شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
طالبیان: بانک اطلاعاتی شاعران تدوین می‌شود

یحیی طالبیان، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر، در نشست خبری پنجمین جشنواره شعر فجر که صبح امروز(30 بهمن) با حضور مسوولان جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد از گردآوری زندگی‌نامه و آثار برجسته شاعران خبر داد و گفت: به زودی بانک اطلاعاتی شاعران و زندگی‌نامه آنان تدوین می‌شود./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز(30 بهمن) در سالن اجتماعات ساختمان فجر با حضور یحیی طالبیان، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، دیبر جشنواره، محمودرضا اکرامی‌فر، دبیر علمی، مصطفی امیدی، دبیر اجرایی و اصحاب رسانه برگزار شد.

در بخشی از این نشست خبری، طالبیان، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر، به حوزه‌های جشنواره اشاره و تصریح کرد: جشنواره شعر فجر در چهار حوزه شعر سنتی، شعر نو، شعر کودک و نوجوان و ترانه و سرود برپا می‌شود. شعر در کشور ما رسانه‌ای دیرپاست و تعبیر هویت یا ثروت ملی برای آن تعبیری صحیح است. یکی از اهداف عمده جشنواره شعر فجر نیز بزرگداشت همین میراث ملی است.

وی هدف دیگر جشنواره را بزرگداشت شاعران، پیشکسوتان و برجسته‌گان این حوزه معرفی کرد و توضیح داد: در کنار این دو هدف استعدادهای جوان در کشور شناسایی و جریان‌های شعری تشکیل می‌شوند. همچنین شاخص‌ها و برگزیدگانی به جوامع ادبی و به ویژه جوانان معرفی می‌شوند و بر خلاقیت و نوآوری تاکید می‌شود.

طالبیان افزود: درمجموع رونق شعر و شاعری به عنوان سنتی دیرپا برقرار می‌شود و آثار برجسته‌ای که در این راستا معرفی می‌کنیم زمینه‌های نقد را پدید می‌آورند و به بازار شعر و شاعری رونق می‌بخشند.

وی درباره تفاوت جشنواره امسال با سال‌های پیش و ویژگی‌های آن‌ اظهار داشت: در گذشته مراسم افتتاحیه یا اختتامیه در برخی از استان‌ها برگزار می‌شد اما امسال برای انسجام و بهره‌گیری بیشتر، هر دو مراسم در تهران خواهد بود. در فاصله میان این دو مراسم نیز چند همایش و برنامه ادبی در نظر گرفته شده اند.

رییس شورای سیست‌گذاری جشنواره شعر فجر از افزودن بخش «سرود و ترانه» به این دوره از جشنواره به عنوان دومین تمایز آن با دوره‌های پیشین یاد کرد و گفت: در این دوره از جشنواره زندگی‌نامه و آثار برجسته شاعران دریافت شد و در پی آن هستیم که به زودی بانک اطلاعاتی شاعران و زندگی‌نامه آن‌ها تدوین و معرفی شود.

وی به جایزه‌های این دوره از جشنواره اشاره و تشریح کرد: امسال به نفرات اول تا سوم 20 سکه بهار آزادی، همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهدا می‌شود. همچنین تسهیلات وام تا حدود 50 میلیون ریال، کارت الکترونیکی خرید کتاب، چاپ آثار برجسته و زمینه‌سازی برای حضور برگزیدگان جشنواره فجر در یکی از همایش‌های بین‌المللی از دیگر جوایز این دوره از جشنواره اند.

طالبیان با تاکید بر تفاوت سازوکار اطلاع‌رسانی جشنواره امسال با دوره‌های پیشین توضیح داد: علاوه بر فراخوان عمومی، از طریق رسانه‌های دیجیتال نیز اطلاع‌رسانی صورت گرفت. برهمین اساس استقبال از جشنواره امسال بیشتر بود. همچنین در نظر داریم از تعدادی از برگزیدگان استانی جشنواره امسال برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دعوت کنیم. بنابراین 150 شاعر از دیگر استان‌ها نیز در جشنواره پنجم حضور دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: امسال 1283 شاعر در جشنواره شرکت و هر یک حدود 20 صفحه یا 20 قطعه شعر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند. در مجموعه 40 هزار و 90 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیدند . داوری‌های نیز در سه مرحله صورت گرفت و در نهایت از این تعداد در هر بخش سه برگزیده را اعلام می‌کنیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر گفت: جشنواره شعر فجر از یک شورای سیاست‌گذاری، ستاد برگزاری و کمیته برنامه‌ریزی تشکیل شده است. اهداف و سیاست‌های کلی جشنواره در شورای سیاست‌گذاری تعیین می‌شود و کمیته برنامه‌ریزی و ستاد برگزاری جشنواره این اهداف را پیگیری می‌کنند.

وی به تغییرات امسال در شورای سیاستگذاری اشاره و تصریح کرد: امسال حدود 10 شاعر نام‌آشنا به شورای سیاست‌گذاری راه یافتند و بر همین اساس امیدواریم انتخاب‌های بهتری در حوزه شعر صورت بگیرد.

طالبیان درباره تعداد شرکت‌کنندگان هر حوزه افزود: بیشترین تعداد شرکت‌کننده در حوزه شعر سنتی و کمترین آن‌ها در حوزه ترانه و سرود بود. همچنین 615 نفر در حوزه شعر سنتی، 483 نفر در حوزه شعر نو، 93 نفر در حوزه شعر کودک و نوجوان و 92 نفر در حوزه ترانه و سرود در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.

وی در توضیح بخش بین‌المللی جشنواره شعر فجر اظهار داشت: حدود 20 شاعر فارسی‌زبان از کشورهایی چون هندوستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، افغانستان و ارمنستان در جشنواره امسال حضور دارند.

رییش شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر به تصمیمات دبیرخانه جشنواره در طی سال آینده اشاره و تشریح کرد: درنظر داریم دبیرخانه جشنواره در طول سال نیز فعال باشد و برای مسایلی چون برگزاری همایش‌های ادبی، شب‌های شعر و نقد شعر، برنامه‌ریزی کند. شناسایی برخی از شاعران بین‌المللی در طول سال و حمایت از آثار برگزیده و انتشار آن‌ها از دیگر مسوولیت‌های دیبرخانه جشنواره خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم جشنواره شعر فجر در افزایش کیفیت و کمیت شعر فارسی موثر باشد و آثار فاخری در این حوزه به جامعه ادبی عرضه کند. همچنین منتقدان شعر بتوانند خوانندگان شعر را به سوی آثار برجسته هدایت کنند و در نهایت اعتلای شعر فارسی را داشته باشیم.

امیدی: نشست‌های ادبی و شعرخوانی شاعران طی ۴ روز

امیدی، دبیر اجرایی پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز در نشست خبری این جشنواره توضیح داد: این دوره از همایش با تفاوت‌های اندکی نسبت به سال‌های پیش در حال برگزاری است. در بخش استانی این جشنواره در 31 استان کشور، 32 همایش و شب شعر برگزار شد و در هر همایش 20 شاعر برتر هر استان و دو شاعر نام‌آشنا از تهران یا دیگر استان‌ها حضور داشتند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر شعرخوانی شاعران، جلسات نقد و بررسی سروده‌ها، معرفی آثار جدید شاعران استانی و کارگاه‌‌های آموزشی از دیگر بخش‌های برنامه‌های همایش‌های استانی بودند.

امیدی به مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در تهران اشاره و تشریح کرد: در طی چهار روز فاصه زمانی میان این دو مراسم چند برنامه ویژه چون نشست ادبی و شعرخوانی در فرهنگسرای رازی، سرای اهل قلم، سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری ترتیب داده شده اند.

وی ادامه داد: علاوه بر تعدد و تنوع برنامه‌ها، شاعران، پژوهش‌‌گران و استادان ادبیات فارسی نیز برای بخش بین‌المللی جشنواره دعوت شده‌اند و زمان‌هایی را برای سخنرانی و شعرخوانی آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در پایان درباره تعداد میهمانان خارجی افزود: حدود 20میهمان از 12کشور در این دوره از جشنواره شعر فجر حضور دارند. تعدادی از این افراد شاعران پارسی‌گوی غیرفارسی‌زبان و تعدادی دیگر استادان و پژوهش‌گران زبان و ادب فارسی به‌ویژه در حوزه شعرند.

در بخش دیگر از این نشست پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی و محمودرضا اکرامی‌فر به ایراد سخنرانی و ارائه توضیحاتی درباره پنجمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط