چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹
نظری: جشنواره «کتاب سال شعر» را معرفی کند

معرفی «کتاب سال شعر» در هر دوره از جشنواره شعر فجر، ایجاد پلی ارتباطی میان شاعران و مخاطبان شعر و اعمال نظر مخاطبان در معرفی آثار برتر از جمله پیشنهاداتی هستند که فاضل نظری در ارتباط با برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سال‌های آینده مطرح کرد._

نظری به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: باتوجه به این‌که جشنواره با تاخیری بیش از 20 سال آغاز شد هنوز در مقایسه با جایگاهی که باید برای آن متصور باشیم فاصله زیادی دارد. اما با تلاش و تبلیغات گسترده می‌توانیم این خلاء را جبران کنیم تا جشنواره مسیر رسیدن به جایگاه حقیقی‌‌اش را سریع‌تر طی کند.

وی توضیح داد: گرچه نسبت به یک جشنواره پنج ساله، شعر فجر کارنامه قابل قبولی دارد، اما حقیقت این است با آن‌چه باید باشد تفاوت زیادی دارد. این جشنواره باید بتواند نظر جامعه ادبی را به‌طور کامل جلب کند و بزرگان عرصه شعر، این محفل را جایگاه مناسبی برای حضور خود بدانند.

این شاعر در پاسخ به پرسشی مبتنی بر اینکه افزودن بخش «ترانه و سرود» به جشنواره امسال را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار داشت: به‌طور کلی با تقسیم‌بندی قالبی برای رقابت در جشنواره موافق هستم؛ اما با تقسیم‌بندی محتوایی مخالفم. به‌نظر من تقسیم‌بندی محتوایی کاری دشوار و اشتباه است.

وی ادامه‌ داد: هنگامی‌که در جشنواره شعر فجر بخش مستقلی را به شعر کودک و نوجوان اختصاص داده‌ایم بنابراین جای خالی قالب ترانه و سرود در جشنواره دیده می‌شد. افزودن این بخش به جشنواره امسال اقدامی ارزنده است؛ چراکه تعداد بسیاری از شاعران جوان به این قالب شعری می‌پردازند. از سوی دیگر به دلیل تلفیق آن با موسیقی کاربرد و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا در جشنواره شعر فجر باید به مخاطبان شعر و حضور آن‌ها در مراسم توجه کنیم یا تنها محفلی برای شاعران باشد، گفت: شعر زمانی به کمال می‌رسد که به مخاطبان حقیقی‌اش عرضه شود. برهمین اساس هدف از جشنواره شعر فجر باید ایجاد پلی ارتباطی میان شاعران و مخاطبان شعر باشد و جشنواره نقش کاتالیزور را در این فرآیند ایفا کند.

وی بار دیگر به شروع دیرهنگام جشنواره شعر فجر اشاره کرد و افزود: برهمین اساس جشنواره با چنین هدفی فاصله زیادی دارد. شاید بتوان برقراری ارتباط میان مخاطبان و شاعران را به عنوان یک هدف نهایی برای جشنواره در نظر گرفت.

شاعر مجموعه شعر «آن‌ها» از جشنواره به عنوان جشن ملی یاد و تصریح کرد: جشنواره شعر فجر می‌تواند در نهایت سبب آشتی مخاطبان با شعر شود. اما در حال حاضر می‌توان مولفه‌هایی را برای آن درنظر گرفت تا به عنوان مثال به آثار پرمخاطب در جشنواره توجه شود و این آثار را معرفی کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین می‌توان نظر مخاطبان شعر را نیز در جشنواره، عرضه و با نظرسنجی‌ از مخاطبان، شعر و یا شاعر برتر را از دیدگاه آن‌ها نیز معرفی کرد. از سوی دیگر به‌نظر من جای «کتاب سال شعر» نیز در این جشنواره خالی‌ست.

نظری با تاکید بر این که در اغلب دوره‌های پیشین جایزه «کتاب سال»، «کتاب سال شعر» معرفی نشده است، اظهار داشت: هر سال به این موضوع بسنده می‌شود که هیچ کتابی شایسته دریافت جایزه «کتاب سال شعر» نبوده است و همچنین متصور هستیم که اگر جشنواره شعر فجر بخواهد «کتاب سال شعر» را معرفی کند شاید اقدامی موازی با جایزه «کتاب سال» باشد.

وی در پایان گفت: شایسته است که جشنواره شعر فجر حسابش را از جایزه «کتاب سال» جدا کند و هر سال به معرفی «کتاب سال شعر» بپردازد. این اقدام در مبانی نظری موازی با جایزه «کتاب سال» اما در عمل متفاوت از آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط