بتوان آن را فاقد موضوعی خاص دانست، اما لسینگ در این اثر با تمركز بر نیازهای اعضای خانواده و با بهره‌گیری از دیالوگ‌های زیاد در طول داستان و تكيه به نثر خود، كاری كرده كه «شیرین‌ترین رویاها» جذاب و خواندنی شود.
 
نویسنده در این رمان علاوه بر این‌كه از قدرت می‌نویسد، روایت‌گر یكی از حقایق جهان هم هست. عشق و روابط خانوادگی كه گویی امن‌ترین جایی است كه انسان‌ها می‌توانند به آن پناه ببرند و به آرامش دست یابند.

نسخه اصلی رمان «شیرین‌ترین رویاها» در سال 2001 منتشر شد. داستان اين كتاب، با روایت‌هایی از چندین شخصیت در دهه شصت میلادی آغاز می‌شود و برخی از ماجراهای آن تا سال‌های پایانی قرن بیستم هم ادامه می‌یابد. منتقد روزنامه «ایندیپندنت» لندن با تمجید از این اثر و شخصیت‌پردازی قوی لسینگ در «شیرین‌ترین رویاها» می‌نویسد: این اثر لذت ادبی نادری است كه ممكن است بعد از مطالعه آن گمان كنید رمانی از بالزاک یا جورج الیوت را خوانده‌اید، رمانی لذت‌بخش كه برای مدت‌های طولانی جایش در كتابخانه شما خالی بوده است.

بسیاری از حوادث و لحظات مهم این رمان، بر اساس تفاوت‌های شخصیت‌های این داستان رقم خورده كه از نسل‌های مختلف و با طرز فكرهای متفاوت هستند؛ شخصیت‌هایی كه گرچه كلیشه‌ای خوانده می‌شوند، اما نویسنده با استفاده از همین شخصیت‌ها و با بهره‌گیری از نثر قوی خود، توانسته تحولات سیاسی و اجتماعی یك دوره را به خوبی نشان دهد.

علاوه بر شخصیت‌ها، راوی داستان نیز در این رمان نقش مهمی ایفا می‌كند؛ زیرا دانای كل در این رمان، نه تنها بر زمان وقوع داستان، بلكه بر شرایط اجتماعی و سیاسی زمان نگارش این رمان، یعنی ابتدای قرن بیست و یكم، اشراف دارد و از این رو بهتر می‌تواند بیان‌كننده داستانی باشد كه سال‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.

این رمان تنها روایت زندگی اعضای یک خانواده نیست و بسیاری از تحولات سیاسی و اقتصادی در دهه شصت تا هشتاد میلادی را بررسی می‌كند. این گونه است كه این رمان چند لایه، شناخت خوبی از تفكرات رایج در آن زمان به مخاطب می‌دهد. برخی از منتقدان غربی معتقدند نقد سیاسی و اجتماعی بخش بزرگی از محتوای این كتاب را تشكیل می‌دهد و یكی از اهداف اصلی لسینگ برای نوشتن از روابط خانوادگی، بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی بوده است. در نتیجه ممكن است گرایش سیاسی مخاطب، تاثیری بر تحلیل پایانی از كتاب بگذارد.

دوریس لسینگ در اكتبر 1919 از والدینی انگلیسی در كرمانشاه به دنیا آمد و توانست  سال 2007 میلادی جایزه نوبل ادبیات را به دست آورد. تاكنون از این نویسنده آثاری چون «علف‌ها آواز می‌خوانند»، «دری كه می‌خواند»، «فرزند پنجم» و «تروریست دوست‌داشتنی» در ایران ترجمه و منتشر شده است.

چاپ اول «شیرین‌ترین رویاها»با ترجمه اسماعیل قهرمانی‌پور، در 760 صفحه و با قیمت 12 هزار و 800 تومان از سوی نشر «روزگار» منتشر شده است. چاپ دوم این رمان نیز به زودی توسط همین انتشارات، روانه بازار كتاب‌ خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها