سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱
بیگی‌ حبیب‌آبادی: بخش نقد به جشنواره افزوده شود

پرویز بیگی حبیب‌آبادی، دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در مراسم اختتامیه این جشنواره ضمن قرائت بیانیه هیات داوران این دوره به افزوده شده بخش «سرود و ترانه» اشاره و پیشنهاد کرد سال آینده بخش نقد و پژوهش و ترجمه شعر نیز به جشنواره افزوده شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز(10 اسفند) از ساعت 10 در تالار وحدت و با حضور رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی دیگر از مسوولان، دست‌اندرکاران جشنواره، شاعران ایرانی و غیر ایرانی و اصحاب رسانه‌ برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، بیگی حبیب‌آبادی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امروز در حالی به پایان جشنواره نزدیک می‌شویم که شاهد حضور گسترده شاعران در بخش‌های اعلام شده بودیم. حضور شایسته‌ای که بیشتر جوانان و آینده‌سازان مملکت آن‌را رقم زدند.

وی با تاکید بر حضور 41 درصدی بانوان شاعر در جشنواره افزود: این امر نشان داد که زنان شاعر نگاهی جدی به شعر و جشنواره شعر داشته‌اند. شعر آمیخته با سرشت و سرنوشت ماست و ارج‌نهادن به شعر، ارج‌نهادن به هنر و ثروت ملی این سرزمین است.

دیبر جشنواره به افزودن بخش «سرود و ترانه» به جشنواره امسال اشاره و تصریح کرد: امیدوارم سال دیگر شاهد افزوده شدن بخش نقد و تحقیق و پژوهش شعر و ترجمه شعر در جشنواره باشیم. همچنین فراموش نکنیم که خرد جمعی داوران به شناخته شدن برگزیدگان این دوره منجر شده است.

وی در ادامه به قرائت بیانیه هیات داوران پرداخت و گفت: ادبیات به‌ویژه شعر فارسی در طول تاریخ همواره آیینه تمام‌نمای روزگار خویش بوده، هست و خواهد بود. در عصر حاضر و به ‌ویژه در سه دهه اخیر شعر به عنوان هنر ملی ایرانیان، رساترین فریاد بوده و پژواک این صدای شریف به زلالی و زیبایی جهان افزوده است.

وی در ادامه توضیح داد: شعر فارسی تجلی‌گاه اندیشه‌ها، باورها، اعتقادات، حماسه‌ها، رشادت‌ها، ژرف‌بینی‌ها و زلال‌اندیشی ایرانیان پاک‌اندیش و یکتاپرست است و توانسته ضمن بر دوش کشیدن رسالت خطیر فرهنگ‌سازی، از کارآمدترین ابزارها در انتقال فرهنگ باشد.

بیگی حبیب‌آبادی افزود: از این روست که شعر فارسی شانی والا در نگاه اندیشمندان تاریخ داشته است و دارد. مقام رهبری نیز از شعر علاوه بر هنر ملی به عنوان ثروت ملی یاد کرده‌اند و بر گسترش آن تاکید داشته‌اند.

وی در پایان و در ادامه قرائت بیانیه هیات داوران تشریح کرد: «هیات داوران این دوره از جشنواره شعر فجر با اعتقاد راسخ به نقش چشم‌گیر شعر در فرهنگ‌سازی و انتقال فرهنگ‌ و همچنین وقوف بر این امر که داوری در چنین جشنواره‌ای تا چه حد بر جریان شعری کشور تاثیرگذار خواهد بود، با بررسی 41 هزار و 90 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره طی چهار مرحله نیمه مقدماتی، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی در چهار حوزه، نظر نهایی خود را اعلام کرد.» 

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط